Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rally Bohemia slaví pětatřicetiny

Jakých vlastně bylo oněch úctyhodných pětatřicet let mladoboleslavské rally? Škodovka a později bohemka si zažila svá prvenství, vzestupy i pády. Ať je to tak nebo tak, jen málokterá soutěž se může pochlubit tak bohatou a různorodou historií.

Podívejme se ve stručnosti, jak probíhaly dosavadní ročníky a zavzpomínat jak kvalitní zahraniční jezdci u nás startovali. Dnes si o takové účasti můžeme jen nechat zdát.


1974
Udlínek

Udlínek

Na startu 1800 km dlouhé soutěže se objevilo 152 posádek, z toho 72 zahraničních. Rychlostní zkoušky byly rozesety po celé republice a na nich si to o vítězství rozdávali tovární jezdci na vozech Škoda Super Sport Horsák a Srnský s Norem Aabym na Opelu a Hubáčkem na modrém Renaultu Alpine. Co na tom, že se tovární vozy Škoda vystřídaly na čele, co na tom, že Aaby všechny proháněl, když se nakonec z vítězství radoval nejméně chybující Vladimír Hubáček.

1.Hubáček – MinaříkCSRenault Alpine14.592 bodů
2.Jelínek – KvaizarCSŠkoda 120 S15.047 bodů
3.Šimek – LandeckýCSŠkoda 110 L15.180 bodů



1975

Historicky nejvyšší počet startujících (186) se objevil na startu druhého ročníku Rallye Škoda. Po nádherné bitvě mezi Hubáčkem (Renault Alpine) a Horsákem (Škoda 200 RS) se znovu slavilo u Hubáčků. Vysoké tempo tehdy neustál například Rakušan Wittmann na BMW nebo Švéd Lundström s Toyotou. Třetím místem na sebe výrazně upozornila zelenočerná Škoda 120 S, za jejímž volantem seděl Johnny Haugland z Norska.

1.Hubáček – MinaříkCSRenault Alpine10.252 bodů
2.Horsák – MotalCSŠkoda 200 RS10.436 bodů
3.Haugland – AntonsenNŠkoda 120 S10.801bodů



1976

Rok 1976 se nesmazatelně zapsal do historie, světlo světa totiž spatřila legendární Škoda 130 RS, jinak také zvaná plastiková bomba, české Porsche nebo Stratos východu. Nejrychlejší byl Václav Blahna právě na nové stotřicítce před švédskou bratrskou dvojicí Olssonů. Neuspěl Rakušan Dietmayer s VW Golf ani Švéd Ericsson s Volvem, naopak skvělý byl Pech na stodvacítce nebo Härtwich z DDR s továrním Wartburgem.

1.Blahna – HlávkaCSŠkoda 130 RS13.417 bodů
2.Olsson – OlssonSFord Escort RS 200014.323 bodů
3.Hank – NeubauerCSŠkoda 110 Rallye14.792 bodů



1977

Odstartovalo opět úctyhodných 176 posádek a znovu kralovaly vozy s okřídleným šípem ve znaku. Své první vítězství si domů do Skandinávie odvezl Nor Haugland, kterého už tehdy v Československu, díky pevnému svazku s továrním týmem Škoda, málokdo považoval za cizince. Událostí byl nejen start Rakušana Öttla se silným vozem Porsche Carrera, ale i koketování pořadatelů Rallye Škoda s prestižním seriálem Mistrovství Evropy jezdců.

1.Haugland – BerglundNŠkoda 130 RS11.400 bodů
2.Šedivý – JanečekCSŠkoda 130 RS11.709 bodů
3.Öttl – KrammerAPorsche Carrera12.033 bodů



1978

Rallye Škoda stala jedinou soutěží na území Československa, která byla zařazena do seriálu Mistrovství Evropy jezdců. Tento fakt se okamžitě projevil kupříkladu účastí několikanásobného mistra Belgie Gilberta Staepelaera s Fordem Escort, bohužel jen v tréninkové verzi. Belgičan se také ihned usadil na čele, ale porucha motoru mu zabránila zvítězit. Smůlu měl i Haugland, Zapadlo, Bulhar Čubrikov nebo Rakušan Šulc. Nečekaným vítězem se stal Jiří Šedivý s tovární stotřicítkou.

1.Šedivý – JanečekCSŠkoda 130 RS23.020 bodů
2.Havel – WohankaCSŠkoda 130 RS24.129 bodů
3.Sjunning – AnderssonSOpel Kadett GTE14.792 bodů



1979
Šedivý

Šedivý

Šestý díl se nesl ve znamení souboje dvou jezdců – Hauglanda s továrním vozem Škoda 130 RS a Leo Pavlíka s Renaultem 5 Alpine. Tempu překvapivě nestačili ani mistr Norska Sögaard, Maďar Ferjancz a Dán Spiro. Čtyřiačtyřicet rychlostních zkoušek o délce témě 460 km dokonale prověřilo výdrž jezdců i strojů. Na výbornou znovu obstál Haugland a podruhé zvítězil. Mezi prvními patnácti posádkami bylo neuvěřitelných devět Skandinávců.

