Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Pohled do minulosti značky Dacia

Dacia byla založena v roce 1966 v Colibasi. První licenční smlouva se společností Renault byla podepsána v roce 1968 a týkala se výroby modelu Dacia 1100 neboli Renault 8 v Rumunsku.

Po této první zkušenosti se společností Renault přišel rok 1969 a výroba modelu Dacia 1300 dle vzoru vozu Renault 12. Dlouhá historie spolupráce začíná mezi společností Dacia a Renault.
Rumunsko se díky příznivému politickému vývoji postupně otevřelo investorům a mezinárodní spolupráci. Trh automobilů se transformoval se vstupem nových účastníků a vývojem dovozu automobilů ze Západní Evropy, které odpovídají poptávce zákazníků orientujících se více a více na své mezinárodní okolí.
Státní podnik Dacia si zajišťuje svou budoucnost. Moderní automobilový podnik potřebuje kapitál a zkušenosti, aby mohl následovat zrychlený vývoj produktů. Podnik Dacia se potřebuje vyvíjet každý den, aby zlepšil kvalitu své produkce. To samozřejmě znamená, že Dacia a Renault opět pokračují ve spolupráci v procesu privatizace. Renault získal majoritu 2. července 1999.
Dacia zůstává výhradním lídrem rumunského trhu všech nových značek automobilů s více než 60% účastí na trhu za první semestr 2000. Výrobce prodal více než 2 000 000 automobilů od roku 1968. Dacia vyváží každý rok přibližně 10% své produkce a dnes klíčovou roli v mezinárodní strategii Renault Group, patřící mezi prvních 6 světových výrobců od podepsání smlouvy se značkou Nissan a nákupu Samsung Motors. Dacia je značkou světového konzorcia Renault Group, jejímž účelem je zjednodušit nákup automobilů v rozvojových zemích.



Historie závodu Dacia
Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, asi 20 kilometrů od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II. světové války sloužil areál pro výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 až 1968 se tady vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.


Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:

•montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
•částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
•integrace výroby motorů, převodovek a náprav
•výroba karoserií


V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.

V období roku 1970 - 1995 bylo portfolio rozšířeno o další automobily DACIA:
•1972 - Dacia 1300 Ambulance
•1975 - Dacia 1302 Pick-Up
•1982 - Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side
•1989 - Dacia 1320 Hatch-Back
•1989 - Dacia 1304 King-Cab
•1990 - Dacia 1325 Liberta
•1992 - Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
•1995 - Dacia Nova 523
•1997 - Dacia Nova 524


Automobily DACIA se vyrábějí výhradně v Rumunsku. Více než polovina ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi.
V červenci 1999 Renault odkoupil od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka. V roce 2000 společnost Automobile DACIA uvedla na trh Dacii SupeRNova s francouzským motorem splňující normy EURO II a od roku 2002 již všechny motory v modelech SupeRNova (verze Confort, Rapsodie i Clima) splňují normy EURO III.


Dacia a Renault - historie vztahů


1966 Výstavba továrny v Pitesti
1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973
1978 Ukončení licenční dohody Renault-Dacia
1991 Studie průmyslového projektu Renault-Dacia
1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100 % rumunský vůz
1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu
2000 Renault zvyšuje účast na 81,4 % kapitálu. Uvedení modelu SuperNova
2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72 % kapitálu
2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza
2004 Uvedení na trh modelu Dacia Logan




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar