Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Nejslavnější a nejvzácnější Blowery Bentley

Na letošní veteránské Ennstal Classic se představilo mnoho vozidel se zajímavou historií. Jedním z nich byl bezesporu Blowery Bentley – objem 4,5 litru, rok výroby 1929, hmotnost prázdného vozu 1750 kg, výkon ca 180 k, rychlost 200 km/h.

Toto auto není pouze jedním z padesáti sériových Blowerů, nýbrž nejslavnější a proto i nejvzácnější, ze všech vozů značky Bentley. Je to vůz s poznávací značkou UU 5872, s nímž Sir Henry Tim Birkins startoval v roce 1930 na okruhu v Le Mans.

Sir Henry Birkins pověřil inženýra Amhersta Villierse, aby zkonstruoval kompresor, který pracuje na základě Rootsova principu se dvěma turbínovými koly. Jeden rotor, poháněný klikovým hřídelem přes Hardy spojku, běží se stejnými otáčkami jako pohonná jednotka. Druhý je s ním spojen párem ozubených kol. Lopatky rotoru nasávající směs z obou karburátorů a stlačuje ji pod tlakem 0,8 atm.

W.O.Bentley byl však zásadním odpůrcem tohoto způsobu zvyšování výkonu. Od něho pochází také památná věta - Bentley motor plněný kompresorem se rovná perverzi jeho konstrukčního principu a maří jeho vlastní výkonový potenciál".

Birkon, sponzorovaný milionářkou Dorothy Paget, se v roce 1930 přihlásil do slavného vytrvalostního závodu Le Mans s jedním ze tří vozů týmu složeného z Blowery Bentley. Trpěl však traumatem, jehož se nemohl zbavit a který se jmenoval Rudolf Caracciola. V Tourist Trophy 1929 v Belfastu jej totiž Němec porazil se sedmilitrovým kompresorovým Mercedesem.

V Le Mans vsadil Birkin všechno na jednu kartu, když spatřil před sebou Caracciolu ve svém kompresorovém SSK. Ačkoliv se již z jedné pneumatiky Bentleye uvolnil protektor, neustále se Angličan přibližoval ke svému soupeři. Neubral plyn ani při rychlosti 200 km/, když už jel jeho Bentley mimo trať, po trávě. Na konci rovinky Mulsanne Caracciolu předjel.

Po 138 kolech však Birkin vzdal pro defekt ojnice. První dvě místa obsadily vozy Bentley Speed Six s atmosferickým motorem, naopak všechny tři Blowery zůstaly na trati.

Tím W.O. Bentley potvrdil svůj odpor ke kompresorům. V následujícím roce Sir Birkin vyhrál společně s Lordem Howe 24 hodin Le Mans - ale na Maserati. Rodinné stříbro při Ennstal Classic řídil Dr. Franz Josef Paefgen, nejvyšší šéf značky Bentley, navigován Herbertem Völkerem, šéfredaktorem časopisu Auto Revue.

Jindřich Lasík, 25.8.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar