Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

První škodovku koupil jako hromadu šrotu

Ve vzduchu je vůně oleje, rachotí tu písty, vrčí motory a nářadí cinká, jako by se tu šermovalo šavlemi. V dílně Jense Herkommera v krušnohorském Schwarzenbergu se veterány značky ŠKODA připravují na nejrůznější soutěže.

„Je to obrovská zodpovědnost,“ říká Jens Herkommer, a přitom se dívá na motor svého „oblíbence“, vozu ŠKODA 130 RS. Model, jemuž svého času přezdívali Porsche Východu, byl považován za žhavé želízko v ohni nejen na východní straně Železné opony. Vůz s pohonem zadních kol vycházel z populárního sportovního kupé ŠKODA 110 R, byl však výrazně odlehčen řadou karosářských dílů z hliníku a laminátu a okny z bezpečnostního polykarbonátu. Úpravy doplňuje sportovní podvozek a čtyřválec se zvýšeným výkonem. Motor o zdvihovém objemu 1,3 litru má výkon 136 k a „stotřicítka“ s ním dosahuje maximální rychlosti přes 200 km/h. Svižné žihadlo na Herkommerově montážním zvedáku je jedním z mála vozů tohoto typu, které startují v soutěžích. Vzácný vůz, který nadšený veteránista pro značku ŠKODA koupil před téměř čtyřmi lety, jak sám říká „jako hromadu šrotu“, byl vyroben jen v 35 exemplářích.

V automobilové klinice se vozy značky ŠKODA důkladně kontrolují. Nezůstane při ní kámen na kameni, lépe řešeno žádný šroub utažený v matce: Ať už se jedná o motor, převodovku, brzdy nebo nápravy – vše lze rozebrat. Každý z těchto dílů se důkladně prověří, stopy opotřebení se odstraní nebo se vadné části vymění. Například klikový hřídel. Ten se – v závislosti na počtu absolvovaných soutěží – mění hned několikrát za sezónu. Rovněž demontovaný kabelový svazek se kontroluje na výskyt poškozených míst, demontují se i brzdové kotouče. „Karoserie je pak podrobena pohledové kontrole,“ říká Herkommer.

„Všechno, co je prasklé, se vyvaří a poté nalakuje.“ Herkommer udržuje veterány značky ŠKODA v provozu už 10 let – nejvíce jej i jeho spolupracovníky ale vzala za srdce
Nejen proto, že jí řídí sedminásobný mistr Německa v automobilových soutěžích Matthias Kahle. České kupé má výkon 136 k, a to přesto, že výchozí model – ŠKODA 110 R – si vystačil s pouhými 50 k. To je výzva, kterou mistr automechanik rád přijme. Už za časů NDR pracoval pro značku ŠKODA ve své domovské obci Crandorfu. Nyní už 23 let provozuje Herkommer svou vlastní dílnu: „Vozy stále vyvíjíme,“ říká.

Přesně v tom spočívá rozdíl oproti veteránům, které jen občas vyrazí na projížďku. Soutěžní veterán „se neopravuje, repasuje se,“ říká. „Jsou to prostě sportovní nástroje, i když jsou staré. To je jejich zvláštnost.“

Stejně jako všechny další modely české značky musí i model 110 R na brzdu, poslední štaci před soutěží. Oranžový vůz prochází půlhodinovou zatěžkávací zkouškou na motorové brzdě. Počítač měří výkon, kontrolují se i hodnoty emisí a správnost zapalování. Herkommer je spokojený: „Vůz zkoušku za ztížených podmínek bez problémů zvládl. Na rally se těší, sám čas od času startuje například na voze ŠKODA 130 LR. „Je to pokaždé vzrušující. Když mi před pár lety na jedné soutěži ve Švýcarsku praskla kliková hřídel, sedl si můj syn ve Schwarzenbergu okamžitě do vozu a přivezl mi novou. Celou noc jsem motor opravoval, abych mohl ráno zase jet.“ Pro Herkommera to není žádný problém. Svou práci miluje: „Plním si tím svůj sen.“


Škoda 5.2.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar