Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

NTM na akci Tábor s párou s Elinkou a Aero 50

Národní technické muzeum představí v sobotu 21. října na akci Tábor s párou nejstarší elektrický železniční vůz u nás M 400.001 zvaný Elinka z roku 1903, ve kterém je možné se v letní sezóně svézt na původní trati z Tábora do Bechyně. Dalším vystaveným unikátem bude Aero 50 HP z roku 1939, který sloužil prezidentu Eduardu Benešovi v exilu ve Velké Británii.

Malí i velcí návštěvníci si spolu s muzejními lektory můžou na edukačních pomůckách vyzkoušet, jak brzdí vlak, jak zatáčí na kolejích, jak funguje parní motor nebo jak je obtížná práce topiče, a pochopit tak jevy, které na akci uvidí kolem sebe.


Elektrický motorový vůz M 400.001 přezdívaný Elinka je v České republice nejstarším elektricky poháněným železničním vozidlem. Byl vyroben v roce 1903 pro úplně první elektrifikovanou železniční trať na našem území z Tábora do Bechyně, jejímž realizátorem byl český vynálezce a podnikatel František Křižík. Vůz M 400.001 byl původním vozem číslo 1 a dochoval se shodou náhod ze čtyřech vyrobených vozů jako jediný. Sloužil v pravidelném provozu neuvěřitelných sedmdesát let (od roku 1903 do roku 1973) a od roku 1974 je součástí sbírky Národního technického muzea. V současnosti je provozován na trati při prázdninových sobotních jízdách.

Vůz Aero 50 HP byl na podzim 1939 sestaven z dovezených dílů v Londýně pro prezidenta Edvarda Beneše a jeho ženu Hanu, v pozdějších letech druhé světové války sloužil československému diplomatickému sboru ve Velké Británii. Do země svého vzniku se vrátil díky panu Philipu Goldsmithovi, který vůz zachránil a v roce 2012 přenechal Národnímu technickému muzeu.

Na lektorském pracovišti NTM se mohou děti i rodiče seznámit s funkcí některých železničních zařízení. Vyzkoušejí si, jak funguje samočinná brzda, jejímž brzdícím médiem je vzduch. Při vypuštění dřevěných modelů dvojkolí po kolejové dráze pochopí, jak se vlak vyrovnává s jízdou do zatáčky. Jejich dalším úkolem bude přeházet uhlí z tendru (uhláku) parní lokomotivy do jejího topeniště (pece) tak, jak to dělával topič.



NTM 17.10.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar