Peugeot - první diesel už v roce 1936
Vznětové motory se zkratkou HDI od společnosti PSA Peugeot Citroën patří mezi nejlepší, které se dnes v osobních automobilech objevují. O tom jsme se mohli už nejednou přesvědčit během testů.
Ovšem jen málokdo asi ví, že historie dieselů Peugeot sahá až do poloviny třicátých let minulého století. Po prvních rozsáhlých pokusech na sklonku roku 1936 se začátkem následujícího roku poprvé použil diesel u malých užitkových vozidel typu MKH a HMK, jejichž podvozek i čelní partie byly převzatu z limuzíny 402.
Od roku 1938 byly některé prototypy 402 B vyvíjeny se vznětovými motory a testovány v pařížských taxících při každodenním provozu. Objevil se dokonce pod karosérií kupé „Coach“ (interní označení W 5). Další vývoj přerušila druhá světová válka, a tak až v polovině padesátých let minulého století mohl vývoj pokračovat s Typem 403.
Čtyřdobý vznětový motor s visutými ventily v hlavě válců, obsluhovanými zdvihátky pracoval podle tzv. švýcarského principu Oberhaensli“. S kompresním poměrem 17:1 disponoval vznětový řadový čtyřválec o objemu 2,3 litru (vrtání x zdvih 78 x 120 mm) výkonem 55 k při 3250/min. Tlak vstřikovacího čerpadla Lavalette pracoval se 65 a 70 kg. Pět hlavních ložisek zajišťovalo dostatečnou tuhost klikového hřídele, mazání motoru zajišťovalo osm litrů oleje, v chladicím systému kolovalo 16 litrů vody.
Dodávkové vozy dosahovaly rychlosti 70 km/h, lehčí a s jinými převody vybavené prototypy osobních automobilů až 90 km/h. Na sto kilometrů spotřeboval kolem deseti litrů nafty.
Na Retro Classics ve Stuttgartu byl vystaven jediný dochovaný dieselový prototyp. Podvozek modelu 4021 B s číslem 820428 dostal v roce 1938 dieselový čtyřválec a karosérii limuzíny.
Během války byl však přestavěn na dodávku. V roce 1977 se firmě Peugeot podařilo tento vůz získat zpátky, aby mohl být pod vedením kontruktéra Dangauthiera renovován. Vůz disponuje hydraulickou brzdovou soustavou, elektromagnetickou převodovkou s předvolbou Cotal a mimo jiné také topením a rozmrazovacím systémem.
JL, 2.1. 2021
Od roku 1938 byly některé prototypy 402 B vyvíjeny se vznětovými motory a testovány v pařížských taxících při každodenním provozu. Objevil se dokonce pod karosérií kupé „Coach“ (interní označení W 5). Další vývoj přerušila druhá světová válka, a tak až v polovině padesátých let minulého století mohl vývoj pokračovat s Typem 403.
Čtyřdobý vznětový motor s visutými ventily v hlavě válců, obsluhovanými zdvihátky pracoval podle tzv. švýcarského principu Oberhaensli“. S kompresním poměrem 17:1 disponoval vznětový řadový čtyřválec o objemu 2,3 litru (vrtání x zdvih 78 x 120 mm) výkonem 55 k při 3250/min. Tlak vstřikovacího čerpadla Lavalette pracoval se 65 a 70 kg. Pět hlavních ložisek zajišťovalo dostatečnou tuhost klikového hřídele, mazání motoru zajišťovalo osm litrů oleje, v chladicím systému kolovalo 16 litrů vody.
Dodávkové vozy dosahovaly rychlosti 70 km/h, lehčí a s jinými převody vybavené prototypy osobních automobilů až 90 km/h. Na sto kilometrů spotřeboval kolem deseti litrů nafty.
Na Retro Classics ve Stuttgartu byl vystaven jediný dochovaný dieselový prototyp. Podvozek modelu 4021 B s číslem 820428 dostal v roce 1938 dieselový čtyřválec a karosérii limuzíny.
Během války byl však přestavěn na dodávku. V roce 1977 se firmě Peugeot podařilo tento vůz získat zpátky, aby mohl být pod vedením kontruktéra Dangauthiera renovován. Vůz disponuje hydraulickou brzdovou soustavou, elektromagnetickou převodovkou s předvolbou Cotal a mimo jiné také topením a rozmrazovacím systémem.
JL, 2.1. 2021
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout