Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nenechte si ujít Vavříny s vúní benzinu v NTM

V Národním technickém muzea byla otevřena další zajímavá a hlavně krásná výstava Vavříny s vůní benzínu - Meziválečný československý automobilový sport. Po víc než vydařené výstavě Fenomén Jawa ji můžeme jen doporučit.

]

Největší výstavní projekt Národního technického muzea letošního roku je věnován historii meziválečného československého automobilového sportu a jeho významu v životě československé společnosti. V zajímavé instalaci evokující dobové prostředí je k vidění celkem dvacet čtyři automobilů s meziválečnou sportovní historií převážně ze soukromých sbírek. Automobily doplňuje více než sedm desítek cen a trofejí z domácích i zahraničních automobilových závodů a soutěží.


Výstavu připravoval několik měsíců Petr Kožíšek, kurátor automobilové sbírky NTM: „Na výstavě je představeno sedm automobilů ze sbírky Národního technického muzea, dva jsou vypůjčeny ze sbírky mladoboleslavského ŠKODA Muzea a zbývajících patnáct pochází ze soukromých sbírek. Z muzejní sbírky jsou to např. automobil Laurin & Klement RK/M, který v roce 1913 koupil slavný závodník Alexander Kolowrat, Bugatti 51, se kterým Jiří Kristián Lobkowicz dojel čtvrtý na Velké ceně v Brně v roce 1931, což je dosud nejlepší výsledek českého jezdce v závodě Grand Prix. A nesmím zapomenout na Jawu 750 – speciál vyrobený pro závod 1000 mil československých v roce 1935 nebo závodní Wikov. Dále můžeme jmenovat vůz Škoda Popular MD postavený pro soutěž Malou dohodou v roce 1937 ze ŠKODA Muzea či Aero 750 z roku 1934 – unikátní vůz s aerodynamickou karoserií, ze soukromé sbírky.“

Automobily doplňuje více než sedm desítek sportovních memorabilií. Jedná se zejména o ceny a trofeje z domácích i zahraničních automobilových závodů a soutěží, mezi kterými jsou například i plastiky Ladislava Šalouna a Otakara Švece.


Atmosféru doby dávno minulé připomínají velkoplošného fotografie ze tří slavných závodů naší meziválečné historie jako byly Zbraslav – Jíloviště, Masarykův okruh nebo 1000 mil československých. Z mnoha závodů jsou promítány i filmy.


Návštěvníci si prohlédnout nejen Bugatti 51, ale i další modely věhlasné značky. Bugatti 13 Brescia zapůjčil Jakub Stauch, Bugatti 37A po Jiřím Šilhovi přivezla jeho dcera MUDr.Jitka Masojídková a Bugatti 35 patří Ladislavu Samohýlovi.


Těžko říct, které vozidlo patři mezi nejcennější, ale určitě sem patří originální Wikov 7/28 pana Stanislava Kargera. Tento automobil v původním stavu se zúčastnil mj. prvního ročníku Velké ceny na Masarykově okruhu v roce 1930. Ve stejném ročníku startoval také ing. Jiří Tachecí s vozem Imperia. Závod ale nedokončil. Na karosérii kupé jej přestavěla karosárna Uhlík.

A nepřehlédněte unikátní dvoulitrový motor OHC se čtyřventilovou technikou. S tímto unikátem zabudovaným ve voze Walter 0 absolvoval Jindřich Knapp závod Zbraslav – Jíloviště v roce 1924. Na konstrukci motoru stojí za pozornost svislý hřídel, který poháněl vačkový hřídel v hlavě válců. Při kompresi dával výkon až 58 kW (80 k) při 5000/min.

A tak bychom mohli pokračovat. K výstavě se ještě vrátíme, ale Vy, příznivci automobilové historie se přijďte určitě podívat. Petru Kožíškovi patří velký dík za tuto výstavu, stejně jako jeho spolupracovníkům. Výstava potrvá až do 1.května 2022.

Připomenuty jsou také starty československých závodníků v zahraničí a dálkové automobilové expedice po cizích kontinentech. Svoji pozornost výstava věnuje i nejvýznamnějším československým automobilovým sportovcům – Elišce a Vincenci Junkovým, Jiřímu Kristianu Lobkowiczovi, Zdeňku Pohlovi, Janu Kubíčkovi, Jindřichu Knappovi a řadě dalších.


Výstava Vavříny s vůní benzínu – Automobilový sport jako zrcadlo hospodářského a společenského vývoje meziválečného Československa vznikla za finanční podpory Ministerstva kultury ČR v rámci projektu NAKI II České století motorismu (DG18P02OVV051), který v letech 2018–2022 realizují Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, Národní technické muzeum a Technické muzeum v Brně.




JL 13.10.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar