Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Astra - úspěch začal Kadettem

Více než 24 miliónů prodaných exemplářů Opel Kadett a Opel Astra představuje významný úspěch. Seřazené za sebou by všechny dosud vyrobené kompaktní automobily Opel překročily magickou hranici 100 000 kilometrů a vytvořily by pás, který by dvaapůlkrát ovinul rovník.

1936-1940: Opel Kadett 1 – Lidový automobil

První Opel Kadett představoval menší senzaci technikou jako i cenou. Od roku 1936 do roku 1940 vyrobili v Rüsselsheimu přes 100 000 čtyřsedadlových automobilů. První Kadett s revoluční samonosnou konstrukcí se vyráběl jako sedan a kabriolet, přičemž se prodával jen za 2100 tehdejších marek.
Podvozek s nezávislým zavěšením předních kol systému Dubonnet a s pevnou zadní nápravou odpruženou podélnými listovými pery pocházel z většího modelu Opel Olympia, čtyřválcový motor s blokem i hlavou z litiny a s ventilovým rozvodem SV poskytl Opel P4. Z objemu 1073 cm3 nabízel výkon 17 kW (23 k), což stačilo na 100 km/h.



1962-1965: Opel Kadett A – Pro hospodářský zázrak

Velký zavazadlový prostor a dostatek místa pro čtyři osoby v kabině, stejně jako nový motor a nízké náklady na údržbu tvořily základ úspěchu modelu Kadett A. V letech 1962 až 1965 bylo vyrobeno téměř 650 000 kusů. Kontury dvoudveřového automobilu se stupňovitou zadní částí působily moderně. Linie boku byla položená nízko, panoramatické přední i zadní okno zabezpečovaly dobrý výhled z kabiny a chromovaný dekorační pás na bocích akcentoval protažený tvar karosérie. Přední blatníky kónicky vybíhaly do předních reflektorů, zadní měly zakončení v profilech ploutví. Zavazadlový prostor měl pravidelný tvar a plnicí hrdlo palivové nádrže bylo vevedené do blatníku.
S moderním vodou chlazeným motorem uloženým vpředu měl Kadett další konstrukční výhodu oproti konkurenčnímu Volkswagenu. Čtyřválec s objemem 993 cm3 a s ventilovým rozvodem OHV dosahoval výkonu 29 kW (40 k) a od března 1963 poháněl i nové kombi Kadett Caravan.



1965-1973: Opel Kadett B – “Das Auto”

B následuje po A, a tak v roce 1965 nová generace nahrazuje první model. Druhá generace měla délku přes 4 metry, čímž byla výrazně větší oproti svému předchůdci. Při volbě módního tvaru karosérie se designéři inspirovali u svých kolegů v USA. Splývající zadní okno bylo reminiscencí populárních amerických fastbacků. V roce 1966 magazín Automobil Illustrierte napsal: „Téměř můžete vidět výkon a rychlost ještě dřív, než zaslechnete motor.“
Nenarostla však jen délka, ale i výkon motoru. Konstruktéři zvětšili o 3 mm vrtání původního čtyřválce, čímž narostl objem na 1078 cm3. Základní verze dosahovala výkonu 33 kW (45 k) a kromě ní byl k dispozici i motor se zvýšeným kompresním poměrem označovaný jako 1.1S. Jeho výkon byl 40 kW (55 k).
Od září 1965 do června 1973 prodal Opel více než 2,6 miliónu kusů. V roce 1966 dosahoval podíl exportu 50 procent a Kadett si mohli dopřát zájemci ve sto dvaceti státech světa.



1973-1979: Opel Kadett C – Atlet

Členové rodiny Kadett C mají mnoho tváří: praktický rodinný automobil, módní druhé auto do domácnosti s třetími dveřmi anebo vážně sportovní kupé v bojových barvách. Od roku 1973 do roku 1979 ho Opel vyrobil celkově 1,7 mil. Kadet C s pohonem zadních kol debutoval v srpnu 1973 s novou přední nápravou s dvojitými příčnými rameny. K charakteristickým prvkům designu patřila nízká vpřed skloněná maska chladiče, kapota motoru s charakteristickým prolisem a přední čelo v profilu spoileru.
Sportovní model GT/E se představil na frankfurtském autosalonu 1975. Jeho čtyřválec 1.9 s elektronickým vstřikováním paliva Bosch L-Jetronic dosahoval výkonu 77 kW (105 k) a automobilu s hmotností pouhých 900 kg uděloval rychlost 184 km/h.



1979-1984: Opel Kadett D – s pohonem předních kol

Čtvrtá generace poválečného Kadettu začala novou éru v kompaktní třídě značky Opel, když ve Frankfurtu 1979 debutoval první Opel s pohonem předních kol, moderní Kadett D. Jakkoli byl nový model s délkou 3998 mm o 126 mm kratší než jeho předchůdce, poskytoval delší kabinu a nabízel víc místa než mnozí konkurenti. Ale nebyly to jen uspořádání pohonu s motorem uloženým vpředu napříč a zadní náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou, které se vymykaly tradici. Kadet dostal nový motor 1,3 litru OHC o výkonu 44 nebo 55 kW (60 anebo 75 k). Opel kromě prostorného kombi s objemem zavazadlového prostoru 1425 litrů nabízel jen karosérie se splývající zádí – tří a pětidveřovou. V lednu 1983 přibyl sportovní Kadett GTE s nejvyšší rychlostí 187 km/h poháněný čtyřválcem 1,8 litru s výkonem 85 kW (115 k). Další technické modifikace zahrnovaly tvrdší podvozek, sníženou světlou výšku, nový tlumič řízení a kotoučové brzdy s ventilovanými předními kotouči. Od roku 1979 do roku 1984 vyrobil Opel celkově 2,1 miliónu automobilů modelové řady Kadett D.



1984-1991: Opel Kadett E – Mistr světa v aerodynamice

Druhý Kadett s pohonem předních kol získal evropský titul „Automobil roku 1984“. S počtem 3 779 289 prodaných kusů byl do té doby nejlépe prodávaným vozem Opel. Kadett E konstrukčně vycházel z předchůdce, ovšem s úplně novou karosérií. S koeficientem aerodynamického odporu 0,39 byl nejlepší ve své třídě. Po 1200 hodinách dolaďování v aerodynamickém tunelu Kadett E dosáhl senzační hodnoty 0,32. Sportovní verze GSi s koeficientem aerodynamického odporu 0,30 byla nejaerodynamičtějším hatchbackem na světě. V roce 1987 dosáhl Kadett E nového prodejního rekordu 625 000 prodaných kusů v Evropě. Od podzimu 1985 přibyla i čtyřdveřová verze se stupňovitou zadní částí – poprvé od konce výroby modelu Kadett C, a v roce 1987 doplnil nabídku kabriolet Kadett Cabrio s pevným ochranným obloukem namísto středních sloupků karosérie. Skutečnou ikonou se stala sportovní verze GSi. Když v roce 1987 dostala legendární šestnáctiventilový motor s objemem 2,0 litru a s výkonem 110 kW (150 k), zastínila všechny své konkurenty.



1991-1997: Opel Astra F – Bestseller

S 4,13 milióny se stala Astra F nejlépe prodávaným automobilem Opel v historii. Vývojové práce se soustředily na kombinaci moderního designu s větším vnitřním prostorem. Nástupce Kadettu převzal jméno svého anglického sesterského modelu – čtvrtá generace Kadettu se ve Velké Británii prodávala jako Vauxhall Astra od roku 1980. Všechny verze se dodávaly standardně s napínači předních bezpečnostních pásů a s výztuhami ve dveřích proti bočnímu nárazu. Od roku 1994 se standardně montovaly airbagy řidiče i spolujezdce, od roku 1996 i ABS, které bylo předtím prvkem výbavy na přání. Poprvé byly všechny motory vybavené katalyzátorem výfukových plynů.



1998-2004: Opel Astra G – Univerzální automobil

Od jara 1998 se začal prodávat Opel Astra druhé generace s designem připomínajícím kupé jako třídveřový a pětidveřový hatchback i jako kombi. Sedan se stupňovitou zadní částí karosérie, kupé a kabriolet následovaly později. Kompletně pozinkovaná karosérie se podílela na vysoké zůstatkové hodnotě. Ke zvýšení aktivní bezpečnosti přispělo zvýšení světelného výkonu halogenových světlometů H7 s čirou optikou o 30 % a kompletně rekonstruovaný podvozek DSA. Rozvor byl přibližně o 10 cm delší, což umožnilo vytvořit větší vnitřní prostor – především místo pro nohy cestujících vzadu a větší základní objem zavazadlového prostoru 370 litrů.



2004-2009: Opel Astra H – Skvělý automobil

S dvanácti motory od 66 kW (90 k) do 176 kW (240 k) a se sedmi verzemi karosérie se prodalo 2,7 mil modelu Astra H. Při uvedení na trh v březnu 2004 přinesl Opel Astra třetí generace progresivní design, vysokou jízdní dynamiku a množství technických inovací. Technologické lahůdky zahrnovaly adaptivní podvozek IDSPlus s elektronicky regulovanými tlumiči pružení Continuous Damping Control (CDC), do té doby používanými jen v luxusní třídě, stejně jako adaptivní světlomety Adaptive Forward Lighting (AFL) s dynamickými úhlovými světly. Astra zvýšila i úroveň bezpečnosti.



2009 – 2015: Opel Astra J – Designérský kousek

Opel Astra J nejen že ztělesňuje novou filozofii značky, ale navíc podporuje řidiče celou řadou asistenčních systémů, které se už dříve objevily v Insignii. Systém Opel Eye pomocí kamery rozeznává dopravní značky a informuje řidiče o rychlostních limitech a zákazech předjíždění a upozorňuje na riziko vybočení z jízdního pruhu. A adaptivními světlomety AFL+ řidič vidí do zatáčky a je-li to potřeba, systém automaticky tlumí světla a přepíná zpět na dálková. Podvozek může být doplněn adaptivní technologií FlexRide. Nová konstrukce zadní nápravy zaručuje zážitek z jízdy, zlepšenou ovladatelnost a vysoký komfort díky Wattovu přímovodu zlepšujícímu vedení kol. Řidiči profitují i z nové generace předních sedadel vyvinutých podle nejnovějších poznatků v oblasti bezpečnosti a ergonomie a oceněných certifikátem kvality od nezávislé asociace lékařských expertů AGR (Akce za zdravá záda).




Opel 21.12.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar