Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot vystavuje veterány a koncept e-Legend Arkádách

V obchodním centru Arkády Pankrác se můžete čas od času setkat se zajímavou výstavou automobilů, převážně historických. V těchto dnech až do 28.září tady prezentuje svoji bohatou historii značka Peugeot.

Nejenom současné modely, ale i více než sto let staré vozy a motocykly doplňuje naprostý unikát Peugeot e-Legend, který představuje futuristickou vizi automobilky s plně elektrickým pohonem a nejmodernějšími technologiemi.


„Jsme rádi, že můžeme tuto mimořádnou expozici v Arkádách podpořit. Jedná se nejen o fascinující pohled do naší historie, ale také do budoucnosti. Tu představuje jeden z našich nejúspěšnějších konceptů, Peugeot e-Legend, který je vůbec poprvé k vidění v Česku. Tento vůz odkazuje na naše dědictví, konkrétně na nádherné kupé Peugeot 504 ze 70. let, a přidává nejmodernější technologie budoucnosti, jako autonomní řízení nebo elektrický pohon. Současně je symbolem skutečné radosti z jízdy, což je hodnota, kterou našim zákazníkům chceme přinášet každý den. Chtěl bych tímto příznivce naší značky do Arkád pozvat a věřím, že si tuto jedinečnou příležitost nenechají ujít,” dodává ředitel značky Peugeot v ČR Marco Venturini.


Jedním z nejkrásnějších vystavených automobilů je Peugeot 302 označením N3Y Berline Luxe Carosserie, a také ceněných. Vyráběl se totiž pouze dva roky. Vůz už měl zaoblenou a aerodynamickou karosérii a světlomety poprvé umístěné za mřížkou, zadní kola byla zakrytá. Zadní kola pohání přes třístupňovou převodovku vpředu uložený zážehový čtyřválec OHV s objemem 1758 cm³ o výkonu 32 kW (43 k) při 4000/. Karburátor má tři trysky, jednu na volnoběh, jednu na nožní plyn a jednu na regulátor rychlosti. Dosahoval rychlosti105 km/h a na sto kilometrů musíte počítat zhruba s dvanácti litry benzinu. Řadí se pákou na podlaze, některé měly také páku pod volantem.


Na výstavě mohou návštěvníci vidět také několik různých modelů 5CV Quadrilette, včetně sportovního modelu s označením 172 M. Současný majitel zakoupil v roce 2005 přes svého francouzského kamaráda originální podvozek a začalo shánění dílů a dokumentace. Současně s ním začal s renovací ještě jeden kolega, který vlastnil šasi stejného typu. Díky kontaktu do muzea Peugeotu v Sochaux si mohl exponát podrobně změřit a vyfotografovat karoserii a všechny detaily. Karoserie byla pak podle této dokumentace postavena v odborné dílně. Mnoho cenných rad při výrobě karoserie poskytl také kamarád a známý malíř Václav Zapadlík.


Renovace proběhla v letech 2014 až 2020. Karoserie působí sportovně, ale vzhledem k tomu, že na stejném podvozku a se stejným motorem byly stavěny také ostatní typy karoserií, byl sportovní pouze vzhled. Zážehový čtyřválec objemu 695 cm³ dosahuje výkonu 14 k, pozdější verze měly objem zvýšený na 720 cm a výkon 11,5 k. S třístupňovou převodovkou dokázal jet sedmdesátikilometrovou rychlostí. Ale zastavit automobil nebylo jednoduché. Přední brzy neměl, zadní byly bubnové. Teprve poslední verze 190 měly už brzdy vpředu.


Nejstarším automobilem je Peugeot model BP1, nazývaný také Bébe. Vyráběl se podle licence Bugatti v letech 1912 až 1916. Ettore Bugatti původně konstruoval typ 19 pro německou značku Wanderer, ale ta od licence ustoupila a zakoupil ji právě Peugeot. Původně vůz dodávali s dvoustupňovou převodovkou, později s třístupňovou. Dvoudveřový dvoumístný kabriolet pohání zážehový čtyřválec SV objemu 855 cm³ a s výkonem 10 k. S tímto modelem poprvé překročil Peugeot hranici tří tisíc vyrobených automobilů.




JL 12.9.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar