Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Před 100 lety se narodil motoristický novinář Karel Hrubec

Dnes 3.března by se dožil sta let významný motoristický sportovní novinář, překladatel a spisovatel, Karel Hrubec, který v šedesátých letech seznámil československou veřejnost se světem Formule 1.

Karel Hrubec začínal jako sportovní novinář v padesátých letech ve Zlíně. Jednou z jeho prvních motoristických reportáží byla z Šestidenní motocyklové soutěže v roce 1955. Jako jeden z mála československých novinářů se s touto soutěží dostal na tehdy nedostupný Západ. Díky jazykové vybavenosti, němčina a francouzština, si rychle otevřel dveře do světa motoristického sportu.

Reportáže psal pro časopisy Stadion a zejména později pro Signál. S fotografem Antonínem Bahenským jezdili často na Velké ceny (ne na všechny) formule jedna, kde se Karel Hrubec seznámil s předními světovými závodníky. Signál s jeho reportážemi a fotografiemi A. Bahenského byl vždy vyprodán. Ze světa motorismu jsou i jeho knížky “Osudná vteřina” a “Rychlost, hřích století”.


S Karlem Hrubcem jsem se seznámil na Velké ceně v roce 1972 v Brně a stali jsme se dobrými přáteli. Byl mi nejen přítelem, ale i vzorem, jedním z mistrů psaného slova, průkopníkem příběhu ve světě motorismu. V nelehkých dobách minulého režimu prezentoval rytířkost motoristického sportu a svými články a knížkami v tomto duchu přitahoval čtenáře a udržoval je v naději v lidskou slušnost.

Tak jsem ho poznal i já. Hodně jsem se od něj naučil. Byl také jedním z mála přátel, s nímž jsem se beze strachu rozloučil před odchodem do emigrace. Novináři, jakým byl Karel Hrubec, mi v dnešním světě chybějí.


Dušan Neumann 3.3.2024



Co jsme psali v roce 2013

Desátého října zastihla celou naši motoristickou veřejnost smutná zpráva. Ve věku nedožitých devadesátých narozenin zemřel novinář a publicista pan Karel Hrubec. Vytvořil nerozlučnou dvojici s panem Antonínem Bahenským. V roce 1959 se sešli v týdeníku Stadion a od té doby tvořili dvojici, která nám dala nespočet nádherných reportáží z motoristického prostředí.

Jako nováčci měli k sobě blízko, slovo dalo slovo a začali objíždět sportovní podniky. Automobilové i motocyklové podniky jim však učarovaly nejvíc. Spolu objížděli závody formule 1, jako snad vůbec první novináři z východního bloku. Mnoho let působili v týdeníku Signál. Jeden psal, sháněl informace, dělal rozhovory s tužkou v ruce, blokem nebo magnetofon. Druhý zase běhal s fotoaparáty, aby vystihl ten nejlepší okamžik. Na motoristických podnicích jsme se setkávali společně více než čtvrt století až někdy do devadesátých let.

Ale do povědomí motoristických fandů se zapsal i jinak. V roce 1977 přišel s myšlenkou vytvořit záchranný tým pro automobilové závody na okruzích a do vrchu. Takový, jaký se v té době používal na západě. Myšlenky se chopil automobilový závodník Cyril Svoboda, který upravil svoji Lancii Beta pro potřeby záchranářských prací a asistoval s ní při závodech.

Jen málokdo si asi vzpomene, že vlastně založil tradici ekonomických jízd. Takřka před třiceti lety zorganizoval takovou jízdu časopis Signál společně s Autoklubem Škoda Mladá Boleslav, když se před tím sám zúčastnil podobné akce v Rakousku. Jeho nejznámější knížkou je Rychlost-hřích století.

Karle, nikdy na Tebe nezapomeneme.



JL

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar