Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Otevření nového depozitáře technického muzea

Národní technické muzeum v depozitárním areálu v Čelákovicích uvedlo do provozu novou halu, která rozšíří prostor pro uložení a ochranu sbírkových předmětů muzea. Nová hala je vzorem moderního depozitáře postaveného sendvičovými tepelně izolačními fasádami a s podporou inteligentních technologických systémů a stavební náklady na ni činily 95 713 839,95 Kč bez DPH.

„Realizaci haly CD 04 považuji za další velký úspěch NTM. V areálu v Čelákovicích, který muzeu slouží již 55 let, se nám podařilo vybudovat depozitární komplex, které zajišťuje kvalitní dlouhodobou ochranu sbírkovým předmětům, aby mohly být v neporušeném stavu uchovány pro budoucí generace dispozičně navazuje na dvě předchozí depozitární haly CD 02 a CD 03 a je určena pro uložení trojrozměrných objektů nejrůznějších kategorií s převahou materiálu kov, dřevo, plasty, guma, sklo, plátno.




Existence nové haly CD 04 také nepřímo umožní realizaci projektu vybudování Muzea železnice a elektrotechniky na Masarykově nádraží, kde byly uloženy předměty přenesené z o povodních zatopené karlínské Invalidovny. V hale CD 04 své místo najdou sbírkové předměty zejména z podsbírky Věda, technika a průmyslová výroba, které nyní prošly očištěním a konzervací. Tímto konečně končí anabáze, která započala násilným vystěhováním muzea z Hradčan do Invalidovny v roce 1941,“ řekl generální ředitel NTM Karel Ksandr.



Z programu IROP získal projekt podporu ve výši 100 mil. korun, což odpovídá asi 79 % proinvestovaných nákladů. Národní technické muzeum na projektu úzce spolupracovalo s odborem centrální administrace OSS Centra pro regionální rozvoj, které projekty IROP administruje a dohlíží na použití dotací v souladu s pravidly.




Depozitární areál NTM v Čelákovicích se rozkládá na pozemcích o celkové ploše cca 77 000 m², které byly pro potřeby muzea získány v 60. letech 20. století. Na této ploše bylo od této doby vybudováno celkem 12 depozitárních objektů rozličných konstrukcí, přičemž je zde prostorová kapacita ještě pro několik dalších budov, jak vyplývá z posledního generelu rozvoje areálu do roku 2050. Pro potřeby železniční sbírky byl v roce 2012 zakoupen Železniční depozitář NTM v Chomutově, naprostá většina sbírkových předmětů NTM, jichž je bezmála 80 000, je však vedle expozic v Praze na Letné a v pobočce muzea v Centru stavitelského dědictví NTM v Plasích uložena právě v depozitáři v Čelákovicích.




Měli jsme možnost nahlédnout do depozitáře dopravních prostředků, kde se ukrývá řada zajímavých exponátů. Jako například monopost formule třiLotus 41 C Ford Cosworth (1967), s nímž úspěšně startoval Vladimír Hubáček. nebo krásný Jaguar SS 3.5 Litre z roku 1938, kterého si pamatujeme z vetránských akcí s Ivo Dvořáčkem za volantem.Parní americký automobil Whiet z roku 1904 býval kdysi vystaven v technickém muzeu. Vzácný polokabriolet Škoda Superb se šestiválcem OHV z roku 1949. Dále tady odpočívá osmiválcový Horch 951 (1938-1940). Bez zajímavosti není ani prototyp Aero Rekord s dvoudobým čtyřválcem 1,5 litru z roku 1943. Z novějších například NSU RO80 s Wankelovým motorem. Raritní je také Rotoped konstruktéra ing.Mackerleho. Jde o experimentální jednomístné vozidlo se vzduchem chlazeným dvoudobým dvouválcem Trabant s pneumatickým pohonem střídavým napouštěním a vypouštěním kulových vzduchových měchů na obvodě všech čtyř hnacích kol. Byl vyroben v ÚVMV v roce 1971.



PR + JL 5.5.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar