Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Křivonoska poprvé s nákladními auty

Jedna z nejstarších českých veteránských soutěží letos vstoupila do svého 54. ročníku. Přesto pořadatelé z VCC České Budějovice pokaždé přijdou s něčím překvapivým. Tentokrát to byla přehlídka historických nákladních automobilů.

V minulosti jsme se při návštěvě Rallye Křivonoska většinou drželi osvědčeného scénáře, kdy jsme nejprve zavítali do místa startu v autokempu Křivonoska, odkud všechny historické motocykly a automobily startovaly, a pak jsme si našli příhodné místo na trati, případně se ještě jednou s celým startovním polem setkali v určeném etapovém místě, spojeném s delší přestávkou a výstavou zúčastněných vozidel.

V případě 54. ročníku, jehož uspořádání připadlo na sobotu 10. května 2025, nás ovšem zaujala informace, že na velkém parkovišti před jadernou elektrárnou Temelín proběhne nejen poslední ze tří zvláštních dopoledních zkoušek, ale že zde bude nachystána výstava historických nákladních automobilů. Tedy něco, co doposud v programu Rallye Křivonoska nebylo.

Tento dozajista zajímavý nápad vycházel z vypsaných kategorií pro aktuální ročník, v jehož rámci se vedle zavedeného rozdělení automobilů a motocyklů podle data výroby do pěti samostatně hodnocených skupin objevila kategorie Užitková vozidla do celkové hmotnosti šesti tun. Do ní patřily motocykly s postranním užitkovým vozíkem, automobily s užitkovou nástavbou, vozidla hasičská, sanitní, vojenská, nákladní a také autobusy. Vše, jak je pro Křivonosku obvyklé, s rodným listem do roku 1945.

Temelínská výstava nákladních automobilů z období 50. a 60. let minulého století tak stylově doplnila soutěžní kategorii meziválečných užitkových vozidel.

Přítomnost nedaleké elektrárny navíc násobila zvláštní pocit, díky němuž se při pohledu na více jak půlstoletí starou nákladní automobilovou techniku nejeden pamětník mohl přenést do období největších československých energetických staveb. Úchvatný pohled byl na pečlivě zrenovovanou Škodu 906 R (1957), přezdívanou Barča, stejně jako na čtveřici trambusových liazek, alias Škoda 706 RT v různém provedení.

Kopřivnická Tatra byla zastoupena sklápěči typu 138 a 148, opět ve výborné technické kondici, a to samé se dalo říct o třech lehkých tatrách typu 805, z nichž dvě nesly skříňovou nástavbu a třetí byla valníkem s kabinou krytou stahovací plátěnou střechou. Úspěch mezi diváky měly krátké jízdy s malým autobusem Praga RN/RND z konce 30. let minulého století, který to z domovského ČSAD Jihotrans České Budějovice neměl do Temelína daleko. Zapomenout nesmíme ani na východoněmecký valník na podvozku lehkého nákladního automobilu Garant.



Marcel Gause 15.5.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar