Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Půl století vozů Enzmann

Ve Švýcarsku se nikdy ve větší míře nevyráběly automobily, ale přesto v zemi Helvetského kříže vzniklo a stále vznikají zajímavé automobily vyráběné jen v malých sériích. Mezi ně patří třeba sportovní vozy Enzmann.

 

Postavit sportovní automobil bylo vždy snem Emila Enzmanna, což se mu podařilo splnit za pomoci šesti synů v malé autodílně. Na vývoji se však nejvíce angažoval Dr. Emil Enzmann ml., povoláním praktický lékař a nadšený automobilista. Právě v jeho hlavě se zrodil nápad s plastovou karosérií.

V roce 1957 vzbudil senzaci na autosalonu IAA Frankfurtu dvoumístný roadster Enzmann, vyrobený a představený už o rok dříve ve Schüpfheimu v kantonu Luzern. První prototyp Enzmann, roadster bez střechy a dveří a s karosérií z polyuretanu byl postaven na upraveném podvozku VW Brouk a využíval vzduchem chlazené motory VW (objem 1192 cm³, výkon 42 kW, rychlost 121 km/h) nebo Porsche.  Existoval také vyladěný motor firmou Okrasa, s nímž vůz dosahoval rychlosti 160 km/h. Motor byl uložený vzadu, takže vůz nepotřeboval masku chladiče.

Definitivní název Enzmann 506 dostal vůz až po frankfurtském autosalonu, kde byl vystavený na stánku číslo 506.

Až do roku 1961 se podvozky a motory odebíraly přímo z Wolfsburgu, ovšem zastavení dodávek přineslo zvýšení ceny, a proto se vozy v posledních letech dodávaly jen na objednávku nebo jako stavebnice. Několik modelů bylo vybaveno také skleněnou pevnou střechou.

Po 25 lety, koncem devadesátých let, byla obnovena výroba vozu „New Enzmann". Malá firma svým sportovním roadsterem ukázala, co všechno lze udělat s poháněcím ústrojím VW Brouk. V těchto dnech je několik exemplářů k vidění v Technik Muzeu ve Speyru.

 

Jindřich Lasík, 31.10.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar