První Zbraslav se jela před 100 lety
Jeden z nejstarších automobilových a motocyklových závodů do vrchu Zbraslav – Jíloviště slaví v těchto dnech 100. narozeniny. První ročník se totiž uskutečnil 25. března 1908 na závěr Pražského autosalonu, který probíhal v Průmyslovém paláci.
Hned napoprvé se závodu, jenž byl připraven během šesti týdnů, zúčastnilo dvacet motocyklů a patnáct automobilů. Jako první vyrazil na 5,6 kilometrů dlouhou trať s průměrným stoupáním 3,5 procenta a maximem 9 procent, jezdec Eliška na motocyklu Laurin Klement. Kategorii automobilů vyhrál německý jezdec Carl Jörns (na snímku s pohárem) s osmilitrovým vozem Opel průměrnou rychlostí 86 km/h.
Kopec již tehdy přijelo pokořit i několik zvučných jmen jako například Halphen (Mercedes), Lauffer (Benz), Kienle (Minerva), Jonasch (Züst), Patočka (Brasier).
Pro malý zájem v letech 1909 a 1910 se repríza konala až za tři roky a přinesla úspěch automobilům Laurin&Klement, když ing. Otto Hieronimus překonal s typem FCR o výkonu 100 koní o 10 sekund Jörnsův rekord.
V dalším ročníku v roce 1913 zopakoval Jörns své vítězství, tentokrát však s menší průměrnou rychlostí, přičemž trať byla o dvě stě metrů zkrácena. Carl Jörns patřil mezi nejrychlejší jezdce také v jiných ročnících. Závodil až do roku 1926 a získal celkem 288 zlatých věnců.
Poslední ročník před první světovou válkou byl ve znamení spanilé jízdy Němce Hörnera, který na voze mohutném voze Benz o výkonu 200 k už začal ohrožovat hranici 100 km/h.
Poté nastala opět pauza až do roku 1921 a od té doby (kromě 1928, kdy se opravovala silnice) se závod pořádal pravidelně do roku 1931.
Jako první pokořil magický průměr 100 km/h Salzer s Mercedesem (104,2 km/h) v roce 1924 a třetím vítězstvím se zapsal do listiny nejúspěšnějších jezdců.
Popularita závodu rok od roku stoupala, o čemž svědčí rok 1925, kdy zvítězil „božský“ Divo s vozem Delage a poprvé na Zbraslavi startovali Eliška Junková (vyhrála kategorii do 2 litrů) a slavný Rudolf Caracciola (první v kategorii závodních vozů). Rok nato provázel závod silný déšť a velice obtížné podmínky, s nimiž se nejlépe vypořádala Eliška Junková, která i přes nepřízeň počasí dosáhla s Bugatti průměru 103 km/h.
Největší rozkvět prožívala Zbraslav ve třicátých letech, kdy byl závod zařazen do Mistrovství Evropy a na souboje „krále vrchů“ Hanse Stucka s Rudim Caracciolou (na snímku) se chodily dívat desetitisíce diváků, v roce 1930 jich dorazilo dokonce sto tisíc - na kolech, pěšky, auty, vlakem i parníky.
V posledním závodě, který se jel 31. května 1931, startoval Hans Stuck se závodním šestiválcem Mercedes SSKL (7100 ccm, 221 kW/3500 min, největší rychlost 235 km/h), jenž existoval pouze v šesti exemplářích. Na slavného Rudi Caracciolu však nestačil. Ten dojel na Jíloviště se sportovní verzí SSKL (lišila se tím, že měla blatníky a světlomety) o 11 setin sekundy rychleji a jeho rekordní čas 2:42,7 minuty, což představovalo průměr 123,8 km/h, už nebyl nikdy překonán. Třetí místo tehdy vybojoval von Morgen na Bugatti před Jiřím Kristiánem Lobkowiczem rovněž s Bugatti.
Potom bylo ještě několik dalších pokusů o obnovení slávy závodu, ale bohužel ani jeden se nezdařil a teprve v roce 1969 založil pražský Veteran Car Club tradici vzpomínkových jízd na části původní tratě. Letošní se uskuteční v sobotu 6.září.
V letech 1909, 1910, 1912, 1915 až 1920 a 1929 se závod nekonal
Jindřich Lasík, 28.3.2008
Kopec již tehdy přijelo pokořit i několik zvučných jmen jako například Halphen (Mercedes), Lauffer (Benz), Kienle (Minerva), Jonasch (Züst), Patočka (Brasier).
