Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

NÖ Classic - veteráni v rakouských vinicích

V loňském roce jsme poprvé navštívili veteránskou soutěž Niederösterreich Classic pořádanou Kurtem Dichtlem, prezidentem rakouského veteránského autoklubu. A protože se nám líbila, neváhali jsme vyrazit ani letos. Tentokrát bylo střediskem třídenní soutěže malé městečko Retz, pár kilometrů od Znojma.

Ford T

Buick Roadster

Jackson

Bugatti T43

Chevrolet XHAD

Chrysler Imperial

Lagonda LG

Steyr XXX C

Nelitovali jsme. Šedesátka automobilů z let 1904 do 1940, vinice, zámky, kláštery, slunečné počasí – co si víc přát víc. Škoda, že nikdy na takové akce nepotkáte pořadatele našich veteránských akcí, kde by se mohli lecčemu přiučit. Je to prostě úplně o něčem jiném, než u nás, přičemž tvrzení – vždyť je krize a nic nejde jednoduše – v tomto případě asi těžko uspěje.
Součástí denních etap jsou zastávky na zajímavých místech, případně prohlídkou pamětihodností, nechybějí ani varhanní koncerty nebo jednoduchý, ale chutný oběd. Ačkoliv se zde setkávají lide nejrůznějších profesí a postavení, tak se spokojí s jednotným obědem, který si sami naservírují. Byť je podáván přímo v zámecké restauraci. Žádné čekání než obsluha roznese jídlo pro více než 120 lidí.
Zlatým hřebem páteční etapy byla závěrečná zastávka přímo v uličce se starými vinnými sklípky. Tady se podávalo jednak studené občerstvení, ale hlavně skvělé víno. Ani se nám odtud nechtělo domů. Při odjezdu jsme si vzpomněli na písničku Mirka Hoffmana – jó řidič, ten tvrdej chleba má.
Vraťme se k automobilům. Úvod obstaralo deset vozů z let 1904 až 1928. Jedničku měl Franz Hofer s Oldsmobile Curved Dash, starý známý z Křivonosky. Hned za ním vystartoval Kurt Dichtl s americkým čtyřválcem Jackson roku výroby 1908. Dále Dellaunay Belleville (1911), Mercedes Knight (1912), Buick (1912), Clement Bayard (1913), Ford T /1915) či Austro Daimler (1918).
Dvacátá léta reprezentovalo dvacet vozidel jako třeba Ballot 2 LTS (1926), Marmon (1927), kompresorový Bugatti 43 (1927), Fiat 520 Torpedo (1928), sportovní Chryslere 75 (1929), ale také rakouské značky – Mathis, Steyr. Zbytek startovního pole tvořily automobily z třicátých let, z nichž vynikala například Lagonda LG, Vauxhall T80, překrásný Chrysler Imperial Le Baron, který vznikl pouze v devíti exemplářích, přičemž v Evropě se dochoval pouze jediný. Jediným exemplářem byl rovněž šestiválcový BMW 328 s karosérií Graber.
V porovnán s loňskem bylo startovní pole obměněno zhruba z nějakých osmdesáti procent, a tak se bylo nač dívat. Protože se nám k článku více vozidel nevejde, tak se k některým zajímavým kouskům budeme postupně vracet.

Jindřich Lasík, 10.6.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar