Návštěva, která se rozhodně vyplatí
Letos v květnu bylo v Rakousku otevřeno nové automobilové Oldtimermuseum Koller Heldenberg, které leží zhruba padesát kilometrů od našich hranic. Jeho návštěva může být dobrým tipem na podzimní nebo zimní výlet. Otevřené je každý den od 9 do 18 hodin.
Muzeum, které založil Rudolf Koller je trochu jiné než ostatní, zpravidla soukromé sbírky. Jednak v něm najdete celou řadu zajímavých a také exkluzivních automobilů, které bývají výsadou většinou věhlasných muzeí, a jednak si lze mnoho vozů prohlédnout ze všech stran, a ještě můžete nahlédnout i dovnitř. S tím se setkáváme opravdu jen velice zřídka. Většinou bývají automobily naskládány jeden vedle druhého, bez možnosti se k nim přiblížit. U každého automobilu také najdeme popisek se základními technickými údaji.
Osobní automobily doplňuje sbírka motocyklů, několik traktorů, modelů lodí či automobilů nebo různé doplňky jako třeba závodní kombinéza a trofeje soutěžního jezdce Franze Wittmanna apod.
Většinu vystavených automobilů neuvidíte v žádném českému muzeu a v podstatě ani nikde blízko našich hranic. Mezi nejelegantnější patří rozhodně osmiválcová Bugatti 57 (1938), šestiválcový roadster Hispano Suiza HS 26 (1928), americký Packard 740 (1930), slavný kompresorový pětilitrový Mercedes Benz 500 K (1935) nebo slavný Mercedes 300 SL přezdívaný Gullwing. Vedle sportovních Jaguarů stojí za zmínku také cestovní Jaguar Mark V-3,5 (1949) nebo ze stejného roku hodně podobný Bentley MK VI Coupé.
Nejstarší kategorii zastupuje vedle repliky Benzovy tříkolky například francouzský jednoválec Stimula, který oslaví příští rok sté narozeniny. Ještě o deset let starší je britský dvouválec Jewel 2-Axle Rigid Body Tourer, největší je bezesporu francouzský dvoutunový Renault CE „Kaiserwagen“ (1911). Italskou výrobu zastupuje šestiválcová Lancia Asura (1936), sportovní Alfa Romeo Montreal (1971) a moderní Ferrari 328 GTB (1988) , českou pak Tatra T600, a tak bychom mohli pokračovat. Celkem čeká na návštěvníky stovka vozidel včetně rozsáhlé sbírky vozů Porsche, které nesmějí na rakouské půdě rozhodně chybět. Ptáte se proč, když se Ferdinand Porsche narodil ve Vratislavicích u Liberce a automobily se vyrábějí v Německu. První padesát vozů Porsche vzniklo totiž v rakouském Gmündu.
Zhruba do druhé světové války se vyráběly automobily také v Rakousku, přičemž na dvou vystavených kouscích se spolupodílel Ferdinand Porsche - šestiválcový Austro Daimler ADR (1931) a Steyr 30 (1934). Ty doplňuje ještě čtyřválec Puch XII Alpenwagen, vyrobený v Grazu v roce 1919.
Výčet všech exponátů najdete na www.koller-oldtimer.at . Ovšem vidět je v plné kráse stojí rozhodně za návštěvu. Vstupné do muzea je 6 eur, ale když budete mít chuť, tak můžete navštívit ještě třeba památník Radeckého, anglickou zahradu, kulaté hroby apod. Muzeum najdete zhruba na polovině cesty z Hornu do Stockerau.
Jindřich Lasík, 2.11.2007
Osobní automobily doplňuje sbírka motocyklů, několik traktorů, modelů lodí či automobilů nebo různé doplňky jako třeba závodní kombinéza a trofeje soutěžního jezdce Franze Wittmanna apod.
Většinu vystavených automobilů neuvidíte v žádném českému muzeu a v podstatě ani nikde blízko našich hranic. Mezi nejelegantnější patří rozhodně osmiválcová Bugatti 57 (1938), šestiválcový roadster Hispano Suiza HS 26 (1928), americký Packard 740 (1930), slavný kompresorový pětilitrový Mercedes Benz 500 K (1935) nebo slavný Mercedes 300 SL přezdívaný Gullwing. Vedle sportovních Jaguarů stojí za zmínku také cestovní Jaguar Mark V-3,5 (1949) nebo ze stejného roku hodně podobný Bentley MK VI Coupé.
Nejstarší kategorii zastupuje vedle repliky Benzovy tříkolky například francouzský jednoválec Stimula, který oslaví příští rok sté narozeniny. Ještě o deset let starší je britský dvouválec Jewel 2-Axle Rigid Body Tourer, největší je bezesporu francouzský dvoutunový Renault CE „Kaiserwagen“ (1911). Italskou výrobu zastupuje šestiválcová Lancia Asura (1936), sportovní Alfa Romeo Montreal (1971) a moderní Ferrari 328 GTB (1988) , českou pak Tatra T600, a tak bychom mohli pokračovat. Celkem čeká na návštěvníky stovka vozidel včetně rozsáhlé sbírky vozů Porsche, které nesmějí na rakouské půdě rozhodně chybět. Ptáte se proč, když se Ferdinand Porsche narodil ve Vratislavicích u Liberce a automobily se vyrábějí v Německu. První padesát vozů Porsche vzniklo totiž v rakouském Gmündu.
Zhruba do druhé světové války se vyráběly automobily také v Rakousku, přičemž na dvou vystavených kouscích se spolupodílel Ferdinand Porsche - šestiválcový Austro Daimler ADR (1931) a Steyr 30 (1934). Ty doplňuje ještě čtyřválec Puch XII Alpenwagen, vyrobený v Grazu v roce 1919.
Výčet všech exponátů najdete na www.koller-oldtimer.at . Ovšem vidět je v plné kráse stojí rozhodně za návštěvu. Vstupné do muzea je 6 eur, ale když budete mít chuť, tak můžete navštívit ještě třeba památník Radeckého, anglickou zahradu, kulaté hroby apod. Muzeum najdete zhruba na polovině cesty z Hornu do Stockerau.
Jindřich Lasík, 2.11.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