Pro malý zájem v letech 1909 a 1910 se repríza konala až za tři roky a přinesla úspěch automobilům Laurin&Klement, když ing. Otto Hieronimus překonal s typem FCR o výkonu 100 koní o 10 sekund Jörnsův rekord.
V dalším ročníku v roce 1913 zopakoval Jörns své vítězství, tentokrát však s menší průměrnou rychlostí, přičemž trať byla o dvě stě metrů zkrácena. Carl Jörns patřil mezi nejrychlejší jezdce také v jiných ročnících. Závodil až do roku 1926 a získal celkem 288 zlatých věnců.
Poslední ročník před první světovou válkou byl ve znamení spanilé jízdy Němce Hörnera, který na voze mohutném voze Benz o výkonu 200 k už začal ohrožovat hranici 100 km/h.
Poté nastala opět pauza až do roku 1921 a od té doby (kromě 1928, kdy se opravovala silnice) se závod pořádal pravidelně do roku 1931.
Jako první pokořil magický průměr 100 km/h Salzer s Mercedesem (104,2 km/h) v roce 1924 a třetím vítězstvím se zapsal do listiny nejúspěšnějších jezdců.
Popularita závodu rok od roku stoupala, o čemž svědčí rok 1925, kdy zvítězil „božský“ Divo s vozem Delage a poprvé na Zbraslavi startovali Eliška Junková (vyhrála kategorii do 2 litrů) a slavný Rudolf Caracciola (první v kategorii závodních vozů). Rok nato provázel závod silný déšť a velice obtížné podmínky, s nimiž se nejlépe vypořádala Eliška Junková, která i přes nepřízeň počasí dosáhla s Bugatti průměru 103 km/h.
Největší rozkvět prožívala Zbraslav ve třicátých letech, kdy byl závod zařazen do Mistrovství Evropy a na souboje „krále vrchů“ Hanse Stucka s Rudim Caracciolou (na snímku) se chodily dívat desetitisíce diváků, v roce 1930 jich dorazilo dokonce sto tisíc - na kolech, pěšky, auty, vlakem i parníky.
V posledním závodě, který se jel 31. května 1931, startoval Hans Stuck se závodním šestiválcem Mercedes SSKL (7100 ccm, 221 kW/3500 min, největší rychlost 235 km/h), jenž existoval pouze v šesti exemplářích. Na slavného Rudi Caracciolu však nestačil. Ten dojel na Jíloviště se sportovní verzí SSKL (lišila se tím, že měla blatníky a světlomety) o 11 setin sekundy rychleji a jeho rekordní čas 2:42,7 minuty, což představovalo průměr 123,8 km/h, už nebyl nikdy překonán. Třetí místo tehdy vybojoval von Morgen na Bugatti před Jiřím Kristiánem Lobkowiczem rovněž s Bugatti.
Potom bylo ještě několik dalších pokusů o obnovení slávy závodu, ale bohužel ani jeden se nezdařil a teprve v roce 1969 založil pražský Veteran Car Club tradici vzpomínkových jízd na části původní tratě. Letošní se uskuteční v sobotu 6.září.
| Rok | Jezdec | Automobil | Čas | Prům.rychlost |
| 1908 | Jörns | Opel | 3:55,2 | 86 |
| 1911 | Hieronimus | LK | 3:45,2 | 89,4 |
| 1913 | Jörns | Opel | 4:24,8 | 76,2 |
| 1914 | Hörner | Benz | 3:28,8 | 96,4 |
| 1921 | Salzer | Mercedes | 3:39,7 | 91,7 |
| 1922 | Salzer | Mercedes | 3:30,9 | 95,6 |
| 1923 | Rützler | Steyr | 3:31,8 | 95,1 |
| 1924 | Salzer | Mercedes | 3:13,4 | 104,2 |
| 1925 | Divo | Delage | 3:01,1 | 111,2 |
| 1926 | Junková | Bugatti | 3:15,2 | 103,2 |
| 1927 | Heusse | Steyr | 2:59,9 | 112 |
| 1929 | Stuck | Austro Daimler | 2:48,8 | 119,4 |
| 1930 | Stuck | Mercedes | 2:45,8 | 121,5 |
| 1931 | Caracciola | Mercedes | 2:42,7 | 123,8 |
V letech 1909, 1910, 1912, 1915 až 1920 a 1929 se závod nekonal
Jindřich Lasík, 28.3.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













