Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Bezpečná kola pro radost

NTM - 90 let Harley-Davidson Club Praha

Národní technické muzeum připomíná 90. výročí nejstaršího stále fungujícího Harley Davidson klubu na světě – Harley-Davidson Clubu Praha. Výstava vznikla ve spolupráci s tímto klubem sdružujícím vlastníky a příznivce motocyklů Harley Davidson u nás a návštěvníkům představí kromě 14 strojů historii klubu a jeho sportovní úspěchy.

Arnošt Nezmeškal, kurátor motocyklové sbírky NTM a ředitel Muzea dopravy NTM, upřesňuje: „Mezi vystavenými předměty jistě zaujme motocykl Harley Davidson model J z roku 1928, stroj, který vlastnil předseda klubu Karel Kameník, ten jej daroval do sbírek Národního technického muzea již v roce 1945. Jedním z novějších vystavených strojů bude bílý Harley Davidson z roku 1994, který vlastnil známý hudebník a příznivec klubu Petr Hapka. V historii Harley-Davidson Clubu Praha byly zdaleka nejběžnější původně vojenské stroje Harley Davidson WLC. Vystaven je jak stroj v původním vojenském provedení, tak i motocykly přestavěné do civilní podoby.“

Jedním z podnětů k založení klubu byla svatba. Slavný motocyklový závodník a přední zaměstnanec českého prodejce motocyklů Harley Davidson Bohumil Turek se v roce 1927 oženil. Na jeho svatbu se jako čestný doprovod sjelo na šedesát Harleyů. Klub byl založen 25. února 1928.

Od samého počátku byl Harley Club jednou z nejaktivnějších motoristických organizací u nás, jeho členové pořádali motocyklové závody, výlety, přednášky, vydávali klubový časopis a samozřejmě se také pilně a úspěšně účastnili většiny tuzemských motocyklových závodů. Klub byl již od roku 1930 otevřen též majitelům motocyklů jiných značek a dokonce i automobilistům. Proto také můžete vidět Indian Scout z roku 1926.

Nejstaršími stroji jsou modely B, jeden z roku 1926 v původním stavu., druhý o čtyři roky mladší. Mezi nejcennější patří sajdkár VLD, rovněž v originálním stavu. Zkratka VLD znamená, že měl větší kompresní poměr, a tudíž jezdil i rychleji

Stroje Harley Davidson byly vždy spíš konzervativnější s důrazem na solidnost a nejmodernější technické trendy šly stranou. Poměrně dlouho trvalo než byly použity vidlicové dvouválce OHV na úkor rozvodu SV, jako u modelu U z roku 1940.

Po roce 1945 se na naše území dostalo přibližně 600 původně vojenských motocyklů Harley Davidson – většinou sedmsetpadesátek modelů WLA a WLC. Šlo o stroje dodané organizací UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration – organizace Spojených národů napomáhající poválečné obnově). Tento impuls oživil činnost klubu, který si dokonce pozměnil název na Harley UNRRA Club. Naopak útlum činnosti přinesla klubu změna společenského zřízení po roce 1948 – o smýšlení milovníků amerických motocyklů měl asi málokdo pochyby. Přesto Harley Club nezanikl, musel se sice časem maskovat jako jeden ze zájmových klubů Svazu pro spolupráci s armádou, ale přes všechny překážky (nedostatek náhradních dílů či policejní rozhánění srazů) fungoval dál.

Po roce 1989 prošel klub obdobím nového rozvoje, přibylo členů i moderních motocyklů. V současné době má Harley-Davidson Club Praha cca 300 členů. Řada z nich se podílela na přípravě této malé výstavy, kterou Národní technické muzeum přináší hold jednomu z nejhouževnatějších spolků naší historie.


Výstava se koná do 28. října 2018.


NTM + JL 23.5.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar