Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Rallye Monte Carlo 1977 - nedoceněný úspěch Škody 130 RS

Před 40 lety zvítězila ŠKODA 130 RS posádky Václav Blahna/Lubislav Hlávka na Rallye Monte Carlo ve třídě do 1300 cm3, druhé místo ve třídě získali Milan Zapadlo s Jiřím Motalem. Předchůdce Škody Fabia R5 tak napsal jednu z nejslavnějších kapitol 116leté tradice značky ŠKODA v motoristickém sportu.

„Automobily z Mladé Boleslavi se Rallye Monte Carlo účastní již od roku 1912,“ doplňuje Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi, a dodává: „Kupé ŠKODA 130 RS dokládá technickou odbornost a odhodlání vývojářů a techniků ŠKODA. Postavit tento závodní vůz na kola nebylo v tehdejší době plánovaného hospodářství vůbec snadné.“
Hvězdicové jízdy s cílem v Monte Carlu se již v roce 1912 zúčastnil hrabě Saša Kolowrat-Krakowský, a to s otevřeným vozem Laurin & Klement. V roce 1936 pak skončil roadster ŠKODA POPULAR posádky Pohl/Hausman na fantastickém druhém místě ve třídě do 1500 cm3. Kromě českých posádek se o cenné trofeje pro vozy ŠKODA v minulosti nejednou zasloužili také zkušení jezdci z Finska, Norska či Německa. Například RMC 1961 se s vozy ŠKODA Octavia Touring Sport zúčastnily severské soukromé týmy, finská posádka Keinänen/Eklund zvítězila ve třídě do 1300 cm3, norští soupeři Gjolberg s Martinsenem vybojovali druhé místo ve třídě.

Velký triumf se podařilo v nabité konkurenci značce ŠKODA vybojovat právě před 40 lety. Tovární tým ŠKODA se na RMC 1977 pečlivě připravil. V rámci tréninku najezdila každá z posádek v místě konání soutěže denně až 500 kilometrů. Dne 22. ledna 1977 odstartovalo 198 posádek, ale v cíli bylo bylo klasifikováno jen dalších 43 automobilů (Pozn. Do závěrečné etapy tzv. Noci dlouhých ohňů“ Startovalo jen prvních šedesát posádek)

Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou ve své třídě do 1300 cm3 obsadili první místo, následováni Milanem Zapadlem s Jiřím Motalem na druhé pozici. V absolutní klasifikaci obsadila ŠKODA 130 RS v konkurenci podstatně větších a silnějších speciálů 12., respektive 15. příčku. Třetí posádka Svatopluk Kvaizar/Jiří Kotek odstoupila pro technickou závadu.

Historicky největším úspěchem se stalo celkové vítězství kupé 130 RS v Mistrovství Evropy značek cestovních vozů 1981, když v předchozím ročníku dosáhlo na třetí místo. Úspěšná éra vozu skončila v roce 1983, kdy s konečnou platností vypršela - FIA již prodloužená – homologace typu ŠKODA 130 RS.

ŠKODA 130 RS se na scéně poprvé objevila v sezoně 1975 jako „Porsche Východu“. Zhruba 4 metry dlouhé kupé vážilo pouhých 720 kg. Střecha, kapota a vnější panely dveří byly vyrobeny z hliníkové slitiny, zatímco blatníky a kryt motoru byly ze sklolaminátu. Posádku vozu chránil rám z ocelových trubek. ŠKODA 130 RS používala čtyřválcový kapalinou chlazený motor o objemu 1,3 litru s ventilovým rozvodem OHV a výkonu až 140 k (103 kW) s maximální možnou rychlostí do 220 km/h. K technickým zajímavostem patřily dvojité karburátory Weber, osmikanálová hlava válců nebo například mazání se suchou klikovou skříní. Blok motoru byl odléván z hliníkové slitiny, hlava válců ze šedé litiny.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar