Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Písecká jízda - vedro prověřilo veterány

Členové VCC Písek jsou zřejmě velcí optimisté, protože jakmile zařadili svoji Píseckou jízdu do kalendáře, tak tam zůstala, a také se uskutečnila podle plánu. Jen počasí si s jízdou zahrává. Vloni pršelo a bylo chladno, letos naopak vedro od samého rána.

Je vidět, že majitelé historických vozidel se nenechají hned tak odradit a letos dorazilo do Písku přes tři desítky motocyklů a takřka šest desítek automobilů. Letošní 21.ročník Písecké jízdy nesl podtitulek Cesta k duši Prácheňského kraje, a tak se dalo tušit, kterým směrem trať povede. Většinou vedla po krásných úzkých silničkách malebnou krajinou podhůří Šumavy. Z itineráře, který představoval slohové cvičení se dozvěděli hodně zajímavého. Tak například z Oseka pocházejí předkové spisovatele Franze Kafky. Před Radomyšlí viděli na vršku kostel sv. Jana Křtitele, v němž se natáčela svatební scéna v pohádce Princezna ze mlejna.



Starobylé Horažďovice byly kdysi hlavním městem kraje Prácheňského. Tady žili v letech 1926 - 1932 mj. dva nadějní konstruktéři motocyklů. První z nich zámečník Adolf Wagner postavil šest výkonných, ale nepříliš spolehlivých motocyklů. Druhý, Jaroslav Cvach postavil spolehlivý motocykl, který se osvědčil i v drsnějším terénu šumavského předhůří. Proto požádal banku o úvěr, aby mohl rozjet sériovou výrobu motocyklů. Úvěr však nedostal, protože krátce před tím banka poskytla úvěr továrníkovi Janečkovi na nákup licence od značky Wanderer. Přeci jen majitel zbrojovky měl pro banku trochu větší váhu než výrobce pletacích strojů.



Přes zlatonosnou Otavu dorazili účastníci na Prácheň, která je pro český národ stejně významná, jako je Říp či hora Blaník. Zde stával hrad Prácheň, pod jehož správu patřila královská města Sušice, Písek, Prachatice a Vodňany…



Mezi nejnáročnější patřil bezpochyby stoupání z Tažovic do Kraselova. Bylo obdivuhodné, jak předválečné automobily náročný kopec ve vedro zvládaly. Jen majitel Triumphu Spitfire musel využít služeb vojenské „mungy“.


Za Kraselovem na návrší byl k vidění poutní kostel svatá Anna. Ale času na prohlídku nezbylo, protože čekal prudký sjezd serpentýnami do Drachkova a na oběd do Strakonic. Pak už zbývalo dojet do cíle přes Sudoměř a kolem Švejka do Putimi, kde bylo i vyhlášení vítězů. Za nás vyhráli všichni, kteří za více než třicetistupňového vedra dorazili o cíle.


Akce je určena pouze pro automobily a motocykly do roku 1960 a na skladbě vozidel je to vidět. Předválečných automobilů jsme napočítali asi dvacet s převahou nejrůznějších typů Aero, ale krásný pohled byl třeba na MG SA z roku 1936 nebo BMW 328, rok výroby 1938. Příznivce značky Peugeot potěšil model 201 M, rok výroby 1937. Ke stálým účastníkům patří pan Jiří Novotný s Fiatem 513.


Mezi poválečnými automobily by u nás asi vyhrál Ford Cortina vyrobená v roce 1965 nebo méně známý Fiat 850 Spider (1967) či Fiat 124 Spider, ale třeba i krásná Volha M21 (1963).



Ovšem největším hrdinou byl Michal Havran s rodinou, kteří osmdesát kilometrů dlouhou trasu zvládli v pohodě s Fordem T z roku 1913. V kopci do Kraselova si dokonce troufli předjíždět a sjezd byl snad ještě prudší než výjezd. Písecká jízda nás nezklamala a těšíme se už na příští ročník.




JL 21.6.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar