Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Premiéra Bugatti 44 na žižkovské míli

Veteránskou sezonu už skoro dvacet let uzavírá tradiční žižkovská míle. Byť od prvního ročníku změnila svou tvář, tradice zůstala – chleba namazaný domácím sádlem a cibulí jako dopolední svačinka. Původní název Čtyři a 1/4 míle Žižkovem sice zůstal, ale ku prospěchu věci byla akce pojata trochu jinak.

Všichni účastníci se sice sešli opět na Vítkově, aby v půl dvanácté vyrazili na malou orientační jízdu žižkovskými ulicemi. Ale pak se už nevrátili na Vítkov, nýbrž pokračovali na zámek Ctěnice nedaleko Vinoře. Tento tah se organizátorům Veteran Vintage Clubu Praha pod vedením Jana Täubela vydařil opravdu na jedničku, a většina posádek si jej také pochvalovala. Možná by stálo zato, aby se z této premiéry stala tradice, protože automobily a motocykly se na nádvoří zámku, který znám hlavně sbírkou historických kočárů, opravdu vyjímaly. Jedinečnou atmosféru ještě umocnilo nádherné doznívající babí léto.
K poslední veteránské akci se sjela asi dvacítka motocyklů a skoro osmdesát automobilů, přičemž na závěr roku využil ještě pan Profeld, aby představil svůj nejnovější kousek – Bugatti 44 z roku 1929, který dovezl nedávno z Francie. Tento skvost tak rozšířil řady bugatek v České republice. Pravda, není tak luxusní jako avizovaná Minerva AL, ale na druhou stranu šlo o premiéru, která neúčast belgického vozu plně vynahradila. V letech 1927 až 1930 bylo vyrobeno zhruba 1100 kusů v různých karosářských variantách
Pozornost poutal rovněž závodní speciál Aero 30 S, jehož velice podobnou verzi si postavil ve třicátých letech Jaroslav Jonák, a dokonce s ní poměrně úspěšně závodil, než se v roce 1949 nešťastně zabil. Kapalinou chlazený dvoudobý dvouválec měl objem 998 cm³, přičemž výkon 30 k umožňoval rychlost 100 km/h.
Aerovce sekundoval další speciál Aero Minor Sport, jenž proslavil naši republiku hlavně při závodě 24 hodin Le Mans v roce 1949, kdy s ním dvojice…obsadila podle tehdejší klasifikace druhou příčku. V letech 1949 až 51 bylo vyrobeno údajně 28 kusů.
Dohled nad celou akcí zajišťovala Škoda 1201 STW v policejní verzi, o zdraví účastníků dbala posádka stejného typu, ale v sanitní úpravě.

Jindřich Lasík, 16.10.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar