Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Rallye Křivonoska - to je droga

Příští rok oslaví veteránská Rallye Křivonoska padesáté narozeniny a tím se řadí mezi nejstarší veteránské akce nejen u nás. Kdo sem jednou zavítal, ten se bude vracet, jako my. Křivonoska je něco jako veteránská droga.

Zažili jsme už hodně ročníků, ale ten letošní patřil bezpochyby mezi nejlepší, pokud nebyl vůbec ten nej nej. A to po všech stránkách, ale hlavně zvolenou tratí a seznamem přihlášených. Začalo se za deště z kempu Křivonoska směr Hluboká, kolem zámku Obora, po hrázích rybníků do Křemže. Odtud nahoru dolů kolem Kletě do Českého Krumlova.


Mezitím už vysvitlo sluníčko a soutěž dostávala „grády“. Následoval totiž průjezd starobylými úzkým uličkami Českého Krumlově přes dřevěný most pod zámkem na náměstí, kde byl start druhé etapy. Historické automobily a motocykly, pouze před válečné výroby, se doslova krokem prodíraly davy zahraničních turistů. Občas nebylo možné vůbec projet. Fotoaparáty Japonců, Korejců, Číňanů cvakaly o sto šest, protože takovou nádheru mnozí viděli vůbec poprvé.


Takřka dvě stě padesát vozidel uvidíte jen v málokterém muzeu, natož v pohybu a s posádkami v dobovém oblečení. Páni radní v Českém Krumlově zaslouží za průjezd městem jedničku s hvězdičkou. Jeden z účastníků, pan Jindra Synek jen smutně konstatoval, proč takové lidé nesedí na správě Krkonošského národního parku. Pořádá totiž další velice pěknou akci Studenecké míle, ale s takovou podporou se bohužel nesetkal.


Z Českého Krumlova se účastníci vydali přes Brloh do Holašovic, unikátní vesničce „selského baroka“, zapsanou v Unesco. Sice se obloha zamračila, ale do cíle na Hluboké nikdo nepospíchal. Většina veteránistů se zastavila, zašla se občerstvit a pokochat krásnou architekturou.


A co bylo k vidění na jihočeských silničkách s krásné krajině? Bylo toho hodně. Tak třeba automobilů, vyrobených do roku 1918 startovalo čtrnáct. Nejstarším byl Renault VI z roku 1905 pana Michala Pomahače. V této kategorii byla zastoupena i česká značka – Laurin Klement DN6 z roku 1912 nebo hasičská Praga R (1915). Zbytek tvořily americké značky Buick, Maxwell, Hudson, Ford, Dodge, Cadillac nebo anglický Talbot. Dvě desítky krásných automobilů se představilo v kategorii do roku 1930, jako například Dodge, Standard, Essex, Franklin, Studebaker, Riley, Rolls Royce nebo Praga, Tatra, Škoda. Celkem jsme napočítali pětatřicet různých značek, z nichž přežilo do současnosti asi deset.


Ještě více, čtyři desítky motocyklových značek, hned tak nikde jinde neuvidíte, natož na sto padesát motocyklů. A jak jsme už řekli, výhradně předválečné výroby.


Zvláštní kapitolou jsou hasičské automobily, které se těší mezi diváky, kteří i v lijáku lemovali trať, veliké pozornosti. Za neustálého troubení a houkání zdolávala trať Praga R českobudějovických hasičů. Byla vyrobena už v roce 1905. Hasiči z Trhových Svinů přivezli mladší Pragu L.


„Od prvních setkání pro radost a posezení přes velké soutěžení s mnoha úkoly se zase vracíme k setkání příznivců historických vozidel. Na první místo dáváme jízdu naším krajem a ukázku nejkrásnějších míst. Diváci mohou spatřit mnoho vozidel i z počátku minulého století, a to ne jako v muzeu, ale v provozu a svěží kondici, ovládané báječnými muži a dámami v krásných dobových oblecích, „říká pan Pavel Hartl, předseda Veteran Car Clubu České Budějovice.


Kdo miluje staré stroje a malebnou jihočeskou krajinu, ten by si neměl jubilejní padesátý ročník Rallye Křivonoska rozhodně ujít. Trasa se každý rok mění, za rok to bude možná Písek. Tak si udělejte pěkný výlet do motoristické historie.


J.Lasík 15.5.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar