Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 206 WRC - unikát na Prague Car Festival

Automobilka Peugeot se v roce 1998 rozhodla, že se vrátí do seriálu Mistrovství světa v rally (World Rally Championship WRC), který v té době zažíval boom nové kategorie vozů WRC. Peugeot měl na co navazovat.

V letech 1984 až 1986 nasazoval v Mistrovství světa v rally úspěšný model Peugeot 205 T16, skupiny B, který získal celkem 16 vítězství, a jezdci s ním pod vedením šéfa týmu Jeana Todta vybojovali titul mistra světa ve značkách i jezdcích v letech 1985 a 1986. Skupina B však byla v roce 1986 Mezinárodní automobilovou federací FIA zakázána a Peugeot se v té době z MS v rally stáhl a svůj tým přesměroval do Rallye – Paris – Dakar a na nejslavnější závod do vrchu Pikes Peak, kde se mu všude podařilo zvítězit.


Koncem devadesátých let se v rally začala slibně rozvíjet kategorie WRC, která umožňovala stavbu závodního vozu prakticky z jakéhokoliv sériového automobilu, který byl delší než 4 metry a měl v nějaké specifikaci motor o objemu 2,0. Pro stavbu takového soutěžního vozu se rozhodl i Peugeot a vývojem byl pověřen tým Peugeot Sport. Jako výchozí model byl použit Peugeot 206 RC, který musel být v sérii osazen mohutnějším předním a zadním nárazníkem, díky nimž se Peugeot 206 dostal přes onu magickou míru 4 metrů a mohl posloužit pro stavbu vozu WRC.V roce 1999 vyjel z dílen Peugeot Sportu první Peugeot 206 WRC a měl tyto parametry:


Motor 2,0 16V turbo o výkonu cca 300 k
Pohon 4x4
Transmise X-trac
Délka 4,005 mm
Šířka 1,770 mm
Výška 1,300 mm
Hmotnost 1,230 kg


První soutěží MS, kde Peugeot představil svou novou zbraň, byla Tour de Corse v roce 1999, a na startu se objevily posádky Francois Delecour - Daniel Grataloup a Gilles Panizzi - Hervé Panizzi. Delecour si při premiéře vedl dobře, dokázal i vyhrát rychlostní zkoušku, a po většinu soutěže se držel v TOP 5. Následně však musel odstoupit pro potíže s elektronikou. Podobně na tom byl i Panizzi a i jej ale nakonec vyřadila technická závada. Premiéra tedy nevyšla podle představ, ale auto ukázalo, že bude rychlé.


Prvních stupňů vítězů se Peugeot 206 WRC dočkal ve stejný rok na podzim na italské Rally Sanremo a bylo jím druhé místo Panizziho. Jen o pár měsíců později se prvního vítězství pro model 206 WRC značka dočkala díky Marcusi Grönholmovi ve Švédsku v roce 2000.


Vítězství ve světovém šampionátu pak Peugeot 206 WRC zaznamenal celkem 24 a o nejvíce z nich se zasloužila posádka Marcus Grönholm – Timo Rautianen a Gilles Panizzi – Hervé Panizzi. Bratři Panizziové také přivedli veleúspěšnou 206 WRC na nejvyšší ze stupňů vítězů v MS naposledy, a to v roce 2003 na Rallye Catalunya.


Díky vozu Peugeot 206 WRC se podařilo značce Peugeot získat titul mistra světa ve značkách tři roky po sobě v sezonách 2000, 2001 a 2002. Nejúspěšnějšími roky pro Peugeot 206 WRC byly sezony 2000 a 2002, kdy se Peugeotu podařilo získat oba tituly mistrů světa, jak ve značkách, tak v jezdcích, a to díky finskému závodníkovi Marcusi Grönholmovi. Nutno podotknout, že vůz během svého závodního cyklu od roku 1999 do roku 2003 prošel několika evolucemi, a výkonnost a technická náročnost poslední evoluce se od té první velmi lišila například použitím třech aktivních diferenciálů a složitějšího podvozku. Peugeot následně nasadil do světového šampionátu model Peugeot 307 WRC, který už ale nikdy nedosáhl na úspěchy svého menšího a staršího sourozence 206 WRC.


Peugeot 206 WRC Chassis No. 8



Ze světového šampionátu WRC se Peugeoty 206 WRC dostávaly do soukromých týmů po celém světě, a to byla i cesta osmého vyrobeného kusu, tedy chassis No. 8. Tento vůz byl poprvé nasazen továrním týmem Peugeot Sport v roce 1999 na legendární šotolinové 55. Network Q Rally of Great Britain, kde s ním vyrazila posádka Marcus Grönholm – Timo Rautianen. Vůz byl tehdy vyveden v klasickém továrním designu s bílým podkladem a modrými doplňky s motivem lva.


Létající Fin Grönholm tehdy jel skvělou soutěž a držel se téměř celou rally na třetím místě za Richardem Burnsem a Juhou Kankkunenem se Subaru Impreza WRC. V devatenácté rychlostní zkoušce ale Fin havaroval a musel ze soutěže odstoupit. Tovární tým Peugeot Sport pak Chassis No. 8 nasadil znovu v nadcházející sezoně na šotolinové 34. TAP Rallye de Portugal, kde s tímto vozem znovu odstartovala posádka Marcus Grönholm – Timo Rautianen. Ti zde nakonec dosáhli na druhé místo jen 6,5 vteřiny za Richardem Burnsem a Robertem Reidem se Subaru Impreza WRC.

Portugalská rally byla poslední soutěží chassis No. 8 v seriálu WRC a vůz byl následně prodán do Itálie do týmu Racing Lions, kde s ním o domácí titul mistra Itálie úspěšně bojoval Renato Travaglia. Travagliovi se podařilo získat titul mistra Itálie v roce 2002, kdy se současně stal i mistrem Evropy v rally. Střídal tehdy ale více vozů Peugeot 206 WRC. V následujících letech vůz vlastnil ještě tým RB Motorsport v Itálii, který jej v roce 2014 odprodal Štěpánu Vojtěchovi.

V soukromých týmech v letech 2002 až 2014 absolvoval Peugeot 206 WRC chassis No. 8 celkem 147 soutěží od regionálních šampionátů, přes ME až po MS. Díky slavné motoristické show Rallylegend v San Marinu se za volantem znovu několikrát objevil Marcus Grönholm. Z těch slavnějších soutěžních jezdců, kteří se během let vystřídali v kabině tohoto vozu, pak jmenujme ještě závodníky jako například Francois Delecour, Luca Rossetti, Riccardo Errani, Armodios Vovos, Leszek Kuzaj či Andrea Aghini.

Štěpán Vojtěch se s vozem Peugeot 206 WRC chassis No. 8 seznámil poprvé v San Marinu na Rallylegend 2014 a s Michalem Ernstem se jim podařilo dojet v silné konkurenci na skvělém 3. místě za Arminem Schwarzem a Didierem Auriolem. Následovalo rozhodnutí automobil zakoupit a přes zimu jej v dílnách Federal Cars v Liberci repasovat a připravit pro sezonu 2015, a navázat tak na roky 2003 až 2006, kdy Štěpán Vojtěch závodil s Peugeotem 206 WRC v Mezinárodním mistrovství České republiky v rally.

V roce 2015 se s Peugeotem 206 WRC chassis No. 8 objevila posádka Štěpán Vojtěch – Michal Ernst na Rally Bohemia, kde předvedla skvělý výkon, a po dlouhé soutěžácké pauze se dokázala probojovat na stupně vítězů na třetí místo za tovární posádku Jan Kopecký – Pavel Dresler se Škodou Fabia R5 a posádku Václav Pech – Petr Uhel s MINI John Cooper Works S2000 1,6 turbo. Po letech se tak na stupních vítězů objevily stejné tváře, které o mistrovské body bojovaly v letech 2001 až 2006, v době největší slávy vozů WRC v České republice. Posádka Štěpán Vojtěch – Michal Ernst ještě v roce 2015 znovu vyrazila na Rallylegend do San Marina a opět v silné konkurenci dokázala vybojovat stupně vítězů, kdy skončili na třetím místě. V roce 2016 se podařilo přidat další stříbrný pohár z Rallylegend, když nestačili pouze na Lucu Pedersoliho s Citroënem WRC.



Peugeot 21.10.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar