Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Křivonoska - veteránský svátek na jihu Čech

Přestože sobotní obloha byla celý den zatažená a k tomu ještě zima, tak obyvatelé v okolí Hluboké nad Vltavou, Veselí nad Lužnicí i Lomnice nad Lužnicí nezůstali doma, ale vyrazili pozdravit účastníky 52. ročníku Rallye Křivonoska. Snad nikde jinde nenajdete tolik diváků podél celé trasy.

Křivonoska pořádaná Veteran Car Clubem České Budějovice je mezi veteránisty pojem a zařazení do startovné listiny se zamlouvá rok dopředu. Každý rok tady potkáváte známé tváře, ale vždy i několik majitelů automobilů, které mají na této akci premiéru. Ani letos jsme nebyli ochuzení. Mezi více než stovkou historických automobilů, vyrobenými do roku 1939, se vyjímal Auburn 8-101 Cabrio z roku 1933, dále krásná Lagonda Z3SL Tourer, která byla ještě o tři roky starší. Poprvé jsme viděli také Talbot LagoT120 z roku 1935.



Ale byly tu i „staronové“ premiéry. František Ernest si od Ládi Samohýla vypůjčil svoji bývalou Bugatti 13, nejstarší automobil této značky na našem území. Opět jsme viděli sportovní Salmson Grand Sport z roku 1926 nebo Alvis Speed, letos slavící devadesáté narozeniny.



Úvod obstaraly dva automobily Renault. Jan Zápotocký zase jednou vyměnil Renault AX za typ NC z roku 1903 a Michal Pomahač tradičně přijel provětrat o dva roky mladší Renault VI. Třetí nejstarší automobil Hudson 20 Touring řídil Zdeněk Zpěvák. Kdo se zajímáte o veterány, tak vám jistě není jméno Kalista neznámé. Až do Křivonosky jsme viděli za volantem Jiřího Kalistu. Nebojte se automobil neprodal. Nyní vůbec poprvé svěřil Hudsona do rukou vnuka Zdeňka, kterého vídáme už od útlého věku na soutěžích. Více než stoletého Hudson řídil po dozorem dědečka, ale počínal si znamenitě.



Spolujezdce mu dělal, společně s babičkou, sedmiletý bráška Kuba. Je skvělé, že si Jirka Kalista vychoval nástupce, protože co si budeme namlouvat, většinou historické automobily řídí páni nebo dámy už v „letech. Tím se ale nikoho nechceme dotknout. Hlavně vydržet. Je dobře, že nám po o něco starším Vaškovi Geislerovi ‚tentokrát s Buickem Roadmaster, pomalu začíná vyrůstat nová generace.




Tradičně vídáme na jihočeských silnicích také hasičské automobily, tentokrát se vedle Pragy R (1915) objevila ještě Praga L s řadovým čtyřválcem 3,8 litru a s výkonem 35 k z roku 1929. K ohni „spěchala“ tehdy rychlostí 35 km/h. Nástavbu vyrobila firma Josef Vystrčil a syn z Telče.



Jednou z letos vypsaných kategorií byly Automobily a motocykly BMW u příležitosti 100. výročí založení značky. Překvapením byla účast Tomáše Kalkuse v roli spolujezdce na sajdce BMW R5 z roku 1936. A bylo vidět, že si jízdu, i přes drobné technické problémy, užíval. Více než tři desítky motocyklů nejrůznějších typů od roku 1928 do 1959 doplnilo několik automobilů včetně BMW 501 z roku 1954.


Tím jsme se dostali k motocyklům, kterých se opět sešla pěkná řádka. Napočítali jsme nějakých asi sto dvacet strojů od roku 1914 zastoupený strojem Douglas 2 ¼ Petra Hošťálka. Ze stejného roku pocházel ale i Triumph H550 rakouského majitele. Zatímco řemenáčů bylo jen pět, tak kategorie do roku 1930 čítala více než tři desítky strojů. Až na jednu Pragu 500 BD jen samé zahraniční značky jako BSA, Ariel, FN, Indian, Premiér, Terrot, Douglas, Norton atd.





JL 15.5.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar