Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Návrat do století páry

Vymyslet v dnešní době nějakou pěknou akci, která by nadchla širokou veřejnost, není vůbec jednoduché. Ale jak se říká, kdo nic nedělá, nic nezkazí, ale na druhou stranu také – štěstí přeje odvážným a připraveným. A těmi odvážnými je plzeňský Iron Monument Club, spolek přátel především staré železniční techniky.

A protože od parních lokomotiv není daleko k parním strojům, tak přišli s nápadem uspořádat Paro-strojní festival. A za místo konání zvolili Holoubkov. Jednak kvůli dobré dostupnosti autem i vlakem, jednak nádraží je hned vedle rybníka a přilehlá louka jako stvořená pro uspořádání akce.

Přestože počasí bylo proměnlivé, tak stovky návštěvníků neodradilo, a po celý den přicházeli nebo přijížděli pokochat se krásou starých strojů. Někteří přijeli speciálním vlakem taženým parní lokomotivou řady 475. A když si ji prohlédnete, tak vám musí být jasné, proč se jí přezdívalo Šlechtična. Pro její elegantní tvary. Lokomotivka Škoda v Plzni uplatnila při výrobě této řady nejmodernější technologie a novými konstrukční prvky používané v té době v zahraničí, ale u nás se při konstrukci parních kotlů dosud nepoužívaly. Vyráběla se v letech 1947 až 1950 a byla určena pro dálkové rychlíky nebo osobní vlaky. Celková délka je takřka pětadvacet metrů.

Ale zpátky k automobilů. Paro-strojní festival nebyl pouze přehlídkou statickou přehlídkou, všechny stroje byly v provozu a velkém u zájmu se těšily i ukázkové jízdy parního automobilu MAN z roku 1914. Měli jsme to štěstí, že nás pan Martin Stárek svezl a byl to opravdu zážitek. Řídit takové monstrum vyžaduje jednak pořádnou zručnost, ale také svaly. Ani jsme nedokázali spočítat, kolikrát musel otočit ovládacím kolem, když potřeboval zatočit.

Na setkání nemohl pochopitelně český parní automobil Sentinel vyráběný ve Škodových závodech v letech 1924-1935. Jednalo se o vozy podle licence anglické firmy The Sentinel Wagon Works Ltd. Vůz byl vybaven stojatým parním kotlem a dvouválcovým parním strojem o výkonu 70 k, uloženým před zadní nápravou.

Pozornost budila i replika parního kočáru Baffrey z roku 1886, kterou vyrobili nadšenci z Rokycan. Jeho tvůrcem byl ing. Ludvík Baffrey, technický ředitel textilky Cosmos v Josefově Dole. V archivu Národního technického muzea v Praze na Letné je uloženo 25 jeho původních výkresů. Čtyřkolový vůz měl vpředu umístěný vertikální parní kotel na pevné palivo, topilo se dvířky na jeho spodní straně.

Na sraz přijeli i majitelé historických automobilů, motocyklů, traktorů, nákladních automobilů, objevil se i kombajn. U Pragy Mignon z roku 1916 návštěvníci často obdivovali originalitu, ale neměli tak docela pravdu. Její majitel pan Pavel Procházka dovedl patinu karosérie k takové dokonalosti, že je k nerozeznání od doby, kdy byl automobil vyroben. Hodně dobrá práce, zasluhující obdiv a uznání. Vůz dokonale zapadl do atmosféry Rakouska-Uherska, který prezentoval na festivalu osobně dobrý voják Josef Švejk.

První ročník Paro-strojního festivalu se vydařil, kdo přijel určitě nelitoval a kdo ne, ten třeba dorazí za rok i s nějakým zajímavým automobilem nebo i parníčkem.


J.lasík 16.5.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar