Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Napier vyráběl první sériové šestiválce

Britská značka Napier není v našich končinách příliš známá, přitom existovala skoro sto let před tím, než se v roce 1899 rozhodl Montague Napier vyrábět automobily. Jeden z nich se pak proslavil vítězstvím v Gordon Bennettově poháru.

Ačkoliv světu dal Napier řadu zajímavých technických řešení, jeho působení nemělo dlouhého trvání. Ještě než se M.Napier pustil do automobilů, získal velké zkušenosti v oblasti jemné mechaniky. K automobilům se vlastně dostal spíš náhodou, když na prosbu jednoho zákazníka modifikoval závodní speciál Panhard Levassor. Pro něj také připravil nový motor – stojatý dvouválec s výkonem 8 k. Zákazník byl natolik nadšen, že si objednal hned dalších šest vozů.
Osud tomu chtěl, že M. Napier potkal konstruktéra a závodníka Selwyna Francise Edgeho, a spolu pak postavili v roce 1900 první automobil, nejdříve se zmíněným stojatým dvouválcem (2471 cm³), záhy ještě s pětilitrovým čtyřválcem 16 HP, jehož hliníkový blok motoru používal vložky válců z litiny a měl tři sací ventily na válec. Ve své době se ukázal jako nejrychlejší v Anglii.
S dvouválcem se Edge zúčastnil již v roce 1900 jízdy z Londýna do Edingburgu a zpět do Londýna. Vzdálenost 566 kilometrů zvládl průměrnou rychlostí 51,2 km/h. Po dvou letech startoval ve slavném závodě o Gordon Bennettův pohár s vozem (objem 6,5 l), který je vidět na našich snímcích ze vzpomínkové jízdy ve Francii.
Vozy Napier poháněly v roce 1911 dvou-, čtyř i šestiválcové motory s objemem až 17 litrů s výkonem přes 100 k. V roce 1903 přišli s prvním sériovým šestiválcem na světě – typem 18/30 HP (4942 cm³, 30 k), 1906 pak hned se dvěma šestiválci – 40 HP a 60 HP a v následujícím roce ještě s typem 60 HP s objemem 9,6 litru a také vůbec největším sériovým vozem 90 HP s objemem 14,5 litru. Tyto motory se uplatnily jak v osobních vozidlech, tak závodních speciálech.
V témže roce dosáhl Edge na okruhu v Brooklands během 24 hodin průměrné rychlosti 105,4 km/h a spotřeboval 24 pneumatik.
Během světové války stavěla firma kvalitní letecké motory, včetně dvanáctiválce, jenž byl dílem A.J. Rowledgeho. Ten také v roce 1919 postavil 6,2 litrový šestiválec OHC, který měl konkurovat vozům Rolls Royce. Od té doby se Napier soustředil pouze na jeden typ (40/50 HP). Přestože měl od roku 1924 brzdy na všech kolech, tak o něj nebyl velký zájem a místo plánovaných 500 ks bylo vyrobeno pouhých 187 kusů. Proto musel M.Napier továrnu v roce 1924 zavřít. Tak skončily dějiny jedné z mnoha anglických značek. Naštěstí díky renovátorům několik těchto vozů bývá k vidění na veteránských akcích.

Jindřich Lasík, 7.2.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar