Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

RAF z Národního technického muzea se vrátil na místo činu

Ve středu se veřejnosti poprvé v Technickém muzeu v Liberci představil vzácný automobil RAF zapůjčený z Národního technického muzea. Na základě podpisu smlouvy Technického muzea Liberec a Národního technického muzea v Praze dochází k zápůjčce tohoto jedinečného vozidla – vůz RAF 18/22 je naprostý unikát.

Podle ředitele Technického muzea Liberec Ing. Jiřího Němečka jde o splněný sen: „Když jsme před osmi roky zakládali Technické muzeum Liberec, bylo jedním z našich cílů vystavit automobil značky RAF, ale tehdy to byl jen sen a ten teď došlo k naplnění.“


Linserova továrna Reichenberger Automobil-Fabrik Ges. m. b. H. Böhmen původně vyráběla různé stroje a zařízení pro pivovarnický, papírenský i textilní průmysl. Později se pak přes výrobu motocyklů dostala až k produkci automobilů a první vozy RAF, podle dostupných pramenů, začala firma vyrábět v roce 1907. Vozy z továrny sídlící na soutoku řeky Nisy s Harcovským potokem se staly brzy vyhledávanými po celé Evropě. Byly oblíbené podnikateli i právníky, lékaři i šlechtou. Podle odborné literatury rafkou jezdil rakouský císař a král František Josef I., kníže Alain Rohan, Coloredo-Mansfeld, hrabě Clam-Gallas, arcivévoda Leopold Salvator a další významné osobnosti té doby.


Jedním z projevů prestiže firmy RAF bylo i udělení licence pro výrobu motorů konstrukce Knight od firmy Daimler Ltd. Ta totiž bývala udělována vždy pouze jedinému výrobci v té které zemi. Celkový počet vozů ani modelů, které firma RAF vyprodukovala není znám. Znalci historie automobilů odhadují několik stovek vyrobených aut, max. ale 3000 kusů. S očekáváním světové války se ale produkce vozů snižovala, až byla v roce 1916 zastavena zcela. Do současnosti se podle odborníků dochovalo na celém světe přibližně 10 kusů vozů RAF.


„RAF 18/22 je jediný dochovaný vůz tohoto typu na světě.“ A jak dále připomněla Eva Daňková manažerka Technického muzea Liberec: „Je to vůz na původním podvozku s novodobou stavbou karoserie podle lehkého užitkového vozu typu FW25. Renovaci provedli pracovníci podniku LIAZ Holýšov v roce 1976. Tento vůz připomíná bohatou historii automobilového průmyslu v Liberci. A je to přesně to auto, které se objevovalo na dobových prospektech podniku LIAZ.“


„Myslím, že návrat vozu RAF do Liberce je začátek dlouhodobé a jistě plodné spolupráce s Národním technickým muzeem, ze které budou návštěvníci profitovat.“ Říká ředitel libereckého muzea.“Je to pro nás obrovská čest a také uznání, že jako relativně mladé, navíc soukromé muzeum můžeme spolupracovat s takovou institucí jako je Národní technické muzeum v Praze. Je to pro nás největší vyznamenání, jakého jsme se mohli dočkat.“


Slavnostního zapůjčení se zúčastnil také Arnošt Nezmeškal, kurátor NTM Praha: „Není zcela běžné, že vyndáme automobil ze stálé expozice a RAF opravdu půjčujeme zcela výjimečně. RAF totiž do Liberce bezpochyby patří a je jedním z důkazů naší motoristické historie.“


Technické muzeum Liberec nabízí v prostorách bývalého výstaviště LVT návštěvníkům historické automobily, motocykly, jízdní kola, ale i bohatou expozici městské hromadné dopravy spravovanou spolkem Boveraclub, zcela mimořádnou soukromou sbírku luxusních vozů Království automobilů, nebo expozici věnovanou historii a současnosti průmyslu v regionu. Muzeum se může pochlubit i třemi lokomotivami a zapůjčenou sněžnou rolbou.



Technické muzeum Liberec vzniklo před devíti lety v září roku 2014 jako soukromá iniciativa stejnojmenného spolku. Otevřeno má kromě pondělka vždy od 10:00 do 17:00 h. Během devíti let návštěvnost muzea rok od roku roste, a pokud jste tu ještě nebyli, tak můžeme jen doporučit.



PR + JL 13.7.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar