Písecká jízda přes kamenný most
Písecká jízda se o právě uplynulém víkendu dočkala svého 25. pokračování. Termín připadl, jako již řadu let, na třetí sobotu v červnu, tedy na 21. červen 2025. A jako vždy se toto setkání konalo pod originálním mottem, kterým jeho pořadatelé z Veteran Car Clubu Písek vyjadřují specifikum konkrétního ročníku. Letos motto znělo „Přes kamenný most“.
Kdo navštívil jihočeský Písek, určitě si nenechal ujít prohlídku starého středověkého kamenného mostu přes řeku Otavu, údajně postaveného ve druhé polovině 13. století za vlády Přemysla Otakara II. To, že se tato historická památka stala středobodem 25. ročníku Písecké jízdy, se odvinulo od pokračujících stavebních úprav v centru města, které mu sice postupně dávají turisticky lákavý vzhled, ale pro pořadatele setkání historických vozidel přinášejí řadu komplikací. V jejich důsledku museli přenést tradiční místo startu z Palackého sadů v blízkosti Velkého náměstí na druhý břeh řeky Otavy do prostoru u hokejového stadionu.
Z pohledu účastníků se nejednalo o zcela nevýhodnou změnu, protože zpevněná plocha, určená běžně pro parkování návštěvníků hokejových utkání místního klubu, poskytovala výrazně více místa pro seřazení vozidel a jejich představení divákům.
Se změnou působiště úvodní části soutěže se navíc naskytla vítaná příležitost požádat o umožnění přejezdu historického kamenného mostu, který je jinak pro dopravní prostředky uzavřen a slouží pouze chodcům. Žádosti bylo vyhověna, a tak se zrodila nová atrakce, která sama o sobě přilákala množství přihlížejících, kteří by jinak o historická vozidla neprojevili až takový zájem.
Průjezd starých vozidel po kamenné dlažbě mostu pod pískovcovými sochami sv. Jana Nepomuckého, sv. Antonína Paduánského nebo Kalvárií s ukřižováním Ježíše Krista se stal jedinečným motivem pro přítomné profesionální i amatérské fotografy.
Veteránská XXV. Písecká jízda byla opět zařazena do 10. ročníku Autosport Klasik Jihočeského poháru historických vozidel jako jeho třetí soutěž a v souladu s pravidly poháru byla vypsána pro automobily a motocykly s datem výroby do roku 1945 v rámci kategorií A1 a M1, resp. pro automobily a motocykly z období 1946 až 1970 v rámci kategorií A2 a M2.
Jedním z nejstarších vozidel byla Tatra 12 Phaeton (1927), kterou přivezl Petr Liška, pravidelný účastník Písecké jízdy. O čtyři roky mladší byla další „dvanáctka“ pana Martian Lišky. Diváky také zaujal valník Laurin & Klement - Škoda po zdařilé renovaci s dřevěnou korbou. Premiéru měl Opel Olympia (1940), Pavla Kolina.
Mezi motocykly stojí za zmínku NSU 251 T (1929), Ariel 500 OHV model E (1928), ke klasickým jednostopým vozidlům se také řadí Jawa 500 OHC z 50. let, Jawa 250 Pérák, ČZ 125 C.
Ke každé veteránské akci patří roadster Škoda Felicia, malé automobily Aero 662, Tatry 57 v několika generacích, sedany Š 1000 MB v různém provedení, z amerik nescházel Ford Mustang. Britské sportovní roadstery reprezentovaly značky MG a Triumph, s nimiž dorazili do Písku zástupci českobudějovického VCC v čele s exprezidentem klubu Pavlem Hartlem
Prezence a výstava přihlášených vozidel byla zahájena v 8 hodin, v 10 hodin pak následoval start prvního z nich. Po krátkém sprintu k nábřeží Otavy absolvovaly posádky přejezd starého kamenného mostu a jízdu podle itineráře s plněním soutěžních úkolů až do cíle v Kestřanech nedaleko Putimi v tamním Golf & Country Clubu, kam účastníci postupně dorazili mezi 14. a 15. hodinou.
Marcel Gause 25.6.2025
Z pohledu účastníků se nejednalo o zcela nevýhodnou změnu, protože zpevněná plocha, určená běžně pro parkování návštěvníků hokejových utkání místního klubu, poskytovala výrazně více místa pro seřazení vozidel a jejich představení divákům.
Se změnou působiště úvodní části soutěže se navíc naskytla vítaná příležitost požádat o umožnění přejezdu historického kamenného mostu, který je jinak pro dopravní prostředky uzavřen a slouží pouze chodcům. Žádosti bylo vyhověna, a tak se zrodila nová atrakce, která sama o sobě přilákala množství přihlížejících, kteří by jinak o historická vozidla neprojevili až takový zájem.
Průjezd starých vozidel po kamenné dlažbě mostu pod pískovcovými sochami sv. Jana Nepomuckého, sv. Antonína Paduánského nebo Kalvárií s ukřižováním Ježíše Krista se stal jedinečným motivem pro přítomné profesionální i amatérské fotografy.
Veteránská XXV. Písecká jízda byla opět zařazena do 10. ročníku Autosport Klasik Jihočeského poháru historických vozidel jako jeho třetí soutěž a v souladu s pravidly poháru byla vypsána pro automobily a motocykly s datem výroby do roku 1945 v rámci kategorií A1 a M1, resp. pro automobily a motocykly z období 1946 až 1970 v rámci kategorií A2 a M2.
Jedním z nejstarších vozidel byla Tatra 12 Phaeton (1927), kterou přivezl Petr Liška, pravidelný účastník Písecké jízdy. O čtyři roky mladší byla další „dvanáctka“ pana Martian Lišky. Diváky také zaujal valník Laurin & Klement - Škoda po zdařilé renovaci s dřevěnou korbou. Premiéru měl Opel Olympia (1940), Pavla Kolina.
Mezi motocykly stojí za zmínku NSU 251 T (1929), Ariel 500 OHV model E (1928), ke klasickým jednostopým vozidlům se také řadí Jawa 500 OHC z 50. let, Jawa 250 Pérák, ČZ 125 C.
Ke každé veteránské akci patří roadster Škoda Felicia, malé automobily Aero 662, Tatry 57 v několika generacích, sedany Š 1000 MB v různém provedení, z amerik nescházel Ford Mustang. Britské sportovní roadstery reprezentovaly značky MG a Triumph, s nimiž dorazili do Písku zástupci českobudějovického VCC v čele s exprezidentem klubu Pavlem Hartlem
Prezence a výstava přihlášených vozidel byla zahájena v 8 hodin, v 10 hodin pak následoval start prvního z nich. Po krátkém sprintu k nábřeží Otavy absolvovaly posádky přejezd starého kamenného mostu a jízdu podle itineráře s plněním soutěžních úkolů až do cíle v Kestřanech nedaleko Putimi v tamním Golf & Country Clubu, kam účastníci postupně dorazili mezi 14. a 15. hodinou.
Marcel Gause 25.6.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout