Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Metz Classic - zajímavé závodění

V letech 1973 až 1986 patřila Rallye Metz mezi nejuznávanější soutěže našich sousedů. Vzhledem k železné oponě jsme si o její návštěvě mohli jen zdát a slýchávali jsme o ni jen z časopisů, které se nám občas dostali do rukou. Na její tradici navázala v roce 2005 ADAC Rallye Metz Classic.

V listině vítězů najdeme mj. Waltera Röhrla s Fiatem 131 Abarth, Michele Moutonovou s Audi Quattro, Achima Warmbolda s Toyotou Celica, Marca Dueze s Audi quattro, Reinharda Hainbacha s Opelem Ascona 400 (nedávno dojel šestý v Rallye Vltava Historic) také Haralda Demutha s Audi Quattro. Posledně jmenovaný, dvojnásobný vítěz z let 1982 a 1984 se na startu objevil také letos. V roli předjezdce řídil nádherné žlutočerné Porsche 911, s nímž před dvěma lety absolvoval tuto soutěž Röhrl. Jen připomeňme, že Demuth vyhrál také Barum rallye (84, 85) a Rallye Škoda (85).
Současná Rallye Metz Classic není klasickou rallye, jak je známe dneska, ale vlastně jízdou pravidelnosti na vybraných, na orientaci velice náročných, zkouškách. Ty se jedou za normálního provozu, většinou po vedlejších silnicích, nechybějí ani šotolinové úseky. Systém je poměrně jednoduchý, ale pro spolujezdce velice náročný. Nejenže musí sledovat itinerář, ale také podle stopek hlídat čas v jednotlivých úsecích. Tak třeba jedna zkouška měří 10.14 kilometrů a je v ní šest měřených úseků. První měří 0,69 km a posádky jej musí projet za 1.20 minuty, druhý úsek měří 1,91 km a je na něj stanoven čas 3.17 min, třetí má 4,30 km a čas 6.10 min atd.
Dodržovat stanovený čas je třena také mezi jednotlivými časovými kontrolami. Celá soutěž, včetně zvláštních zkoušek se odehrává za normálního provozu a může se jí zúčastnit prakticky každý. Na trati jsme tak viděli stovku automobilů z let 1957 až 1983, mezi nimiž nechyběly ani soutěžní speciály s ochranným rámem. A tady je bohužel kámen úrazu, abychom podobné soutěže mohli pořádat také u nás, protože historické vozy s rámem do běžného provozu zatím nesmí. K tomuto problému se ještě vrátíme samostatným článkem. Myslíme si, že by podobné závodění našlo hodně příznivců také u nás.
Rallye Metz Classic je součástí německého seriálu I.T.R Classic Rallye, který se skládá ze šesti soutěží, z nichž jedna – Bayerwald Classic se pojede 31. července a 1. srpna kousek od našich hranic.
Vedle Haralda Demutha se v roli předjezdce objevil také Uwe Kurzenberger, kterého jsme s jeho atraktivním Porsche Carrera „Safari“ z roku 1972 viděli i na Rallye Bohemia Historic 2007. Do Steinu bohužel nedorazil největší favorit jízd pravidelnosti Luciano Viaro, ale o ex-tovární Lancii Stratos v barvách Alitalia diváci ochuzeni nebyli. Zastoupil jej Argentinec Danile Claramunt.
Atmosféru dávných soutěží dokreslovaly například vozy Lancia Fulvia HF, Porsche 911, Renault Alpine, Opel Ascona, BMW 2002, Ford Cortina MK II, Mercedes Benz 450 SLC Rally, Lancia Delta HF, Audi Quattro apod. Nechyběly ani zástupci padesátých let – MG A, Porsche 356 Speedster, Jaguar XK 120, Austin Healey 3000.
Při pohledu na bohaté startovní pole a perfektní organizaci jsme jen litovali, že se podobné akce u nás ještě nepořádají. Tento způsob sportovního vyžití je ideální pro lidi, kteří by třeba rádi jezdili rallye, ale už na to nemají třeba věk nebo finance.

Jindřich Lasík, 27.4.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar