Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

NÖ Classic - unikáty v Dolním Rakousku

Prezident rakouského veteránského klubu AVCA pan Kurt Dichtl dokáže každoročně uspořádat krásnou veteránskou akci Niederösterreich Classic, přičemž pokaždé najde jinou, ale atraktivní a zajímavou lokalitu.

Jde o pohodovou akci, v níž nechybějí asi sportovní prvky v podobě pravidelnosti, ale i návštěvy zámků, hradů a různých pamětihodností. Letos si během druhé etapy účastníci vyjeli ozubnicovou železnicí na Schneeberg, nejvyšší horu Dolního Rakouska. A neměli to sem nikterak daleko, neboť centrem bylo lázeňské město Baden, jižně od Vídně.
Sedmdesát automobilů neuvěřitelných čtyřiceti značek, jejichž průměrné stáří bylo 83 let, pocházelo z let 1903 až 1940. Skoro by se chtělo říct, co automobil – to unikát. A nejsme daleko od pravdy.
Startovní číslo 1 nepřineslo vůbec štěstí našemu starému známému Franzu Hoferovi a jeho Oldsmobilu. Klidně jej můžeme označit za největšího smolaře. Nejenže pro technické problémy nedojel už Křivonosku, ale ani tentokrát neměl s náhradním Oldsmobilem více štěstí. Kousek před cílem první etapy mu praskl řetěz, který pak celou noc zpravoval, aby mohl absolvovat alespoň kousek další etapy.
Druhým nejstarším automobilem byl čtyřválcový Renault BZ z roku 1909, jenž byl nalezen v sedmdesátých letech ve Francii a převezen do Holandska. Zatím se ví pouze o třech dochovaných kusech. Cadillac 30 Demi Tonneau (1911) byl zase nalezen opuštěný ve rozpadlé kůlně v americkém státě Nebraska. Jeho stav tak plně odpovídal místu nálezu. V kontejnerech byly všechny jeho díly dopraveny do Evropy, kde byl znovu postaven. Značnou dávku zručnosti vyžadovalo řízené pětilitrového šestiválce Delaunay Belleville z roku 1911, jinak oblíbeného vozidla carů. Rakouský sportovní Austro Daimler má v rodném listě uveden rok 1918, ale odhaduje se, že je ještě starší. Bohužel se k němu však nedochovaly žádné dokumenty. Jeho majitel Franz Krcal jej zakoupil před osmi lety od jednoho anglického plukovníka v důchodu. Modrá Hispano Suiza se čtyřválcem 4,7 litru byla vyrobena ve Španělsku, poté dodána do Francie a restaurována v Anglii. Pravděpodobně se jedná o jediný kompletní a pojízdný model s krátkým šasi. V Rolls Royce 20 HP (1923) zase jezdil malajský maharadža Tong Sen. Jde o poslední zachovalý polokabriolet s karosérii Cunard v pravém dřevě.
Dvoulitrový šestiválcový Chenard et Walcker se v roce 1924 zúčastnil slavného závodu 24 hodin Le Mans. Sté narozeniny značky Alfa Romeo jsme si připomněli šestiválcem 6C 1750 SS s kompresorem. Z 56 vyrobených kusů se dochovaly zřejmě jen čtyři. Opravdovým klenotem byla osmiválcová Lancia Astura Coupe, z roku 1932. Originál s karosérií od Pinifarina se všemi původními díly totiž existuje v jediném exempláři. Britská klasika – sportovní MG TB (1939) byl v roce 1939 vyroben jen ve 319 kusech. A tak bychom mohli pokračovat.
NÖ Classic se opět povedla, všichni byli spokojeni a už se těší na další ročník, který by se měl uskutečnit v trojúhelníku Rakousko, Maďarsko a Slovensko.


J.Lasík, 1.6.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar