Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Planai Classic - mráz, sníh, vánice

Mrazivé teploty a silné sněžení se postaraly o perfektní podmínky letošního, už 21. ročníku veteránské soutěže Planai Classic. Více než čtyři desítky účastníků s automobily z let 1927 do 1972 si letos užily opravdu své.

Už první večer třídenní soutěže musely posádky pokořit nejvyšší horu Štýrska, Dachstein za sněhové vánice a teplotách daleko pod bodem mrazu. Nejprve vyjely do nadmořské výšky 1700 metrů, kdy především výjezd předválečných automobilů po sněhem pokrytých silnicích připomínalo spíš Hanibalův přechod přes Alpy, než veteránskou soutěž. Až třicet centimetrů sněhu na silnici a husté sněžení přeměnily jízdu v dobrodružství, které jak říká jeden můj přítel - se musí vyhledávat.

Kdejaký účastník měl co dělat, aby horskou silnici pokořil, mimo jiné i legenda automobilového sportu Hans Joachim Stuck s Porsche 912, který by mohl o náročnosti vyprávět. „Sám jsem tomu nechtěl věřit, ale hned po startu jsme zůstali viset. Proto jsme se vrátili zpátky do zatáčky, kde bylo světlo a nasadili sněhové řetězy.“ Ale ani to mu nezkazilo náladu. „Proč bych se měl zlobit, bylo to super. Něco takového můžete zažít jen na Planai Classic“.

Po úspěšném zdolání silnice pokračovali účastníky dále lanovkou až do výšky 2700 metrů nad mořem, kde na ledovci končil první soutěžní den večeří. „Po úvodní části vedl Günther Schwarzbauer s Datsunem 240 Z, který zkoušku vyhrál s devíti trestnými body. Těsně za ním skončil Alex Herzl s BMW 2002.

Druhý den byla na programu tradiční zkouška na letišti a odpolední etapa malebnou zasněženou krajinou směrem k lyžařskému středisku Schladming. Se zledovatělou plochou letiště se nejlépe vypořádal Alex Herzl s BMW 2002, následován Alexem Deopitem s Mercedesem Benz 350 SCe.

Poté se posádky vydaly zdolávat další kilometry zasněžených silnic, které prověřily řidičské umění veteránských dobrodruhů. Občas se to i nepovedlo. Tak třeba Johan Kofler vyjel mimo silnici a zastavil se až o svodidlo. Jenže příkop byl zasypaný sněhem a dostat se ven vlastní silou nebylo možné. „Sněhový pluh zasypal malý příkop, do kterého jsem spadnul“, vysvětlovat řidič svoji nehodu. Objednaný odtahový automobil se ale mohl brzy vrátit, protože soutěžící Planai Classic jsou ochotni si navzájem pomoci za každé situace. V tomto případě vypomohla další legenda Rudi Stohl, který hned zastavil a se svým Pinzgauerem vytáhl Sunbeam z roku 1930 ven „Škoda na autě byla přijatelná. Jen trochu pokřivený blatník, ale zítra jedu dál,“ vysvětlil v cíli Kofler. Den končil v romantickém hotelu Pichlarn, kde se všichni zahřáli na normální teplotu.

Sobota však překonala všechna očekávání, a to v podobě nejstudenějšího dne za posledních minimálně pět let. Teploty klesly až na minus dvacet , což zvláště pro řidiče v otevřených automobilech bylo pravou zkouškou odolnosti. Přesto ale studená fronta přinesla zářivé slunce nad dopolední zkouškou na dostihové dráze v Gröbmingu. Opravdový zážitek pro diváky a posádky.

Odpoledne bylo na programu Grande Finale, aneb tři výjezdy po vysokohorské silnici na Planai ve Schladmingu. Zlatý hřeb se vším všudy.

Ze sportovního pohledu byla letošní Planai Classic jednou z nejnapínavějších v celé její historii. Už v průběhu soboty bylo jasné, že čtyřnásobný vítěz a obhájci prvenství Pius Weckerle a Otmar Schlage budou s „broukem“ VW opět trumfovat, když nasbírali 2670 trestných bodů. „Bylo to jako nebo a peklo. Vyhrát Plani Classic na ledu a sněhu je šílenství. Ještě hledáme někoho, kdo nám zaplatí zato, abychom tady už více nejeli,“ žertoval čtyřnásobný vítěz. Boj o druhé místo přineslo další kuriozitu v 21leté historii.

Výsledek prvních tří posádek je stejný jako vloni. Druzí skončili Alex Deopito a Florian Deopito (3134), třetí Günther Schwarzbauewr a Erich Hemelmayer (3387).

Také tento den byl bohatý na zážitky, které nezkazilo ani hodně studené počasí. Planai Classic 2017 zůstane mnohým posádkám ve vzpomínkách, nebo možná spíš v kostech. Neboť až do morku kostí mrzli řidiči a spolujezdci při teplotách minus 20 stupňů v otevřených anebo polouzavřených veteránech. Po mírných a dešťových zimách minulých let právě na takové teploty účastníci čekali.

Marcela Malá 12.1.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar