Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

NTM s novými unikítními exponáty

Národní technické muzeum převzalo do sbírek od Škoda Auto jeden ze dvou prototypů vozu Škoda Fabia RS Rally2, vyvíjený pro asfaltové tratě. A také patrový nákladní vůz na přepravu osobních automobilů z roku 1964.

Více než 121 let úspěchů mladoboleslavské společnosti v motorsportu v NTM připomíná i motocykl L&K CCR, z něhož byl vyvinut vítězný stroj z šampionátu v Dourdanu 1905, nebo otevřený vůz L&K RK/M, s nímž před 110 lety triumfoval slavný Saša Kolowrat. Velmi zajímavými vozy ve sbírkách NTM jsou také formule Škoda F3 z roku 1966 a závodní Škoda 130 RS, nejúspěšnější poválečný československý sportovní vůz.

Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea, uvádí: „Předání vozu Škoda Fabia RS Rally2 je dalším milníkem dlouhodobé úspěšné spolupráce mezi NTM a firmou Škoda Auto. Již Václav Klement, spoluzakladatel a vizionář mladoboleslavské společnosti, položil v roce 1935 základy naší sbírky darováním prvních tří motocyklů. Nechyběl mezi nimi sportovní dvouválec Laurin & Klement (Slávia) CCR, z něhož byl odvozen závodní speciál pro Václava Vondřicha, vítěze neoficiálního mistrovství světa ve francouzském Dourdanu v roce 1905. Magnetem naší stálé expozice je také velký otevřený vůz L&K RK/M, s nímž před 110 lety dosáhl řady úspěchů Saša Kolowrat, nebo závodní Škoda 130 RS, nejúspěšnější poválečný československý sportovní vůz. Velmi zajímavá je rovněž formule Škoda F3 z roku 1966, která překonávala rychlost 200 km/h. Tento úspěšný závodní vůz vycházející z komponentů sériové Škody 1000 MB patřil k našim nejúspěšnějším závodním automobilům. Vůz byl do NTM darován Škodovkou již na počátku 70. let. Formule Škoda F3 je momentálně uložena v depozitáři, ale nově získaný vůz Škoda Fabia RS Rally2 mohou návštěvníci vidět vystavený v expozici.“


Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za oblast technického vývoje, dodává: „Návštěvníky NTM jistě zaujmou inovativní technická řešení vozu Fabia RS Rally2, například bezpečnostní rám z celkem 35,8 metru vysokopevnostních ocelových trubek. Za litými 18palcovými koly jsou vidět brzdové kotouče s optimalizovaným vnitřním chlazením, přední mají průměr 355 mm a zadní 300 mm. Dále bych rád upozornil na novou kinematiku podvozku, zvýšenou odolnost komponent, zlepšenou funkčnost diferenciálu nebo zvýšenou účinnost převodovky. Škoda Fabia RS Rally2 je navržena tak, aby obstála i v extrémních provozních podmínkách.“


Vozy Fabia RS Rally2 pohání přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru. Vychází z motoru 2,0 TSI z rodiny benzínových TSI jednotek EA888, uplatňujících se mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Aktuální verze motoru má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím optimalizované sekvenční pětistupňové převodovky a diferenciálů. Širší karoserie a delší rozvor napomáhají k lepšímu rozložení hmotnosti.



Nákladní vůz pro přepravu automobilů

Patrový nákladní vůz na přepravu osobních automobilů z roku 1964 dokumentuje vývoj nákladní dopravy na železnici, chce muzeum v budoucnosti prezentovat v Železničním depozitáři NTM v Chomutově s nákladem dobových automobilů Škoda.

Vůz je jediným typem speciálních nákladních vozů na přepravu aut vyráběných u nás. Výrobce Tatra Smíchov použila při výrobě technickou dokumentaci poskytnutou z NDR, kterou upravila podle našich požadavků. Celkem bylo vyrobeno 360 kusů. Ve své době to byly velice neobvyklé a moderní vozy. Byly dvoupatrové a každý z nich se navíc skládal ze dvou vozů trvale spojených k sobě do dvojice, které se říkalo vozová jednotka. Byla to tedy dvojice vozů, která byla ale považována za jeden vůz a bylo na ní možné naložit až deset osobních automobilů. Výroba nových vozů byla zahájena v roce 1962 a ukončena v roce 1964. Všechny vyrobené vozy byly dodány ČSD jako řada PP. V roce 1970 pak bylo národní označení řady PP doplněno ještě o mezinárodní označení Laaes. V průběhu sedmdesátých let byly všechny vozy na přepravu automobilů převedeny z vozového parku ČSD na AZNM Mladá Boleslav. V osmdesátých letech jim pak bylo podle nových pravidel pro označování vozů upraveno písmenné označení řady na Laaeks. Počátkem devadesátých let pak všechny vozy prošly modernizací, dnes už tyto vozy na přepravu automobilů pomalu dosluhují, a tak byl jeden jejich zástupce vybrán k uchování pro budoucí generace. Byl darován současným vlastníkem a provozovatelem, společností ŠKODA AUTO a.s. Mladá Boleslav, do železniční sbírky Národního technického muzea. V budoucnu bude vůz prezentován s nákladem dobových automobilů Škoda a je cenným přírůstkem do sbírky, která dokumentuje i vývoj nákladní dopravy na železnici, a to včetně netypických druhů přeprav. Národní technické muzeum děkuje společnosti ŠKODA AUTO a.s. za tento významný dar.


Výrobce: Tatra Smíchov
Rok výroby: 1964
Celková délka: 23,5 m
Celková ložná délka 2 x 22,5 m
Hmotnost prázdného vozu: 2 x 12 tun
Ložná hmotnost: 2 x 15 tun
Maximální rychlost: 100 km/h



NTM 9.2.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar