Rallye Železné hory - den na pohodu
Ačkoliv se veteránská Rallye Železné hory uskutečnila v Přelouči už po šestnácté, tak patří mezi ty méně známé akce, ale možná tím větší překvapení vás tady čeká. Byli jsme tu podruhé, a nelitovali jsme.
K dopolední výstavě se sjelo na devadesát historických automobilů a motocyklů vyrobených pouze do roku 1970. Bylo jasné, že místní auto moto veteran klub ctí kvalitu nad kvantitou, o čemž nás přesvědčila startovní listina. Předválečných automobilů jsme napočítaly tři desítky a prakticky stejný počet i poválečných.
Nejstarším byl Buick 10 z roku 1908, dále Ford T a Buick 31, oba s datem výroby 1913. Mezi automobily z dvacátých a třicátých let nás zaujal například nádherný Hudson Super Six (1929) nebo o šest let mladší Dodge Brothers (1923). Takřka neznámý byl pro nás Hillman Minx z roku 1933, zajímavý Citroën Rosalie (1935), britský Austin Eight (1939) či Standard Nine (1939). Z českých automobilů byla tentokrát nestarší Tatra 12 z roku 1931.
Ale zajímavé kousky jsme mohli objevit i mezi mladšími ročníky, jako například Porsche 350 Speedster (1950) a mladší model 356 B (1962), dále krásný Ford Cortina MK I (1961), Mercedes Benz 1110/200 (1965) nebo Renault 10 Major (1970), a tak bychom mohli pokračovat.
Velice pestrá byla i přehlídka motocyklů, kterým vodilo několik „sajdkár“, dva stroje AJS 800 (1920 a 1925), dále Mattchless 600 (1932) nebo novější Dněpr k750 (1970), jehož smíšená posádka krásně salutovala při každém průjezdu.
V půl dvanácté se vydali první účastníci na trať, nejdříve předválečné automobily, za nimi motocykly a pak poválečné. Trať vedla kolem hřebčína v Kladrubech nad Labem, odtud přes Semín a Břehy, kolem Malého a Velkého písníku a přes Valy k zámku Choltice, kdy byl cíl první části a oběd.
Choltice byly poprvé písemně zmíněny v roce 1285, kdy listinu stvrzující dar Václava II.předali jeho otčímovi Záviši z Falkenštejna jako svědek podepsal také Beneš z Choltic. Tvrz v roce 1469 přečkala vpád uherských vojsk Matyáše Korvína, ale byla poškozena a pak přestavěna na čtvercový zámek s věží. Další plány bohužel vzaly za své, nakonec byla v roce 1683 zbourána větší část starého zámku; zůstala jen část s věží. Z finančních důvodů byla nakonec stavba ukončena v roce 1695, když byla vystavěna pouze polovina původně projektované budovy. Po požáru v roce 1795 byl zámek opravován, další úpravy proběhly v letech 1880 a 1904. Historie je mnohem zajímavější a určitě stojí zámek za návštěvu.
Poté pokračovala trasa po klikatých silničkách přes Chrtníky, Svojšice, Svojetín, Licoměřice do Podhořan u Ronova. Tady právě probíhal den otevřeného letiště, a tak se účastníci mohli pokochat na obloze historickými letadly. Pak už zbývalo dojet přes Turkovice a Brloh a vyhlásit vítěze.
Cestou musely posádky plnit různé úkoly, v nichž si nejlépe vedl Milan Veselý ml. na stroji Ariel Square z roku 1932. Nasbíral sice stejně bodů jako Marek Novotný s Fiatem 850 (1970), ale při rovnosti bodů rozhodovalo stáří vozidla. Třetí skončil Zdeněk Řezníček s Walterem Bijou (1930).
Rallye Železné hory nás ani tentokrát nezklamala a jestli si chce někdo užít pohodový den a zajezdit si, tak můžeme jen doporučit.
JL 1.9.2022
Nejstarším byl Buick 10 z roku 1908, dále Ford T a Buick 31, oba s datem výroby 1913. Mezi automobily z dvacátých a třicátých let nás zaujal například nádherný Hudson Super Six (1929) nebo o šest let mladší Dodge Brothers (1923). Takřka neznámý byl pro nás Hillman Minx z roku 1933, zajímavý Citroën Rosalie (1935), britský Austin Eight (1939) či Standard Nine (1939). Z českých automobilů byla tentokrát nestarší Tatra 12 z roku 1931.
Ale zajímavé kousky jsme mohli objevit i mezi mladšími ročníky, jako například Porsche 350 Speedster (1950) a mladší model 356 B (1962), dále krásný Ford Cortina MK I (1961), Mercedes Benz 1110/200 (1965) nebo Renault 10 Major (1970), a tak bychom mohli pokračovat.
Velice pestrá byla i přehlídka motocyklů, kterým vodilo několik „sajdkár“, dva stroje AJS 800 (1920 a 1925), dále Mattchless 600 (1932) nebo novější Dněpr k750 (1970), jehož smíšená posádka krásně salutovala při každém průjezdu.
V půl dvanácté se vydali první účastníci na trať, nejdříve předválečné automobily, za nimi motocykly a pak poválečné. Trať vedla kolem hřebčína v Kladrubech nad Labem, odtud přes Semín a Břehy, kolem Malého a Velkého písníku a přes Valy k zámku Choltice, kdy byl cíl první části a oběd.
Choltice byly poprvé písemně zmíněny v roce 1285, kdy listinu stvrzující dar Václava II.předali jeho otčímovi Záviši z Falkenštejna jako svědek podepsal také Beneš z Choltic. Tvrz v roce 1469 přečkala vpád uherských vojsk Matyáše Korvína, ale byla poškozena a pak přestavěna na čtvercový zámek s věží. Další plány bohužel vzaly za své, nakonec byla v roce 1683 zbourána větší část starého zámku; zůstala jen část s věží. Z finančních důvodů byla nakonec stavba ukončena v roce 1695, když byla vystavěna pouze polovina původně projektované budovy. Po požáru v roce 1795 byl zámek opravován, další úpravy proběhly v letech 1880 a 1904. Historie je mnohem zajímavější a určitě stojí zámek za návštěvu.
Poté pokračovala trasa po klikatých silničkách přes Chrtníky, Svojšice, Svojetín, Licoměřice do Podhořan u Ronova. Tady právě probíhal den otevřeného letiště, a tak se účastníci mohli pokochat na obloze historickými letadly. Pak už zbývalo dojet přes Turkovice a Brloh a vyhlásit vítěze.
Cestou musely posádky plnit různé úkoly, v nichž si nejlépe vedl Milan Veselý ml. na stroji Ariel Square z roku 1932. Nasbíral sice stejně bodů jako Marek Novotný s Fiatem 850 (1970), ale při rovnosti bodů rozhodovalo stáří vozidla. Třetí skončil Zdeněk Řezníček s Walterem Bijou (1930).
Rallye Železné hory nás ani tentokrát nezklamala a jestli si chce někdo užít pohodový den a zajezdit si, tak můžeme jen doporučit.
JL 1.9.2022
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout