Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Pěkná podívaná na Zbraslavi

Když jsme v sobotu na devátou hodinu dorazili na zbraslavské náměstí, tak jsme ani nechtěli věřit, že se tady koná vzpomínková jízda do vrchu navazující na slavný závod Zbraslav – Jíloviště. Pár zaparkovaných veteránů a jinak prakticky nic.

]

Jen Maestro Václav Zapadlík se svojí balilou a pár nadšenců si přivstali. Na vině byl zřejmě noční déšť a pošmourná obloha. Ale kolem desáté už svítilo sluníčko a začal přijíždět jeden automobil za druhým. Z přihlášených snad nejvíce mrzela neúčast vozů Clement Bayard, Z2 BZV6, Nash 480 nebo Bugatti T57, ale i tak se bylo letos nač dívat.
„Předehru“ obstaraly tradičně motocykly, i když se nám zdá, že rok od roku ubývají, a po nichž se na dlouhou trať vydávaly jeden z druhým v rychlém sledu automobily – nejdříve předválečné, po nich mladší ročníky do začátku osmdesátých let. Ze zahraničních značek sklízely největší obdiv asi dva vozy Rolls Royce, Pierce Arrow, Jaguar SS100 a MK IV, Lincolni, pochopitelně Bugatti a Cord. Jestliže jsme v minulých letech upozorňovali na skvělou jízdu Miroslava Krejsy se Škodou 1100 Sport nebo Jiřího Rambouska či Evžena Majoroše s Bugatti Pur Sang, tak letos musel nadchnout diváky Standa Profeld s Bugatti. Jeho druhá jízda v prvním esíčku byla zážitkem pro všechny přítomné. Na rozdíl od svých předchůdce nutnou poznamenat, že jel vlastně s cestovním automobilem, nikoliv se závodním. Totéž platí i o jeho manželce Markétě s Jaguarem SS100, která se rovněž pěkně odvázala.
Z českých značek mohli diváci obdivovat stoletý RAF, dále třeba Z4 roadster po Vlastovi Burianovi, s nímž jel Petr Cincibuch. Premiéru měla Praga Alfa Série 6/II z roku 1924 v provedení valník. Její řidič Karel Martinovský se k vozu také náležitě „vyšvihl“, a „na stará kolena“ (tím se ho nechceme nikterak dotknout) oblékl se do vojenského. Vůz s výrobním číslem 6099 poháněl benzinový čtyřválec o objemu 1240 cm a výkonu 18 k,. Nechyběla pochopitelně přehlídka nejrůznějších vozů Tatra, Praga, Aero nebo šestiválcová Škoda 645..
Z poválečných automobilů to u diváků na celé čáře vyhrál nádherný Renault Alpine A110 z roku 1972, s nímž předvedl svižnou jízdu i jeho majitel Jindřich Mužík z VCC Plzeň. Ani takřka po čtyřiceti letech neztratila alpinka nic ze svého lesku a stále patří mezi krasavice. Starší ročníky jen vzpomínají, jak tento automobil proháněl po rychlostních zkouškách Vladimír Hubáček.
Zajímavým automobilem, mimochodem po zdařilé renovaci, a který se u nás prakticky nevyskytuje byl Rover 2000 TC P6 z roku 1969. Tento typ automobilu by v roce 1963/1964 zvolen vůbec prvním evropským Autem roku.
Trochu slabší byla tentokrát účast závodních automobilů, dostavily se vlastně jen dva – Aero Minor (1949) a Pony BMW. Aero Minor, který vznikl po úspěchu minorů v závodě 24 hodin Le Mans, poháněl kapalinou chlazený dvoudobý dvouválec o objemu 750 cm³ a výklonu 35 až 40 k. Byl vyroben pouze ve dvou kusech a dosahoval rychlosti 120 až 140 km/h. O tom, že vůz má výborné jízdní vlastnosti, přesvědčil Jiří Růžička, a to nejen díky svému řidičskému umění, ale i kvůli agregátu předsazenému před přední nápravou, pohonu předních kol i hřebenovému řízení.
Letošní, už 43. ročník veteránského závodu Zbraslav – Jíloviště potěšil jak pestrým startovním polem, tak rychlým průběhem obou jízd. Prakticky ve tři hodiny byl konec. Jen by diváci a děti neměli příště sedět na obrubníku a nohy mít přímo ve vozovce. Jak se říká – čert nikdy nespí. Přeci jen některý z řidičů, zvláště pak automobilů mladších ročníků, propadne vášní a jede do kopce, jako by byl na závodní trati s veškerým bezpečnostním zabezpečením.


J.Lasík, 6.9.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar