Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Osobnosti motorismu na Jarním Sosnění

Při Jarním Sosnění bylo možné v depu potkat hodně zajímavých osobností našeho automobilového sportu. Omlouváme se, jestli jsme na někoho zapomněli, nebo jsme jej snad nepoznali. Možná některá jména mladší generaci už nic neřeknou, ale zapomínat bychom na ně neměli.

Trojanovi

Trojan, Křivohlavý

V.Boháček

JUDr.B.Klein

Vovsovi

Chmelařovi, T.Pavlík

Kafkovi

J.Šimonek

V depu jsme potkali Oldu Gotfrieda, jedeno z našich nejzkušenějších spolujezdců hlavně v 70,. A 80. letech, mnohonásobný mistr republiky. Kolik jezdců navigoval, ví snad ani jen sám – Trojana, Pavlíka, Sivíka, Trajbolda. Tentokrát doprovázel Pavla Maiera, který startoval s Fordem Escort.
Přijel se podívat také Vlasta Boháček z Lomnice nad Popelkou, bývalý úspěšný rallycrossový reprezentant, jenž pověsil závodění už před lety na hřebík. Vypadá to, že jej Petr Žáček z nedalekých Semil už také nakazil virem zvaným veterán. Pustil se totiž do stavby Audi Quattro, a tak se můžeme těšit, že v příštím roce rozšíří veteránské řady.
Potkali jsme i věčně usměvavého Františka Salamachu, excelentního ex-mechanika továrního týmu Škoda z dob, kdy mu šéfoval Pavel Janeba a v jeho barvách startovali Emil Triner, Pavel Sibera nebo Jindra Štolfa. Pohodu a radost rozdává stále všude tam, kde se objeví.
Do závodního kokpitu se už před lety vrátil Jiljí Chmelař, mistr republiky ze sedmdesátých let, kdy jsme jej na kopcích vídali často se dvěma vozy Mini Cooper, s jedním v litrové třídě, s druhým „ve třináctistovkách“. A také po čtyřiceti letech zůstává věrný značce Mini, jeho paní Anička pak po okruhu proháněla druhého „miníka“. Jiljí Chmelař v neděli dokázal, že je stále pan jezdec, když zvítězil v kategorii sportovních vozů.
Výjimečně volnou neděli měl Standa Kafka (v sobotu byl na rallye v Hrádku nad Nisou), a protože nestartoval ani se Škodou 1000 MB po Jaroslavu Bobkovi, tak vzal s sebou manželku Ivu, což se zase tak často nestává. Jako člověk znalý veteránské techniky a problematiky kolem historie závodních automobilů, si pozorně prohlédl všechny automobily. Zjišťoval do jaké míry mají nebo měly něco společného se sportem. Automobil, který vypadá jako třeba Škoda 130 RS, ještě nemusí být legendární stotřicítka. A proto by bylo dobré odčlenit „zrno od plev“ a pro automobily odpovídající době, v níž závodily, vypsat samostatnou kategorii. Pro ostatní pak něco jako třeba skupinu „pseudohistoriků“. Určitě by to veteránským akcím prospělo, jinak se nám mohou tyto podniky za chvíli proměnit na „historický tuning“.
Vraťme se k lidem. Potkat totiž Karla Trojana seniora dneska na závodech je obrovská vzácnost, ale v Sosnové byl již podruhé. Jednak doprovází dceru Katku i s vnučkou, jednak jej pojí dlouholeté přátelství se Zdeňkem Křivohlavým, dalším bývalým úspěšným jezdcem. Přestože má sedm křížků, tak stále je aktivní a nemůže nikde se svojí modrou formulí 3 Wartburg chybět. Právě vloni půjčil svůj vůz Katce Trojanové, která se mu odměnila vítězstvím. Letos si u Trojanů vypůjčili monopost Delfin II od Jaroslava Práška a opět z toho bylo vítězství.
Hned vedle rodiny Trojanů „tábořila“ další rodina – Vovsovi. Vloni na podzim absolvoval Jiří Voves svůj poslední velký závod do vrchu, prodal Subaru Impreza a ukončil svoji takřka třicetiletou úspěšnou kariéru. Sice prohlásil, že skončil, ale – nikdy neříkej nikdy. Jak ho známe, tak jej určitě na některé veteránské akci uvidíme. Vhodný stroj by k tomu měl. A to nemáme na mysli formuli MTX 1-01, s níž dělá velké pokroky dcera Pavla. Ze Sosnové si odvezla druhé místo v Dámském poháru a čtvrté celkové.
Na pozvání pořadatelů včele s Tomášem Pavlíkem přivezl do Globas Assistance Racing Areny svoji Bugatti 35B Pur Sang také JUDr. Bohuslav Klein. S vozem sice jezdil Jiří Rambousek, ale určitě stojí za zmínku, že doktor Klein vlastní ještě Bugatti 46 a napsal také výpravnou publikaci a modelu 46, jejíž historii dokumentuje na 520 stranách a 775 fotografiích. Kniha váží takřka čtyři kilogramy. A podle ohlasů z celého světa se povedla.
Na historiky se také přišel podívat Pavel Dušánek, šéf sosnovského areálu. Nejenže jej historické automobily zajímají a nemůže se už dočkat až usedne do Škody 130 RS, kterou připravuje, ale v hlavě už nosí zajímavý projekt na velký veteránský podnik. A jak ho známe, když si vezme něco do hlavy, tak k realitě už není nikdy daleko.
Se Škodou Rapid si přijel zazávodit také ing. Jaromír Šimonek, majitel zámku Lobeč a potomek prezidenta Škodových závodů Josefa Šimonka a tatínek mladé paní Zuzky Pavlíkové, manželky Tomáše Pavlíka, hlavního pořadetele. Pravidelně se zúčastňuje také Veteránského Rojení v červnu, kde má pro svoji Škodu Felicia z roku 1959 vždy rezervované číslo jedna.
Pokud jste Jarní Sosnění nestihli, nevadí, na podzim je programu dvoudenní Podzimní Sosnění, ale ještě před tím, už 16. května můžete vidět historické formule na Prachově u Jičína v rámci druhého ročníku Ceny Prachovských skal Revival.

J.Lasík, 4.5.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar