Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

NTM na akci Tábor s párou s Elinkou a Aero 50

Národní technické muzeum představí v sobotu 21. října na akci Tábor s párou nejstarší elektrický železniční vůz u nás M 400.001 zvaný Elinka z roku 1903, ve kterém je možné se v letní sezóně svézt na původní trati z Tábora do Bechyně. Dalším vystaveným unikátem bude Aero 50 HP z roku 1939, který sloužil prezidentu Eduardu Benešovi v exilu ve Velké Británii.

Malí i velcí návštěvníci si spolu s muzejními lektory můžou na edukačních pomůckách vyzkoušet, jak brzdí vlak, jak zatáčí na kolejích, jak funguje parní motor nebo jak je obtížná práce topiče, a pochopit tak jevy, které na akci uvidí kolem sebe.


Elektrický motorový vůz M 400.001 přezdívaný Elinka je v České republice nejstarším elektricky poháněným železničním vozidlem. Byl vyroben v roce 1903 pro úplně první elektrifikovanou železniční trať na našem území z Tábora do Bechyně, jejímž realizátorem byl český vynálezce a podnikatel František Křižík. Vůz M 400.001 byl původním vozem číslo 1 a dochoval se shodou náhod ze čtyřech vyrobených vozů jako jediný. Sloužil v pravidelném provozu neuvěřitelných sedmdesát let (od roku 1903 do roku 1973) a od roku 1974 je součástí sbírky Národního technického muzea. V současnosti je provozován na trati při prázdninových sobotních jízdách.

Vůz Aero 50 HP byl na podzim 1939 sestaven z dovezených dílů v Londýně pro prezidenta Edvarda Beneše a jeho ženu Hanu, v pozdějších letech druhé světové války sloužil československému diplomatickému sboru ve Velké Británii. Do země svého vzniku se vrátil díky panu Philipu Goldsmithovi, který vůz zachránil a v roce 2012 přenechal Národnímu technickému muzeu.

Na lektorském pracovišti NTM se mohou děti i rodiče seznámit s funkcí některých železničních zařízení. Vyzkoušejí si, jak funguje samočinná brzda, jejímž brzdícím médiem je vzduch. Při vypuštění dřevěných modelů dvojkolí po kolejové dráze pochopí, jak se vlak vyrovnává s jízdou do zatáčky. Jejich dalším úkolem bude přeházet uhlí z tendru (uhláku) parní lokomotivy do jejího topeniště (pece) tak, jak to dělával topič.



NTM 17.10.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar