Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel Astra - úspěch začal Kadettem

Více než 24 miliónů prodaných exemplářů Opel Kadett a Opel Astra představuje významný úspěch. Seřazené za sebou by všechny dosud vyrobené kompaktní automobily Opel překročily magickou hranici 100 000 kilometrů a vytvořily by pás, který by dvaapůlkrát ovinul rovník.

1936-1940: Opel Kadett 1 – Lidový automobil

První Opel Kadett představoval menší senzaci technikou jako i cenou. Od roku 1936 do roku 1940 vyrobili v Rüsselsheimu přes 100 000 čtyřsedadlových automobilů. První Kadett s revoluční samonosnou konstrukcí se vyráběl jako sedan a kabriolet, přičemž se prodával jen za 2100 tehdejších marek.
Podvozek s nezávislým zavěšením předních kol systému Dubonnet a s pevnou zadní nápravou odpruženou podélnými listovými pery pocházel z většího modelu Opel Olympia, čtyřválcový motor s blokem i hlavou z litiny a s ventilovým rozvodem SV poskytl Opel P4. Z objemu 1073 cm3 nabízel výkon 17 kW (23 k), což stačilo na 100 km/h.



1962-1965: Opel Kadett A – Pro hospodářský zázrak

Velký zavazadlový prostor a dostatek místa pro čtyři osoby v kabině, stejně jako nový motor a nízké náklady na údržbu tvořily základ úspěchu modelu Kadett A. V letech 1962 až 1965 bylo vyrobeno téměř 650 000 kusů. Kontury dvoudveřového automobilu se stupňovitou zadní částí působily moderně. Linie boku byla položená nízko, panoramatické přední i zadní okno zabezpečovaly dobrý výhled z kabiny a chromovaný dekorační pás na bocích akcentoval protažený tvar karosérie. Přední blatníky kónicky vybíhaly do předních reflektorů, zadní měly zakončení v profilech ploutví. Zavazadlový prostor měl pravidelný tvar a plnicí hrdlo palivové nádrže bylo vevedené do blatníku.
S moderním vodou chlazeným motorem uloženým vpředu měl Kadett další konstrukční výhodu oproti konkurenčnímu Volkswagenu. Čtyřválec s objemem 993 cm3 a s ventilovým rozvodem OHV dosahoval výkonu 29 kW (40 k) a od března 1963 poháněl i nové kombi Kadett Caravan.



1965-1973: Opel Kadett B – “Das Auto”

B následuje po A, a tak v roce 1965 nová generace nahrazuje první model. Druhá generace měla délku přes 4 metry, čímž byla výrazně větší oproti svému předchůdci. Při volbě módního tvaru karosérie se designéři inspirovali u svých kolegů v USA. Splývající zadní okno bylo reminiscencí populárních amerických fastbacků. V roce 1966 magazín Automobil Illustrierte napsal: „Téměř můžete vidět výkon a rychlost ještě dřív, než zaslechnete motor.“
Nenarostla však jen délka, ale i výkon motoru. Konstruktéři zvětšili o 3 mm vrtání původního čtyřválce, čímž narostl objem na 1078 cm3. Základní verze dosahovala výkonu 33 kW (45 k) a kromě ní byl k dispozici i motor se zvýšeným kompresním poměrem označovaný jako 1.1S. Jeho výkon byl 40 kW (55 k).
Od září 1965 do června 1973 prodal Opel více než 2,6 miliónu kusů. V roce 1966 dosahoval podíl exportu 50 procent a Kadett si mohli dopřát zájemci ve sto dvaceti státech světa.



1973-1979: Opel Kadett C – Atlet

Členové rodiny Kadett C mají mnoho tváří: praktický rodinný automobil, módní druhé auto do domácnosti s třetími dveřmi anebo vážně sportovní kupé v bojových barvách. Od roku 1973 do roku 1979 ho Opel vyrobil celkově 1,7 mil. Kadet C s pohonem zadních kol debutoval v srpnu 1973 s novou přední nápravou s dvojitými příčnými rameny. K charakteristickým prvkům designu patřila nízká vpřed skloněná maska chladiče, kapota motoru s charakteristickým prolisem a přední čelo v profilu spoileru.
Sportovní model GT/E se představil na frankfurtském autosalonu 1975. Jeho čtyřválec 1.9 s elektronickým vstřikováním paliva Bosch L-Jetronic dosahoval výkonu 77 kW (105 k) a automobilu s hmotností pouhých 900 kg uděloval rychlost 184 km/h.



1979-1984: Opel Kadett D – s pohonem předních kol

Čtvrtá generace poválečného Kadettu začala novou éru v kompaktní třídě značky Opel, když ve Frankfurtu 1979 debutoval první Opel s pohonem předních kol, moderní Kadett D. Jakkoli byl nový model s délkou 3998 mm o 126 mm kratší než jeho předchůdce, poskytoval delší kabinu a nabízel víc místa než mnozí konkurenti. Ale nebyly to jen uspořádání pohonu s motorem uloženým vpředu napříč a zadní náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou, které se vymykaly tradici. Kadet dostal nový motor 1,3 litru OHC o výkonu 44 nebo 55 kW (60 anebo 75 k). Opel kromě prostorného kombi s objemem zavazadlového prostoru 1425 litrů nabízel jen karosérie se splývající zádí – tří a pětidveřovou. V lednu 1983 přibyl sportovní Kadett GTE s nejvyšší rychlostí 187 km/h poháněný čtyřválcem 1,8 litru s výkonem 85 kW (115 k). Další technické modifikace zahrnovaly tvrdší podvozek, sníženou světlou výšku, nový tlumič řízení a kotoučové brzdy s ventilovanými předními kotouči. Od roku 1979 do roku 1984 vyrobil Opel celkově 2,1 miliónu automobilů modelové řady Kadett D.



1984-1991: Opel Kadett E – Mistr světa v aerodynamice

Druhý Kadett s pohonem předních kol získal evropský titul „Automobil roku 1984“. S počtem 3 779 289 prodaných kusů byl do té doby nejlépe prodávaným vozem Opel. Kadett E konstrukčně vycházel z předchůdce, ovšem s úplně novou karosérií. S koeficientem aerodynamického odporu 0,39 byl nejlepší ve své třídě. Po 1200 hodinách dolaďování v aerodynamickém tunelu Kadett E dosáhl senzační hodnoty 0,32. Sportovní verze GSi s koeficientem aerodynamického odporu 0,30 byla nejaerodynamičtějším hatchbackem na světě. V roce 1987 dosáhl Kadett E nového prodejního rekordu 625 000 prodaných kusů v Evropě. Od podzimu 1985 přibyla i čtyřdveřová verze se stupňovitou zadní částí – poprvé od konce výroby modelu Kadett C, a v roce 1987 doplnil nabídku kabriolet Kadett Cabrio s pevným ochranným obloukem namísto středních sloupků karosérie. Skutečnou ikonou se stala sportovní verze GSi. Když v roce 1987 dostala legendární šestnáctiventilový motor s objemem 2,0 litru a s výkonem 110 kW (150 k), zastínila všechny své konkurenty.



1991-1997: Opel Astra F – Bestseller

S 4,13 milióny se stala Astra F nejlépe prodávaným automobilem Opel v historii. Vývojové práce se soustředily na kombinaci moderního designu s větším vnitřním prostorem. Nástupce Kadettu převzal jméno svého anglického sesterského modelu – čtvrtá generace Kadettu se ve Velké Británii prodávala jako Vauxhall Astra od roku 1980. Všechny verze se dodávaly standardně s napínači předních bezpečnostních pásů a s výztuhami ve dveřích proti bočnímu nárazu. Od roku 1994 se standardně montovaly airbagy řidiče i spolujezdce, od roku 1996 i ABS, které bylo předtím prvkem výbavy na přání. Poprvé byly všechny motory vybavené katalyzátorem výfukových plynů.



1998-2004: Opel Astra G – Univerzální automobil

Od jara 1998 se začal prodávat Opel Astra druhé generace s designem připomínajícím kupé jako třídveřový a pětidveřový hatchback i jako kombi. Sedan se stupňovitou zadní částí karosérie, kupé a kabriolet následovaly později. Kompletně pozinkovaná karosérie se podílela na vysoké zůstatkové hodnotě. Ke zvýšení aktivní bezpečnosti přispělo zvýšení světelného výkonu halogenových světlometů H7 s čirou optikou o 30 % a kompletně rekonstruovaný podvozek DSA. Rozvor byl přibližně o 10 cm delší, což umožnilo vytvořit větší vnitřní prostor – především místo pro nohy cestujících vzadu a větší základní objem zavazadlového prostoru 370 litrů.



2004-2009: Opel Astra H – Skvělý automobil

S dvanácti motory od 66 kW (90 k) do 176 kW (240 k) a se sedmi verzemi karosérie se prodalo 2,7 mil modelu Astra H. Při uvedení na trh v březnu 2004 přinesl Opel Astra třetí generace progresivní design, vysokou jízdní dynamiku a množství technických inovací. Technologické lahůdky zahrnovaly adaptivní podvozek IDSPlus s elektronicky regulovanými tlumiči pružení Continuous Damping Control (CDC), do té doby používanými jen v luxusní třídě, stejně jako adaptivní světlomety Adaptive Forward Lighting (AFL) s dynamickými úhlovými světly. Astra zvýšila i úroveň bezpečnosti.



2009 – 2015: Opel Astra J – Designérský kousek

Opel Astra J nejen že ztělesňuje novou filozofii značky, ale navíc podporuje řidiče celou řadou asistenčních systémů, které se už dříve objevily v Insignii. Systém Opel Eye pomocí kamery rozeznává dopravní značky a informuje řidiče o rychlostních limitech a zákazech předjíždění a upozorňuje na riziko vybočení z jízdního pruhu. A adaptivními světlomety AFL+ řidič vidí do zatáčky a je-li to potřeba, systém automaticky tlumí světla a přepíná zpět na dálková. Podvozek může být doplněn adaptivní technologií FlexRide. Nová konstrukce zadní nápravy zaručuje zážitek z jízdy, zlepšenou ovladatelnost a vysoký komfort díky Wattovu přímovodu zlepšujícímu vedení kol. Řidiči profitují i z nové generace předních sedadel vyvinutých podle nejnovějších poznatků v oblasti bezpečnosti a ergonomie a oceněných certifikátem kvality od nezávislé asociace lékařských expertů AGR (Akce za zdravá záda).




Opel 21.12.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar