RAF H10 slaví 100 let
Jedním z nejstarších provozuschopných automobilů v České republice je bezpochyby RAF H10, s nímž se pan Evžen Majoroš zúčastňuje mnoha veteránských akcí. V letošním roce slaví tento unikát už sté narozeniny.
Jedná se údajně o jeden ze dvou vyrobených luxusních automobilů. Jeden určený pro samotného barona Liebiega, druhý pro dvůr císaře Františka Josefa I. Otevřený čtyřmístný vůz se skládací střechou je zajímavý tím, že na svoji dobu jej poháněl poměrně velký motor – kapalinou chlazený řadový čtyřválec s ventilovým rozvodem SV o úctyhodném objemu 5,3 litru. S výkonem 45 k při 1600 otáčkách za minutu dosahoval rychlosti 80-90 km/h, na tehdejší dobu nevídané.
Podvozek s tuhými nápravami s půleliptickými pery tvoří obdélníkový nýtovaný rám z ocelových profilů. Vůz dlouhý 4,6 m, široký 1,7 m a vysoký 1,8 metru vážil zhruba 1500 kg a na sto kilometrů spotřeboval mezi 18 až 25 litry benzinu.
Na levé straně měl vyvíječ plynu pro acetylénové osvětlení, neboť v té době neměla vozidla ještě elektrické osvětlení. Další zajímavostí je pět pedálů - kromě plynu a spojky ještě levý brzdový pedál na zadní kola, pravý pedál na kardanový hřídel a pátý pedál sloužil jako klapka výfuku. Vůz byl vybaven čtyřstupňovou převodovkou a tzv. horskou vzpěrou zajišťující, aby automobil v kopci necouval.
Značka RAF – Reichenberger Automobil Fabrik byla založena v roce 1907 skupinou libereckých průmyslníků včele s baronem Theodorem Liebiegem. Chtěli tak konkurovat značce Laurin&Klement. Prvním vozem, který odtud vyjel byl dvouválec o výkonu 10 k, jenž byl o rok později vystaven na Strojírenské výstavě v Průmyslovém paláci společně se čtyřválcem 4,5 litru/30 k, který se setkal s velice kladnou odezvou. Tyto pohonné jednotky se objevovaly ve faetonech i landauletech nejrůznějšího provedení, se širokým pružně uloženým chladičem, oběhovým vodním čerpadlem, olejovým čerpadlem, čtyřmi rychlostmi a brzdami na všech kolech. Klikový hřídel byl vykován z chromniklové oceli a uložen ve třech velkých ložiskách, což tehdy nebylo právě obvyklé řešení.
Podvozek v upravené podobě posloužil pro stavbu nákladních automobilů a autobusů. Motor se posunul dozadu a trochu níž, chladič se přestěhoval dopředu a kabina řidiče se umístila nad motor. Že vám tato konstrukce něco připomíná – když nic jiného, tak určitě trambus.V dalších letech vyráběla značka RAF elegantní automobily, zajímavých konstrukcí a velice dobře dílensky zpracovaných. Takřka všechny se těšily nevšednímu zájmu. Firma postavila mnoho typů automobilů, a také zakoupila licenci firmy Knight na šoupátkové motory, kterými byly později osazeny modelové řady MK a RK.
Kromě osobních a nákladních vozidel bylo postaveno i několik autobusů 40 HP Omnibus, ať již jako otevřené vyhlídkové s baldachýnovou střechou, určené pro lázně Jáchymov nebo uzavřené apod.
V roce 1913 už neměli majitelé dostatek finančních prostředků na další rozvoj firmy, a proto byli nuceni automobilku prodat firmě Laurin&Klement včetně technické dokumentace a licence na bezventilové motory Knight.
JL, 19.8.2009
Podvozek s tuhými nápravami s půleliptickými pery tvoří obdélníkový nýtovaný rám z ocelových profilů. Vůz dlouhý 4,6 m, široký 1,7 m a vysoký 1,8 metru vážil zhruba 1500 kg a na sto kilometrů spotřeboval mezi 18 až 25 litry benzinu.
Na levé straně měl vyvíječ plynu pro acetylénové osvětlení, neboť v té době neměla vozidla ještě elektrické osvětlení. Další zajímavostí je pět pedálů - kromě plynu a spojky ještě levý brzdový pedál na zadní kola, pravý pedál na kardanový hřídel a pátý pedál sloužil jako klapka výfuku. Vůz byl vybaven čtyřstupňovou převodovkou a tzv. horskou vzpěrou zajišťující, aby automobil v kopci necouval.
Značka RAF – Reichenberger Automobil Fabrik byla založena v roce 1907 skupinou libereckých průmyslníků včele s baronem Theodorem Liebiegem. Chtěli tak konkurovat značce Laurin&Klement. Prvním vozem, který odtud vyjel byl dvouválec o výkonu 10 k, jenž byl o rok později vystaven na Strojírenské výstavě v Průmyslovém paláci společně se čtyřválcem 4,5 litru/30 k, který se setkal s velice kladnou odezvou. Tyto pohonné jednotky se objevovaly ve faetonech i landauletech nejrůznějšího provedení, se širokým pružně uloženým chladičem, oběhovým vodním čerpadlem, olejovým čerpadlem, čtyřmi rychlostmi a brzdami na všech kolech. Klikový hřídel byl vykován z chromniklové oceli a uložen ve třech velkých ložiskách, což tehdy nebylo právě obvyklé řešení.
Podvozek v upravené podobě posloužil pro stavbu nákladních automobilů a autobusů. Motor se posunul dozadu a trochu níž, chladič se přestěhoval dopředu a kabina řidiče se umístila nad motor. Že vám tato konstrukce něco připomíná – když nic jiného, tak určitě trambus.V dalších letech vyráběla značka RAF elegantní automobily, zajímavých konstrukcí a velice dobře dílensky zpracovaných. Takřka všechny se těšily nevšednímu zájmu. Firma postavila mnoho typů automobilů, a také zakoupila licenci firmy Knight na šoupátkové motory, kterými byly později osazeny modelové řady MK a RK.
Kromě osobních a nákladních vozidel bylo postaveno i několik autobusů 40 HP Omnibus, ať již jako otevřené vyhlídkové s baldachýnovou střechou, určené pro lázně Jáchymov nebo uzavřené apod.
V roce 1913 už neměli majitelé dostatek finančních prostředků na další rozvoj firmy, a proto byli nuceni automobilku prodat firmě Laurin&Klement včetně technické dokumentace a licence na bezventilové motory Knight.
JL, 19.8.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













