Pragovky na Spies Hecker Classic Expo
Čtyři automobily značky Praga z předválečné produkce si mohli návštěvníci prohlédnout na nedávno skončeném veletrhu. Všechny jsou pojízdné a tři z nich se zúčastňují vzpomínkové jízdy 1000 mil československých.
Praga Alfa (1932)
Praga Alfa 1800 Roadster se zapsala do domácí motoristické historie vítězstvím posádky Ing. Petr Mucha a Karel Urban v premiérovém ročníku 1000 mil československých (1933). Závod dokončili v čase 19:01:15 h s průměrnou rychlostí 83,76 km/h, což stvrdilo schopnosti lehkého šestiválcového sportovního typu proti silné domácí i zahraniční konkurenci. Alfa v soutěžním provedení využívala klasickou rámovou koncepci, tuhé nápravy s listovými pery a bubnové brzdy na všech kolech; důraz na nízkou hmotnost a robustní mechaniku přinesl spolehlivý výkon na dlouhé trati. Automobil vystavil pravidelný účastník 1000 mil československých Jindřich Sazima.
Praga Grand (1932) – kabriolet Kellner
Praga Grand představovala vrchol československé automobilové výroby – s cenou okolo 220 000 Kč stála po boku Tatry T80 mezi nejdražšími domácími vozy a svou úrovní se měřila s nejlepší evropskou konkurencí. Poslední evoluce, známá jako „Velká Granda“, vznikla ve dvou sériích; tento konkrétní kabriolet Kellner je posledním známým dochovaným exemplářem.
Ačkoli měla Praga (Českomoravská–Kolben–Daněk) licenci na „Kellnerky“ pro Československo, tento vůz byl karosován přímo u Kellnera v Německu. Zajímavostí je mechanismus skládací střechy se soustavou per, který – jak uváděl dobový prospekt – bylo možné „hravě i dámskou ručkou“ napnout a složit.
Praga Mignon (1916)
Během první světové války byla výroba osobních vozů obecně výrazně omezena ve prospěch nákladních vozů a jiné techniky, přesto Praga v té době vyrobila 110 kusů modelu Mignon, z nichž tento exemplář je jediný dochovaný. Jeho původním majitelem bylo Ministerstvo války ve Vídni a sloužil jako velitelský automobil. Osud vozu je výjimečný: v roce 1939 jej tehdejší majitel – z obavy před rekvizicí německou armádou po okupaci Československa – rozebral a ukryl jednotlivé díly do dvojité stěny svého domu. Vůz zůstal skrytý více než 70 let, než jej v roce 2010 objevil současný vlastník a následně zrestauroval do dnešní podoby. Vůz vystavil Pavel Procházka.
Praga Super Piccolo (1934)
PRAGA Super Piccolo (1934) ve verzi pro závod 1000 mil Českoslovenkých vznikla v pouhých čtyřech kusech. Dva vozy byly vybaveny motorem o objemu ve třídě do 1500 ccm a dva vozy motorem o objemu 1800 cm ve třídě do 2000 ccm. Jednalo se o tovární závodní speciály s důrazem na extrémně lehkou konstrukci a proudnicovou karoserii – řešení, která byla v roce 1934 na samotné špičce vývoje a umožňovala dosahovat vyšších cestovních rychlostí i s menším výkonem.
Aerodynamické „teardrop“ tvarování s kapotovanými koly a širokým využitím lehkých slitin patřilo k absolutním novinkám své doby a i v kontextu celosvětové produkce šlo o výjimečný, v podstatě unikátní závodní automobil. Nešlo sice o produkční vůz jako ve stejném roce představená Tatra 77a, která právem nese titul prvního sériově vyráběného automobilu s proudnicovou karoserií, ale svým designem Praga Super Piccolo předznamenala nastupující proud aerodynamického automobilismu, jako málokterý jiný stroj své doby. S renovovaným automobilem se poprvé představil Pavel Procházka při vzpomínkovém závodě 1000 mil československých 2025.
PR 12.11.2025
Praga Alfa 1800 Roadster se zapsala do domácí motoristické historie vítězstvím posádky Ing. Petr Mucha a Karel Urban v premiérovém ročníku 1000 mil československých (1933). Závod dokončili v čase 19:01:15 h s průměrnou rychlostí 83,76 km/h, což stvrdilo schopnosti lehkého šestiválcového sportovního typu proti silné domácí i zahraniční konkurenci. Alfa v soutěžním provedení využívala klasickou rámovou koncepci, tuhé nápravy s listovými pery a bubnové brzdy na všech kolech; důraz na nízkou hmotnost a robustní mechaniku přinesl spolehlivý výkon na dlouhé trati. Automobil vystavil pravidelný účastník 1000 mil československých Jindřich Sazima.
Praga Grand (1932) – kabriolet Kellner
Praga Grand představovala vrchol československé automobilové výroby – s cenou okolo 220 000 Kč stála po boku Tatry T80 mezi nejdražšími domácími vozy a svou úrovní se měřila s nejlepší evropskou konkurencí. Poslední evoluce, známá jako „Velká Granda“, vznikla ve dvou sériích; tento konkrétní kabriolet Kellner je posledním známým dochovaným exemplářem.
Ačkoli měla Praga (Českomoravská–Kolben–Daněk) licenci na „Kellnerky“ pro Československo, tento vůz byl karosován přímo u Kellnera v Německu. Zajímavostí je mechanismus skládací střechy se soustavou per, který – jak uváděl dobový prospekt – bylo možné „hravě i dámskou ručkou“ napnout a složit.
Praga Mignon (1916)
Během první světové války byla výroba osobních vozů obecně výrazně omezena ve prospěch nákladních vozů a jiné techniky, přesto Praga v té době vyrobila 110 kusů modelu Mignon, z nichž tento exemplář je jediný dochovaný. Jeho původním majitelem bylo Ministerstvo války ve Vídni a sloužil jako velitelský automobil. Osud vozu je výjimečný: v roce 1939 jej tehdejší majitel – z obavy před rekvizicí německou armádou po okupaci Československa – rozebral a ukryl jednotlivé díly do dvojité stěny svého domu. Vůz zůstal skrytý více než 70 let, než jej v roce 2010 objevil současný vlastník a následně zrestauroval do dnešní podoby. Vůz vystavil Pavel Procházka.
Praga Super Piccolo (1934)
PRAGA Super Piccolo (1934) ve verzi pro závod 1000 mil Českoslovenkých vznikla v pouhých čtyřech kusech. Dva vozy byly vybaveny motorem o objemu ve třídě do 1500 ccm a dva vozy motorem o objemu 1800 cm ve třídě do 2000 ccm. Jednalo se o tovární závodní speciály s důrazem na extrémně lehkou konstrukci a proudnicovou karoserii – řešení, která byla v roce 1934 na samotné špičce vývoje a umožňovala dosahovat vyšších cestovních rychlostí i s menším výkonem.
Aerodynamické „teardrop“ tvarování s kapotovanými koly a širokým využitím lehkých slitin patřilo k absolutním novinkám své doby a i v kontextu celosvětové produkce šlo o výjimečný, v podstatě unikátní závodní automobil. Nešlo sice o produkční vůz jako ve stejném roce představená Tatra 77a, která právem nese titul prvního sériově vyráběného automobilu s proudnicovou karoserií, ale svým designem Praga Super Piccolo předznamenala nastupující proud aerodynamického automobilismu, jako málokterý jiný stroj své doby. S renovovaným automobilem se poprvé představil Pavel Procházka při vzpomínkovém závodě 1000 mil československých 2025.
PR 12.11.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














