Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Praga Grand 8 - český Rolls Royce

Automobilka Praga, jejíž zrození se datuje do roku 1907, prožila největší rozkvět před druhou světovou válkou, kdy vyráběla jak lidové modely, tak luxusní. Mezi nejkomfortnější patřila bezpochyby Praga Grand 8 z let 1927 až 1932.

Ovšem modely Grand vyjížděly z vysočanské továrny v několika obměnách už od roku 1912. Právě Grand 8 je důkazem kvality a zároveň prvním osmiválcem vyrobeným v Československu. Vozidlo, které dnes představujeme je unikátní samo o sobě, neboť si jej objednal ministerský předseda Jan Masaryk a byl vyroben v roce 1929.


Jak komfortní byly modely Grand dokládá například nádherně polstrovaná zadní část pro cestující, oddělená od prostoru pro řidiče skleněnou příčkou, aby si cestující vzadu mohli nerušeně povídat a řidič jejich hovor neslyšel. Pro dorozumívání měli k dispozici mimo jiné telefon. Při delších cestách si mohli nohy opřít o speciální opěrky, nechybělo ani topení, záclonky, vázičky na květiny. Také prostor pro řidiče odpovídá vysoké úrovni automobilu.


Všechny přístroje jako třeba rychloměr, ampérmetr nebo teploměr jsou uspořádány přehledně.
Podlahu pokrýval plyšový koberec, zatímco luxusní kování, rám skla, kliky dveří nebo věšák byly leskle poniklovány. Naopak obložení přístrojové desky i lišty na dveřích byly z ušlechtilého ořechového dřeva.


Co se skrývá pod kapotou, prozrazuje osmička na chladiči. Řadový kapalinou chlazený benzinový osmiválec SV o objemu 3580 cm³, jehož výkon 72 k umožňoval přes dvě tuny těžkému vozu rychlost 100 km/h. Spotřeba na sto kilometrů se uváděla od 18 do 22 litrů benzinu. (v roce 1930 byl osmiválec přestavěn na objem 4,4 litru a výkon 90 k).


Řadové osmiválce vyráběly v té době pouze továrny, které byly opravdu na nejvyšší technické úrovni. Vyrobit totiž kvalitní odlitek bloku nebo vykovat klikový hřídel nebylo vůbec jednoduché. Motor se vyznačoval i mnoha novinkami, mezi které patřily třeba centrální mazání ovládané páčkami z místa řidiče i za jízdy. Nebo snímatelné hlavy válců se spalovacími prostory typu Ricardo nebo vzájemně výměnné sací i výfukové ventily, chromniklové ojnice letecké konstrukce.


Elektrovýbava pocházela od firmy Bosch, stejně jako dynamo akumulátorové zapalování se samočinným nastavením předstihu, světlomety dodal Carl-Zeiss Jena. Dva karburátory Zenith s korektory umožňovaly přesnější seřizování spotřeby během startování nebo i za provozu a bylo je možné ovládat páčkou na volantu.


Řízení ulehčoval například centrální hydraulický posilovač brzd, synchronizace třetího a čtvrtého stupně převodovky, ovládání ukazatele směru jízdy ze středu volantu nebo kompresor pro huštění pneumatik.


Ke komfortní jízdě přispívaly dvojčinné kapalinové tlumiče pérování, bezpečné vystupování v noci umožňovalo osvětlení stupaček při otevření dveří.


Na chladiči se vyjímala soška Genia vítězství od Ladislava Šalouna, vozy Praga zdobila od roku 1924. Šestimístná čtyřdveřová karosérie je v tomto případě na přání lakována celuloidovým lakem Duco v dvoubarevném provedení. Právě červený lak ještě více zvyšuje důstojnost představovaného vozu. Za zmínky stojí jistě i rozměry, které nejlépe dokládá, jak velký vůz opravdu byl – délka 5025 mm, šířka 1650 mm, výška 1800 mm, rozvor 3450 mm.


Kolik za tento automobil pro svou potřebu zaplatil Jan Masaryk, syn našeho prvního prezidenta Tomáše Garyka Masaryka zůstává zahaleno tajemstvím. Jedno jisté, tehdy se prodával za 125 000 Kč. Vymohl si také proutěný koš se stříbrnými příbory, lahvemi na víno a piknikovým nádobím. Piknikový koš patří i dnes k perfektně zrenovovanému vozu Praga Grand, jehož typové označení znamená ve francouzštině šlechtic nebo urozený ve španělštině. Oba výrazy jsou výstižné pro automobil, jenž se stal ukázkou českého průmyslu dvacátých a třicátých let minulého století. Model Grand, navržený výhradně našimi konstruktéry patřil mezi nejluxusnější automobily naší výroby a právem byl nazýván českým Rolls Roycem.



Jindřich Lasík, 3.1.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar