Osmdesát vozidel na Ještědu
Jízda historických automobilů a motocyklů na Ještěd se stala už tradicí a součástí Oslav Ještědu. Iniciátorem u nás poměrně ojedinělé akce není nikdo jiný než vetreánský nadšenec pan Milan Bumba z Automuzea.cz. Díky němu žije Liberecký kraj doslova motoristickou historií několikrát do roka.
Zpočátku se jezdilo z Horního Hanychova, vloni byl přemístěn start poprvé do Křižan (mj. rodiště Václava Zapadlíka), odkud je cesta na vrchol přeci jen delší a mnohem náročnější. A tak i letos si dali veteránisté dostaveníčko v neděli dopoledne na opačné straně Ještědu, aby zdolali horskou silnici plnou zatáček a se značným výškovým převýšením. Jediným kazem byla rekonstrukce horní části silnice, ale napřesrok snad bude vše už hotové. Jinak se těšil výjezd na Ještěd značnému zájmu turistů z domova i zahraničí.
Letos se na startu sešlo rekordních osmdesát vozidel, rozdělených rovným počtem mezi jednostopá a dvoustopá vozidla. Jako první dorazil na vrchol ing.Jan Zápotocký s nejstarším automobilem – Renaultem EK z roku 1914. O čtyři roky mladší byla hasičská stříkačka Praga L na plných pryžových obručích. Dnes je tento automobil majetkem hasičů z Jablonce nad Nisou. Nejstaršími motocykly byly Praga BD Jana Čechury a Pavla Kozáka, z let 1928 a 1930.
Někteří zvládli trať ve svižném tempu, jiní byli rádi, že jsou na vrcholu. Pokud by se měřil čas, potom by jasně vyhrál Miroslav Krejza na sportovním MG. Vedle plejády tatrovek a aerovek budily zájem vozy Laurin Klement/Škoda 110 (1925) Miroslava Hanslíka nebo Buick Phateon (1922) Jaroslava Vrány či novější BMW 326 (1938) nebo Mercedes Benz 170 (1928) či Ford A (1930).
Při pohledu na zaplněné parkoviště na samém vrcholu Ještědu jsme si tak říkali, kam se asi budou historická vozidla „skládat“ v dalších letech, pokud bude zájem o akci ještě stoupat. Asi bude třeba přistoupit k nějakému opaření, i když pro někoho třeba ne právě dvakrát populární. Ale jinak to nejde. Jednou z možností by bylo omezit vozidla rokem výroby.
Každý z účastníků obdržel v cíli oficiální Certifikát vratislavického Automuzea, že jeho stroj skutečně vyjel vlastní silou až na úplný vrchol hory Ještěd do výšky 1012 m.n.m., doplněný originální básní Davida Vávry, který ji v roce 2007 složil speciálně pro účastníky této každoroční jízdy.
Drazí veteránisté
Tím, že ste dorazili
Až sem
Dostali sté své cti,
Vždy vaše vozy byly
Nedávno v prachu chromý
Dnes ukazují blyštivě
Své chromy
A nyní hrkavě nebo poskokem
Vpřed
Poslední etapu
Ještě Ještěd
Letos se na startu sešlo rekordních osmdesát vozidel, rozdělených rovným počtem mezi jednostopá a dvoustopá vozidla. Jako první dorazil na vrchol ing.Jan Zápotocký s nejstarším automobilem – Renaultem EK z roku 1914. O čtyři roky mladší byla hasičská stříkačka Praga L na plných pryžových obručích. Dnes je tento automobil majetkem hasičů z Jablonce nad Nisou. Nejstaršími motocykly byly Praga BD Jana Čechury a Pavla Kozáka, z let 1928 a 1930.
Někteří zvládli trať ve svižném tempu, jiní byli rádi, že jsou na vrcholu. Pokud by se měřil čas, potom by jasně vyhrál Miroslav Krejza na sportovním MG. Vedle plejády tatrovek a aerovek budily zájem vozy Laurin Klement/Škoda 110 (1925) Miroslava Hanslíka nebo Buick Phateon (1922) Jaroslava Vrány či novější BMW 326 (1938) nebo Mercedes Benz 170 (1928) či Ford A (1930).
Při pohledu na zaplněné parkoviště na samém vrcholu Ještědu jsme si tak říkali, kam se asi budou historická vozidla „skládat“ v dalších letech, pokud bude zájem o akci ještě stoupat. Asi bude třeba přistoupit k nějakému opaření, i když pro někoho třeba ne právě dvakrát populární. Ale jinak to nejde. Jednou z možností by bylo omezit vozidla rokem výroby.
Každý z účastníků obdržel v cíli oficiální Certifikát vratislavického Automuzea, že jeho stroj skutečně vyjel vlastní silou až na úplný vrchol hory Ještěd do výšky 1012 m.n.m., doplněný originální básní Davida Vávry, který ji v roce 2007 složil speciálně pro účastníky této každoroční jízdy.
Drazí veteránisté
Tím, že ste dorazili
Až sem
Dostali sté své cti,
Vždy vaše vozy byly
Nedávno v prachu chromý
Dnes ukazují blyštivě
Své chromy
A nyní hrkavě nebo poskokem
Vpřed
Poslední etapu
Ještě Ještěd
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















