Otazníky nad karosérií Mercedesu Benz 170 V
V jednom z článků z Retro Classics jsme informovali o Mercedesu 170, který měl údajně „oblouknout“ Josef Sodomka. Něco nám sice nehrálo, tvary až příliš připomínaly Popular, ale řekli jsme si, proč ne. Nyní se snaží historii tohoto vozu přijít na kloub pan Milan Bumba, jehož polemiku jsme objevili na www.automuzeum.cz
Tento automobil nás zaujal již na Soutěži elegance v Ludwigsburgu, nyní jsme jej objevili na Retro Classics ve Stuttgartu, kde byl vystaven na stánku prestižního německého klubu Allgemeiner Schnaufererl-Club e.V. z Mannheimu.
Tento významný a současně i nejstarší automobilový klub, založený již v roce 1900, sdružuje na 1400 majitelů historických vozidel. Proto je docela možné, že se mezi ně vloudí podvodník, nebo alespoň silně podvedený majitel automobilového veterána.
Původní popiska u vystaveného automobilu uváděla, že podvozek Mercedesu 170 byl v dubnu 1937 dodán do Liberce a po válce, v letech 1946 až 47 se poškozené auto dostalo k Josefu Sodomkovi, který na něj vytvořil tuto karosérii. Zde se však nabízí několik závažných otázek, které celou historii tohoto automobilu poněkud komplikují.
Jaká karoserie byla v Liberci v roce 1937 postavena na uvedený podvozek? Podle zvyklostí používaných ve třicátých letech minulého století dodávaly automobilky podvozky s motory většinou osazenými přední částí vozu s maskou a kapotou, někdy i rámem předního skla. Zde se jeví skutečnost, že původní část karoserie značky Mercedes-Benz byla a stále je naopak ta zadní (!!!), což je více než podivné. Z této skutečnosti se nabízí odpověď, že v roce 1937 byl ve do Liberce dovezen kompletní Mercedes-Benz 170 V s tovární karoserií kabriolet, který zde jezdil až někdy do roku 1944, kdy byl čelní nehodou vážně poškozen.
Shodou náhod jsem na výstavišti potkal současného majitele. Je jim dnes již více jak osmdesátiletý pán, původem z Liberce a do Německa odešel s rodiči jako mladík hned po válce. Proto si také někdy před třiceti lety tento automobil koupil, neboť jeho uváděná historie mu připomíná mládí. Bohužel, naše setkání proběhlo ještě před tím, než jsem měl možnost si tento vůz důkladně prohlédnout a na uvedeného pohádkového dědečka jsem později již nenatrefil, abych jej více vyzpovídal.
Podle mě nemá automobil s karosárnou Sodomka nic společného. Po válce, když byl nedostatek pojízdných automobilů, se zřejmě tento nabouraný vůz dostal do nějaké opravárenské dílny, aby jej znovu oživili. Vzhledem k tomu, že klempíř k opravě neměl originální díly od Mercedes-Benz, byly použity původní a mnohem lépe dosažitelné díly z přední části domácího vozu Škoda Popular. Automobil pak dlouhá léta jezdil a sloužil svému majiteli, až se dostal do zahraničí. Tady šikovný obchodník přikrášlil historii vozu o pověst s karosárnou Sodomka. Je ale na snadě, že Josef Sodomka by se pod takový vůz rozhodně nepodepsal. Těžko by na svou práci použil díly z vozu jiné značky. Raději by se snažil vytvořit vlastní návrh nebo alespoň napodobit původní tvary. Takto vznikl karosářský bastart, který však, pokud by u něj byla uvedena pravdivá historie, mohl být po letech zajímavý veterán. Takto budí spíše trpký úsměv. Holt, někdo zase naletěl snaze obchodníků o co nejlepší kšeft.
Pokusíme se o historii vozu pátrat i nadále.
Milan Bumba www.automuzeum.cz
Tento významný a současně i nejstarší automobilový klub, založený již v roce 1900, sdružuje na 1400 majitelů historických vozidel. Proto je docela možné, že se mezi ně vloudí podvodník, nebo alespoň silně podvedený majitel automobilového veterána.
Původní popiska u vystaveného automobilu uváděla, že podvozek Mercedesu 170 byl v dubnu 1937 dodán do Liberce a po válce, v letech 1946 až 47 se poškozené auto dostalo k Josefu Sodomkovi, který na něj vytvořil tuto karosérii. Zde se však nabízí několik závažných otázek, které celou historii tohoto automobilu poněkud komplikují.
Jaká karoserie byla v Liberci v roce 1937 postavena na uvedený podvozek? Podle zvyklostí používaných ve třicátých letech minulého století dodávaly automobilky podvozky s motory většinou osazenými přední částí vozu s maskou a kapotou, někdy i rámem předního skla. Zde se jeví skutečnost, že původní část karoserie značky Mercedes-Benz byla a stále je naopak ta zadní (!!!), což je více než podivné. Z této skutečnosti se nabízí odpověď, že v roce 1937 byl ve do Liberce dovezen kompletní Mercedes-Benz 170 V s tovární karoserií kabriolet, který zde jezdil až někdy do roku 1944, kdy byl čelní nehodou vážně poškozen.
Shodou náhod jsem na výstavišti potkal současného majitele. Je jim dnes již více jak osmdesátiletý pán, původem z Liberce a do Německa odešel s rodiči jako mladík hned po válce. Proto si také někdy před třiceti lety tento automobil koupil, neboť jeho uváděná historie mu připomíná mládí. Bohužel, naše setkání proběhlo ještě před tím, než jsem měl možnost si tento vůz důkladně prohlédnout a na uvedeného pohádkového dědečka jsem později již nenatrefil, abych jej více vyzpovídal.
Podle mě nemá automobil s karosárnou Sodomka nic společného. Po válce, když byl nedostatek pojízdných automobilů, se zřejmě tento nabouraný vůz dostal do nějaké opravárenské dílny, aby jej znovu oživili. Vzhledem k tomu, že klempíř k opravě neměl originální díly od Mercedes-Benz, byly použity původní a mnohem lépe dosažitelné díly z přední části domácího vozu Škoda Popular. Automobil pak dlouhá léta jezdil a sloužil svému majiteli, až se dostal do zahraničí. Tady šikovný obchodník přikrášlil historii vozu o pověst s karosárnou Sodomka. Je ale na snadě, že Josef Sodomka by se pod takový vůz rozhodně nepodepsal. Těžko by na svou práci použil díly z vozu jiné značky. Raději by se snažil vytvořit vlastní návrh nebo alespoň napodobit původní tvary. Takto vznikl karosářský bastart, který však, pokud by u něj byla uvedena pravdivá historie, mohl být po letech zajímavý veterán. Takto budí spíše trpký úsměv. Holt, někdo zase naletěl snaze obchodníků o co nejlepší kšeft.
Pokusíme se o historii vozu pátrat i nadále.
Milan Bumba www.automuzeum.cz
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