1.Haugland – BohlinN/SŠkoda 130 RS19.406 bodů
2.Pavlík – MotlCSRenault 5 Alpine19.659 bodů
3.Havel – SoukupCSŠkoda 130 RS19.720 bodů



1980

Diváci se sice nedočkali Per Eklunda ani Franze Wittmanna, ale mezi 104 posádkami bylo dost zajímavých jmen. Porazit domácího Hauglanda přijel krajan Aaby s Volvem, dále Dánové Spiro a Kristiansen s Opelem Ascona, Lucemburčan Kridel s Fordem Escort nebo Ferjancz s Renaultem. Na startu se objevila i bájná Lancia Stratos s italskou posádkou Gianello – Rorato, nicméně na lepší než čtvrté místo se až do svého odstoupení Italové nedostali. Třetím vítězstvím dokladoval své mistrovství Haugland a nadlouho se stal nejúspěšnějším jezdcem historie Rallye Škoda.

1.Haugland – BohlinN/SŠkoda 130 RS4:27,06
2.Šedivý – JanečekCSŠkoda 130 RS4:32,05
3.Havel – SoukupCSŠkoda 130 RS4:36,50



1981
Droogmans

Droogmans

Nově přidělený koeficient 2 v rámci mistrovství Evropy přilákal na start vycházející hvězdu rallysportu z Belgie Roberta Droogmanse, který pilotoval Ford Escort v barvách Belga teamu. Odpor soupeřů, především Maďara Ferjancze a Poláka Krupy se skvostnými Renaulty R5 Turbo, byl marný. Neztratily se ani tovární stotřicítky, kterým patřila místa od čtvrtého do sedmého, v pořadí Kvaizar, Křeček, Blahna a Pech. Odborníci labužnicky pokyvovali hlavami nad výkonem dalšího Belgičana Williho Plase s Fiatem Ritmo 75, pozdějšího několikanásobného mistra země.

1.Droogmans – GeronBFord Escort BDA3:57,53
2.Ferjancz – TandariHRenault R5 Turbo3:58,17
3.Krupa – MystkowskiPLRenault R5 Turbo4:02,42



1982
Vítězem devátého ročníku se naprosto nekompromisně stal Maďar Attila Ferjancz s Renaultem R5 Turbo. Na startu se sešlo pouhých 67 posádek, které už druhým rokem také zajímaly body do Mitropa Rallye Cupu, neoficiálního mistrovství Evropy soukromých týmů. To byl také důvod účasti divokých Italů Corradina a Ceccata s nádhernými stroji Fiat 131 Abarth. Nejlepší z „našich“ byl znovu český Nor Haugland, kterému patřila čtvrtá příčka.

1.Ferjancz – TandariHRenault R5 Turbo3:38,20
2.Mattig – BreitenbachDOpel Ascona 4003:41,52
3.Corradin – ZaninIFiat 131 Abarth3:42,10



1983

Základní charakteristikou jubilejního ročníku byla nejen kvalitní jezdecká konkurence, které po roční pauze vévodil Belgičan Droogmans s Fordem Escort, ale i loučení vozů Škoda 130 RS, kterým končila sportovní homologace. Naposledy se jel také okruh na dálničním přivaděči směrem k Jičínu. Největším smolařem se stal vítěz předchozího ročníku Ferjancz, který právě na trati úvodního prologu absolvoval jen několik metrů a odstoupil pro poruchu motoru. Na trati se také objevila nová zbraň továrního týmu s označením Škoda 120 LS, kterou Kvaizar dovedl do cíle na čtrnáctém místě.

1.Droogmans – JoostenBFord Escort RS4:02,01
2.Kalnay – HinterleitnerAOpel Ascona 4004:03,50
3.Mattig – BreitenbachDOpel Ascona 4004:07,47



1984
Haugland

Haugland

Zažehnaná první klinická smrt soutěže, ale také neskutečné jezdecké pole a hlavně tovární vůz Audi Quattro, fenomén začátku osmdesátých let minulého století s Italem Cinottem na startu. Premiérový start vozu, který dominoval na tratích mistrovství světa, byl úžasný. Obdobné charakteristiky zaslouží i Švéd Carlsson s tovární Mazdou nebo Rakušan Fischer s Mitsubishi. Neuvěřitelné třetí místo v obrovské konkurenci silnějších vozů bylo odměnou pro šikovného Hauglanda, který startoval znovu v továrním týmu Škoda, tentokrát s modelem 120 LS.

1.Cinotto – RadaelliIAudi Quattro3:02,10
2.Carlsson – MelanderSMazda RX 73:08,55
3.Haugland – BohlinN/SŠkoda 120 LS3:16,45



1985
Carlsson

Carlsson

Audi proti Mazdě! Demuth proti Carlssonovi! Historie se opakovala. A znovu se štěstí usmálo na německý vůz. Carlssonovi nepomohl ani více než minutový náskok, který ztratil defektem a smolnou volbou pneumatik, přesto rozdíl v cíli nebyl větší než tři sekundy. Automobilka Škoda představila nový vůz upravený pro skupinu B s označením Škoda 130 LR. Za volanty usedli Křeček, Kvaizar, Urban, Pech, Francouz Lartique a Rakušan Kalnay. Naposledy byl vítěz Rallye Škoda na trati déle než čtyři hodiny.

1.Demuth – RadaelliIAudi Quattro A24:16,09
2.Carlsson – MelanderSMazda RX 74:16,12
3.Ferjancz – TandariHRenault R5 Turbo4:30,30




Zdroj: Daniel Porazil, Rallye psaná srdcem

JL, 9.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar