Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Praha Revival s rekordy

Pátý ročník Rallye Praha Revival, pořádaný jako memoriál Dalibora Janka a historicky desátý revival se pyšnil hned několika primáty. Popularita, jakou si revivaly získaly, přivedla na start rekordní počet 176 posádek, které čekala zatím nejdelší trať, kterou musely zdolat podle slepého itineráře.

Revival už získal svou pevnou podobu sestávající ve své sportovní části z už zmíněné jízdy podle itineráře a průjezdy Show section, organizovanými na uzavřených úsecích. Že se jim to daří, dokazovalo nadšení diváků například ve Velké Chuchli, na letišti v Krásně, u kaolínky v Horní Bříze a hlavně v Kart-aréně v Chebu. Celkem absolvovalo početné startovní pole během víkendu dvanáct Show section. Body z tuctu zvláštních úseků, sedmi radarových kontrol, devíti průjezdních kontrol, dvou kontrol průměru a šestnácti časových kontrol vytvořily každé posádce konto, podle kterého se zařadila do konečného pořadí.


Prestiž akce zvyšuje slavnostní start z Václavského náměstí. Už jen získání všech úředních povolení k přivedení celé revivalové kolony do centra Prahy je husarským kouskem Petra Kotka z Promotýmu. Ještě před startem absolvovali všichni slalomovou zkoušku u chuchelského závodiště, v pátek už za tmy je čekala ještě Show section ve Strašicích a orientačně náročná pasáž ve vojenském prostoru v Brdech, která důkladně prověřila jezdeckou dovednost, navigátorské schopnosti a připravenost techniky. Páteční itinerář dovedl posádky do Plzně, kde byl cíl první etapy.
Sobotní program sestával opět z jedné orientačně náročné části a show section umístěných v zemědělském družstvu, v recyklačním areálu, na letišti a na motokárové dráze v Chebu. Zejména dvě poslední si zasloužily mnoho chvály a nadšení od samotných aktérů i mnoha diváků.


Nedělní program už tradičně bývá volnější a sestával z jedné Show section v Horní Bříze, na jejímž konání měl lví podíl její obyvatel Z. Chýnovský otec navigátora posádky L. Kopelent – Z. Chýnovský. Druhou nedělní Show section byl druhý průjezd ve Strašicích, který připravila parta místních motoristických nadšenců. Tento úsek spolu s pátečním tvořil zkoušku stálosti výkonu, prvku používaném v šedesátých a sedmdesátých letech např. při Rallye Vltava. Ze Strašic už všechny posádky, pod bdělým dohledem tentokrát nikoliv pořadatelského, ale policejního radaru už dokončily své revivalové dobrodružství volným přejezdem do Radotína.


Jak už bylo řečeno, letošní účast byla rekordní. Mezinárodní charakter akce potvrdila účast sportovců z deseti zemí. Letos potěšila organizátory početná francouzská výprava např. s Henri Trautmanem se zkušenostmi ze startů v rallyovém Mistrovství světa a hlavně posádkou manželů Vincentových, kteří na Alfě Romeo zvítězili v hodnocení zahraničních legend, jednak po pěkném výkonu Michela za volantem na zvláštních úsecích, ale hlavně po excelentním vypořádání se s navigací Caroline, kdy posádka obdržela pouhých třicet bodů ze všech sedmi radarových měření, tj. 3 km/h nad legální limit.

Největší zahraniční hvězdou byl bezpochyby Johny Haugland při svém prvním revivalovém startu navigován manželkou Julií. Speciálně pro Johnyho připravil promotér E. Patera repliku Škody 130 LR v barvách z RAC Rallye. Manžele Hauglandovy dovezla škodovka ke druhému místu v „legendách“. Johny odjížděl spokojen a zřejmě myslel svůj slib přijet příště zase, neboť už zaslal Edovi Paterovi seznam přání a rad, jak „eleru“ ještě zlepšit, aby mu lépe sedla do ruky a pod pravou nohu.


I další zahraniční účastníci přispěli k úspěchu revivalu. Italové tradičně berou regule jenom jako zajímavou informaci, o to více baví diváky na Show section, kde většinou jim předepsaný počet kol slouží jen jako orientační minimum, naštěstí jich nejede zas tolik, aby jejich kroužení navíc podporované aplausem diváků, narušilo harmonogram soutěže. Navíc o extovární Deltu Integrale přišel revival hned v úvodu, když jí zradila závada v elektroinstalaci. Alessandro Pasquale pak přesedl do Lancie 037 původně obsazenou Beppe Voltou.

Tradičně silná a hodně motivovaná byla výprava z Polska. Legendy již z revivalů známé A. Jaroszewicze, T. Ciecierzynskiho, B. Krupu s P. Mystkowskim doplnil bývalý tovární jezdec FSO A. Polak. Z „mladých“ k aspirantům na přední umístění patřili manželé Miziakovi na Mercedesu, známí ze startů u nás pohárových rallye, honorární konzul revivalů v Polsku A. Dowgird na Polonezu a loni nejlepší zahraniční účastník A. Kula lv novém BMW E30. Nejlepší polskou posádkou se tak stali manželé Miziakovi na Mercedesu, těsně před nenápadnými, ale velmi rychlými A. Borkowskim s P. Martynuskou na BMW 318. Ti si polský primát prohráli překročením rychlostního limitu o 4 km/h.

Z Rakouska přijela jednak známá jména, jako J. Pointinger s manželkou, mimo jiné účastník světových dálkových maratónů pro historiky, kterému se na revivalu líbilo, byť nikdy nic podobného zatím nezažil. Do cíle dorazil i F. Jansen na extovárním Talbotu Sunbeam navigovaný T. Sedlacekem. Největší dojem na Show section ovšem zanechával s Fordem Escort MkI v gulfových barvách S. Skrabal s E. Mangoldovou, o lepší postavení v závěrečné klasifikaci je opět připravily body z radarových kontrol.

Mezinárodní účast sice organizátory těší, zvyšuje renomé celé akce i propaguje naši zem, ale revivaly se pořádají hlavně kvůli našim bývalým automobilovým závodníkům. Těm slouží jako místo, kde si mohou zavzpomínat na svá aktivní léta v motoristickém sportu.
Zajímavým a zvláštním úkazem je pravidelný účastník revivalů Marcel Tuček. V revivalu jede a plně právem za legendy ve Favoritu, ale kromě toho stále závodí soudobém šampionátu s Mitsubishi Lancer EVO IX. To dva nejstarší účastníci revivalu mají už od své aktivní kariéry jistý odstup. Obdiv zaslouží i jednaosmdesátiletý Z. Křivohlavý na Watburgu navigovaný P. Kolaříkem, který musel zaskočit za zraněného Pavla Šlemína.
V revivalu pravidelně startují bývalí tovární jezdci škodovky V. Blahna, letos ve třídě na 5. místě, M. Zapadlo, který se na startu chlubil novým lakem na Rapidu, ten ale brzy v brdských lesích a na strašické šotolině získal tu správnou patinu.
V revivalu se vypisuje klasifikace podle objemu ve čtyřech třídách sériových a ve čtyřech třídách upravených automobilů. V každé z osmi tříd se během dvanácti SS vykrystalizuje pořadí, které pak ještě korigují body z radarových kontrol.


Třída 1


Jeden jediný bod, jedna sekunda rozhodla o vítězství posádky M. Kuhn- M. Pavlíček na Mini Cooperu před pány Boulangerem a Lefevrem na Citroenu Ami Super. Třetí skončil s Fiatem 127 D. Tichý, který ví, že maminka se poslouchat musí, zvlášť když dělá navigátorku. Startovní číslo 13 má pro všechny revivaly rezervované posádka V. Polívka- B. Kadlec a s archivní Škodou 110 skončili na pátém místě. Další tradiční účastník této třídy J. Mach musel před startem měnit spolujezdce, nemocného P. Dvořáka ale adekvátně zastoupila podstatně mladší a podstatně hezčí M. Flašková.



Třída 2

Zde vyhrála posádka V. Suk- K. Kopicová, u Suků ani jinak býti nemůže, než na Suzuki Cultus. Za nimi skončili M. a L. Tomkovi na Hondě CRX. Body z přejezdů stály lepší umístění otce a syna Krotilovy, kteří nakonec s Ladou skončili na třetím místě. Jedni z velkých favoritů, manželé Rajchmanovi na Escortu skončili tentokrát až pátí s celkem šesti minutami nachytanými v časových kontrolách.



Třída 3


Asi nejnabitější a nejvyrovnanější byly boje špičky neupravených dvoulitrů. O vítězství O. Švábka s T. Klímou na dvojkovém Golfu nad J. Moskalem jun. na Lancii Beta rozhodly dva body. Třetí skončili už Hlavatí na dalším Golfu. Čtvrté místo patřilo ostřílené posádce T. Drásta- A. Muzikant na Peugeotu 205 GTI a těsně za nimi V. Blahna se synem na Opelu Kadet GSI.



Třída 4


Tuto třídu vyhráli manželé Trajboldovi, jejichž Ford Sierra XRi nesla na kapotě portrét Dalibora Janka, jehož památce byl revival věnován. Za nimi skončila posádka J. Zachata- M. Hošek na BMW 325 před Alfou Romeo bývalého vrchařského reprezentanta V. Lišky navigovaného synovcem M. Liškou ml.



Třída 5


Vítězný duel dotáhl do konce J. Čermák ml. s J. Plašilem na Autobianchi A 112 Abarth, když na SS úsecích jasně dominoval nad bývalým mistrem Evropy T. Kotkem na Fiatu 128 coupé. Třetí skončili otec a syn Hodoušové na Wartburgu 353. Nutno dodat, že všichni tři spolujezdci odvedli stoprocentní práci neboť všechny tři posádky absolvoovaly všechny etapy s čistým kontem. V revivalu startovalo i několik Trabantů a ten nejlepší patřil posádce J. Webinger- V. Civín, kteří skončili na čtvrtém místě.



Třída 6


Vítězi se stali manželé Ottovi na Alfě Romeo před manželi Hornovými na Škodě 110L. Atraktivní jízdní styl vzbuzující nadšení diváků k V. Hornovi ml. patří zrovna tak, jako časté zvedání víka motoru a domlouvání neposlušnému stroji. Třetí skončili otec a syn Šalounovi na BMW 1602 jen o tři body před otcem a synem Kolářovými na Škodě 1000 MB.
Třída 7
Stupně vítězů obsadily francouzské vozy. Vítězně do cíle dovedla Peugeota 309 GTI posádka D. Patera- M. Šmíd, druzí skončili v Renultu 5 Alpine P. Minářík- P. Šubrt, za nimi pak další 309 GTI J. Voříška a P. Havla.



Třída 8


Tuto třídu vyhráli a absolutně nejlepšího výsledku dosáhli L. Hubálek- O. Hašek na BMW323, kteří tak potvrdili svou třídu. Druhé skončilo Porsche 911 otce a syna Achsových před třetí posádkou manželů Miziakových na Mercedesu 190 2.3 16V z Polska. Zajímavá situace nastala na 5. a 6. místě. Pátí skončili otec a syn Janebové. Bývalému dlouholetému jezdci a šéfu továrního týmu Škody P. Janebovi pro start na revivalu půjčil Forda Sierru P. Šofr a zjistil tak, že je něco na rčení „pro dobrotu na žebrotu“, neboť s P. Ryšánkem skončili až za ním.


P.S. Nejlepším zhodnocením a vysvědčením uplynulého revivalu je, že do tří dnů se naplnila startovní listina podzimního Rallye Berounka Revivalu.



Text Jarda Malík
Foto Jiří Fryje

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar