Opel prosadil a stále inovuje kombi
Představení nového kombi Opel Astra Sports Tourer je dobrou příležitostí pro vzpomínku na senzaci, kterou Opel způsobil v Evropě, když roku 1953 uvedl na trh model Olympia Rekord Caravan – kombi, které majitelům umožňovalo využít jeden vůz pro práci i v soukromí.
Opel je v segmentu kombi úspěšný už téměř šedesát let, zvláště ve třídě kompaktních modelů, kde modely Kadett a Astra Caravan patřily k nejlépe prodávaným automobilům tohoto druhu na kontinentu. Od počátku automobilové historie existovalo dělení mezi dodávkovými automobily, které převážely zboží a neskladný náklad a automobily, určenými k přepravě osob s maximálním pohodlím a velkým vnitřním prostorem. Tehdy však neexistovalo mnoho zákazníků, kteří by potřebovali využít možnosti kombi. Nebylo třeba přepravovat osobní věci nebo sportovní vybavení. Až do poloviny 30. let se zavazadla nepřepravovala uvnitř, ale obvykle se ve velkých robustních kufrech připevňovala na nosiče namontované zvenčí, buď v zadní části vozu anebo na bočních schůdkách.
Když americká značka Hudson v prosinci roku 1936 představila model Terraplane Station Wagon, jen málokdo předpokládal, že nový druh vozidla změní způsob osobní dopravy. V té době bylo první kombi považováno za jeden z mnoha designových pokusů, kombinujících limuzínu a dodávkové vozidlo. Terraplane se svojí karoserií z dřevěných panelů na dřevěném rámu a velkými zadními dveřmi byl první realizací kombi a prvním masově vyráběným automobilem tohoto druhu.
To se změnilo v polovině 40. let s rozkvětem střední třídy obyvatelstva ve společnosti, tvořené nezávislými obchodníky, obchodními zástupci a řemeslníky, kteří potřebovali automobil pro své povolání a zároveň si nemohli dovolit druhé osobní auto pro svou rodinu.
Malí, často manufakturní výrobci karoserií vyráběli speciální karoserie modelů kombi ze dřeva nebo v kombinaci oceli a dřeva. Ačkoliv jsou dnes tyto staré americké kombi s dřevěnou karoserií lákavé pro sběratele, ve své době byly ve skutečnosti pouze nouzovým řešením.
Opel Olympia Rekord Caravan 1953
V Evropě se rozdíl mezi dodávkovým a osobním vozidlem začal stírat s příchodem samonosné karoserie na začátku 50. let. První kombi byly odvozené od dodávkových automobilů. Prospekty užitkových aut Opel z roku 1951 a 1952 začaly nabízet přestavbu dodávky Olympia na rodinný automobil. Přestavba se nedělala u výrobce, ale v přední německé karosárně Autenrieth v Darmstadtu..
Stejně jako v USA o několik let dříve, růst střední třídy, která používala dodávkový automobil během pracovního týdne, v kombinaci s poválečnou populační explozí vyvolaly poptávku po novém druhu vozidla v celé Evropě.
Opel byl prvním německým výrobcem, který v roce 1953 na frankfurtském autosalónu představil první kombi – Olympia Rekord. Vozidlo charakteristické krabicovitou zadní částí karoserie s bočními okny, bylo vystaveno společně s limuzínou a prezentované jako flexibilní osobní automobil. Limuzína i kombi měly podobnou pontonovou karoserii a charakteristickou masku ve tvaru „žraločí tlamy“. Kombi založilo označení, které se stalo synonymem pro celý automobilový druh – CarAvan. Podle legendy vzniklo toto označení jako kombinace slov “car” a “van”, pocházejících z otázky „Is this car a van?“ (Je to automobil nebo dodávka?).
Na rozdíl od konvenčních dodávkových automobilů byl Opel Olympia Rekord Caravan z roku 1953 extravagantně vybavený podle tehdejších standardů. Dobová reklama tvrdila: „Jen několik pohybů a bez jakékoliv větší námahy se zadní sedadla dají sklopit – a elegantní Opel Caravan se změní na užitkový vůz s velkou užitnou hodnotou a ekonomickým provozem.“
Kombi se rychle rozšířilo po Evropě jako symbióza elegantní limuzíny a praktického užitkového vozu. V Německu se pro nový typ karoserie nepoužívalo jen označení Caravan, ale i Kombi.
V letech 1953 a 1954 Opel dohromady vyrobil přibližně 23 400 kusů kombi, což bylo přes 10 % celkové produkce Olympia Rekord.
Povzbuzen růstem prodeje kombi přidal kombi i do první poválečné kompaktní modelové řady Kadett A z roku 1962. Dostupný Kadett A Caravan debutoval v březnu 1963 a katapultoval prodej do takové výšky, že téměř 50 %t všech německých kombi v té době vyráběl Opel. Když výroba modelové řady Kadett A v roce 1965 skončila, téměř jeden ze čtyř (zhruba 125 000 z celkem 500 000 kusů prodaných v Evropě) bylo kombi.
S širšími pneumatikami než měla limuzína (6.00-12 namísto 5.50-12) a zesílenými nápravami mohl Kadett Caravan přepravovat užitečné zatížení 430 kg, což bylo přibližně o 100 kg více než limuzína. Přestože limuzína byla považována za prostornou, tak Kadett Caravan byl ještě prostornější. Jeho velkoryse dimenzovaný zavazadlový prostor předčil i některé větší konkurenty. Opel nabízel i jeden prvek vybavení na přání, který byl prvním náznakem kombi dnešních dnů: V zavazadlovém prostoru se dala namontovat další dětská sedačka, otočená proti směru jízdy.
Opel udával trendy
V roce 1970 Opel vytvořil nový druh kombi, zaměřený jako vozidlo pro rodinu a volný čas. Opel naznačil první posun tímto směrem na ženevském autosalonu v roce 1968 studií Commodore Voyage: Toto velké kombi mělo speciální exteriér s imitací dřeva, připomínající americké „woodies“. Ačkoliv se nikdy nedostal do výroby, otevřel dveře pro nové experimenty týmu Opel Styling.
Designeři vytvořili několik úhledných a elegantních kombi s velkými zasklenými okny na přelomu 60. a 70. let dvacátého století. Všechny byly označeny dodatkem „Voyage“, který podtrhoval jejich orientaci na volný čas a luxusnější provedení.
Vůz vyjel v roce 1970 pod označením Ascona Voyage s charakteristickou imitací bočních dřevěných panelů. Modelové označení Voyage signalizovalo, že se kombi ubírá k novému horizontu.
V roce 1989 Opel začal montovat do modelu Omega Caravan 24V řadový šestiválec 3.0 o výkonu 150 kW (204 k), čímž vzniklo nejrychlejší sériově vyráběné kombi na světě. V roce 1993 se tato koncepce uplatnila i v kompaktním segmentu s modelem Astra Caravan 16V; 16-ventilový čtyřválec 2.0 a výkonu 110 kW (150 k) z něj dělal v té době nejvýkonnější kombi své třídy. Omega a Astra vytvořily další rekordy ve své třídě. Kromě vynikajících jízdních výkonů s rychlostí asi 240 km/h (Omega), resp. přes 200 km/h (Astra) disponovaly i největší přepravní kapacitou ve svých třídách.
Další generaci Astra OPC Caravan, představenou v roce 2002, poháněl motor 2.0 16V Turbo o výkonu 147 kW (200 k) – šlo o stejný motor, jaký měla i nejsportovnější třídveřová Astra. Kombi dosahovalo maximální rychlosti 231 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládlo za 7,8 s.
Kombi Opel Insignia OPC Sports Tourer, představené v roce 2009, se svým motorem V6 Turbo o výkonu 239 kW (325 k), udělalo velký krok vpřed v oblasti jízdní dynamiky s ještě vyšším výkonem, adaptivním podvozkem FlexRide a pohonem všech kol Adaptive 4x4.
Nová Astra Sports Tourer, která debutovala v Paříži 2010, je elegantní kombi s vynikající praktičností a velkou přepravní kapacitou. Stejně jako první Caravan umožňuje majitelům mít pouze jeden automobil pro profesní i soukromý život. Přitom má sportovní charakter a nabízí komfort, který poprvé poskytlo kombi Opel Voyage v 70. letech dvacátého století – dnes ale v perfektně aktuálním designu a dokonalém provedení.
Andrea Soukupová 14.1.2011
Když americká značka Hudson v prosinci roku 1936 představila model Terraplane Station Wagon, jen málokdo předpokládal, že nový druh vozidla změní způsob osobní dopravy. V té době bylo první kombi považováno za jeden z mnoha designových pokusů, kombinujících limuzínu a dodávkové vozidlo. Terraplane se svojí karoserií z dřevěných panelů na dřevěném rámu a velkými zadními dveřmi byl první realizací kombi a prvním masově vyráběným automobilem tohoto druhu.
To se změnilo v polovině 40. let s rozkvětem střední třídy obyvatelstva ve společnosti, tvořené nezávislými obchodníky, obchodními zástupci a řemeslníky, kteří potřebovali automobil pro své povolání a zároveň si nemohli dovolit druhé osobní auto pro svou rodinu.
Malí, často manufakturní výrobci karoserií vyráběli speciální karoserie modelů kombi ze dřeva nebo v kombinaci oceli a dřeva. Ačkoliv jsou dnes tyto staré americké kombi s dřevěnou karoserií lákavé pro sběratele, ve své době byly ve skutečnosti pouze nouzovým řešením.
Opel Olympia Rekord Caravan 1953
V Evropě se rozdíl mezi dodávkovým a osobním vozidlem začal stírat s příchodem samonosné karoserie na začátku 50. let. První kombi byly odvozené od dodávkových automobilů. Prospekty užitkových aut Opel z roku 1951 a 1952 začaly nabízet přestavbu dodávky Olympia na rodinný automobil. Přestavba se nedělala u výrobce, ale v přední německé karosárně Autenrieth v Darmstadtu..
Stejně jako v USA o několik let dříve, růst střední třídy, která používala dodávkový automobil během pracovního týdne, v kombinaci s poválečnou populační explozí vyvolaly poptávku po novém druhu vozidla v celé Evropě.
Opel byl prvním německým výrobcem, který v roce 1953 na frankfurtském autosalónu představil první kombi – Olympia Rekord. Vozidlo charakteristické krabicovitou zadní částí karoserie s bočními okny, bylo vystaveno společně s limuzínou a prezentované jako flexibilní osobní automobil. Limuzína i kombi měly podobnou pontonovou karoserii a charakteristickou masku ve tvaru „žraločí tlamy“. Kombi založilo označení, které se stalo synonymem pro celý automobilový druh – CarAvan. Podle legendy vzniklo toto označení jako kombinace slov “car” a “van”, pocházejících z otázky „Is this car a van?“ (Je to automobil nebo dodávka?).
Na rozdíl od konvenčních dodávkových automobilů byl Opel Olympia Rekord Caravan z roku 1953 extravagantně vybavený podle tehdejších standardů. Dobová reklama tvrdila: „Jen několik pohybů a bez jakékoliv větší námahy se zadní sedadla dají sklopit – a elegantní Opel Caravan se změní na užitkový vůz s velkou užitnou hodnotou a ekonomickým provozem.“
Kombi se rychle rozšířilo po Evropě jako symbióza elegantní limuzíny a praktického užitkového vozu. V Německu se pro nový typ karoserie nepoužívalo jen označení Caravan, ale i Kombi.
V letech 1953 a 1954 Opel dohromady vyrobil přibližně 23 400 kusů kombi, což bylo přes 10 % celkové produkce Olympia Rekord.
Povzbuzen růstem prodeje kombi přidal kombi i do první poválečné kompaktní modelové řady Kadett A z roku 1962. Dostupný Kadett A Caravan debutoval v březnu 1963 a katapultoval prodej do takové výšky, že téměř 50 %t všech německých kombi v té době vyráběl Opel. Když výroba modelové řady Kadett A v roce 1965 skončila, téměř jeden ze čtyř (zhruba 125 000 z celkem 500 000 kusů prodaných v Evropě) bylo kombi.
S širšími pneumatikami než měla limuzína (6.00-12 namísto 5.50-12) a zesílenými nápravami mohl Kadett Caravan přepravovat užitečné zatížení 430 kg, což bylo přibližně o 100 kg více než limuzína. Přestože limuzína byla považována za prostornou, tak Kadett Caravan byl ještě prostornější. Jeho velkoryse dimenzovaný zavazadlový prostor předčil i některé větší konkurenty. Opel nabízel i jeden prvek vybavení na přání, který byl prvním náznakem kombi dnešních dnů: V zavazadlovém prostoru se dala namontovat další dětská sedačka, otočená proti směru jízdy.
Opel udával trendy
V roce 1970 Opel vytvořil nový druh kombi, zaměřený jako vozidlo pro rodinu a volný čas. Opel naznačil první posun tímto směrem na ženevském autosalonu v roce 1968 studií Commodore Voyage: Toto velké kombi mělo speciální exteriér s imitací dřeva, připomínající americké „woodies“. Ačkoliv se nikdy nedostal do výroby, otevřel dveře pro nové experimenty týmu Opel Styling.
Designeři vytvořili několik úhledných a elegantních kombi s velkými zasklenými okny na přelomu 60. a 70. let dvacátého století. Všechny byly označeny dodatkem „Voyage“, který podtrhoval jejich orientaci na volný čas a luxusnější provedení.
Vůz vyjel v roce 1970 pod označením Ascona Voyage s charakteristickou imitací bočních dřevěných panelů. Modelové označení Voyage signalizovalo, že se kombi ubírá k novému horizontu.
V roce 1989 Opel začal montovat do modelu Omega Caravan 24V řadový šestiválec 3.0 o výkonu 150 kW (204 k), čímž vzniklo nejrychlejší sériově vyráběné kombi na světě. V roce 1993 se tato koncepce uplatnila i v kompaktním segmentu s modelem Astra Caravan 16V; 16-ventilový čtyřválec 2.0 a výkonu 110 kW (150 k) z něj dělal v té době nejvýkonnější kombi své třídy. Omega a Astra vytvořily další rekordy ve své třídě. Kromě vynikajících jízdních výkonů s rychlostí asi 240 km/h (Omega), resp. přes 200 km/h (Astra) disponovaly i největší přepravní kapacitou ve svých třídách.
Další generaci Astra OPC Caravan, představenou v roce 2002, poháněl motor 2.0 16V Turbo o výkonu 147 kW (200 k) – šlo o stejný motor, jaký měla i nejsportovnější třídveřová Astra. Kombi dosahovalo maximální rychlosti 231 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládlo za 7,8 s.
Kombi Opel Insignia OPC Sports Tourer, představené v roce 2009, se svým motorem V6 Turbo o výkonu 239 kW (325 k), udělalo velký krok vpřed v oblasti jízdní dynamiky s ještě vyšším výkonem, adaptivním podvozkem FlexRide a pohonem všech kol Adaptive 4x4.
Nová Astra Sports Tourer, která debutovala v Paříži 2010, je elegantní kombi s vynikající praktičností a velkou přepravní kapacitou. Stejně jako první Caravan umožňuje majitelům mít pouze jeden automobil pro profesní i soukromý život. Přitom má sportovní charakter a nabízí komfort, který poprvé poskytlo kombi Opel Voyage v 70. letech dvacátého století – dnes ale v perfektně aktuálním designu a dokonalém provedení.
Andrea Soukupová 14.1.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout