Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Muzeum nákladních automobilů Tatra předčilo očekávání

Jen málokteré město na světě a jestli vůbec takové existuje, snad jedině americký Detroit, se může pochlubit tak bohatou historii na čtyřech kolech jako Kopřivnice. Už v polovině 19.století tady Ignác Šustala, od jeho narození uplyne 8.prosince 200 let, založil továrnu na výrobu kočárů.

V roce 1850 postavil se dvěma pomocníky první kočár, když se před tím vyučil u dvorního stavitele kočárů Filipa Kollera ve Vídni. Právě ta byla vyhlášenou mekkou výroby kočárů. V roce 1870 dokázal se 150 dělníky různých profesí dodat do celého na 1200 kočárů. Uspěl díky svému umu, píli a nezdolnosti. Podnikání později rozšířil o výrobu železničních vagonů, čímž položil základy světoznámé vagonky a později automobilky. Vyráběl luxusní cestovní kočáry, nákladní a poštovní vozy. Uplatnil řadu vlastních patentů a zlepšení. V roce 1890 se firma stala akciovou společností Kopřivnická vozovka. Jejího dalšího rozmachu pod vedením syna Adolfa se už Ignác Šustala nedožil. Zemřel 29. 1. 1891. Celkově dodali více jak 40 tisíc kočárů.


V roce 1897 vyjel z kopřivnické továrny první automobil NW Präzidet poháněný německým dvouválcem Benz, O rok později se zrodil i první nákladní automobil. Podnik záhy přešel na vlastní konstrukce motorů a zahájil výrobu automobilů, jež nesly nejdříve značku Nesselsdorf (Kopřivnice) anebo Nesselsdorfer (Kopřivnický). Záhy po zkušebních jízdách v roce 1919 ve slovenských Tatrách se na nákladním voze typu TL 4 objevil nápis Tatra.


Právě jeden z posledních kočárů NW Wien typu Mylord vyrobený na přelomu 19. a 20.století v továrně NW (Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks) vás uvítá při vstupu do nového muzea nákladních automobilů Tatra. Kočár „Mylord“ čalouněný koňskou žíní měl koženou střechu a také háčky na uchycení krinolíny dámských šatů.



Hned vedle stojí replika prvního nákladního kopřivnického, a současně jednoho z vůbec prvních užitkových automobilů na světě. Byla postavena v letech 1977 až 1979 podle výkresů a fotografií původního vozidla NW z roku 1898. Vůz poháněla dvojice dvouválců Benz o celkovém výkonu 9,6 kW (13 k), měl třístupňovou převodovku a užitečnou hmotnost 2,5 tuny. Podle potřeby výkonu se při jízdě zapojoval jeden, či oba motory. Místo obvyklého chladiče byla chladíci kapalina z motoru odváděna na střechu vozidla, po které stékala a tím se ochlazovala před následným jímáním a svedením zpět do motorů. Milník sériové výroby představuje typ NW TL 4 z let 1918 až 1928.


A pak už vás čeká na osm desítek užitkových ale hlavně nákladních automobilů, podvozků a motorů. Expozici tvoří čtrnáct tematických celků, a to chronologicky, ale i podle zaměření. Od prvních užitkových, přes hasičské, vojenské, závodní, expediční, prototypy až po jednostranný sklápěč Tatra 815 Terra 6x6.


Značnou část expozice tvoří sbírka Jiřího Hlacha, kterou akcionáři Tatry odkoupili. Ale otevření se už bohužel nedočkal. Na jeho památku bylo nové muzeum slavnostně otevřeno 17.listopadu 2021, v den prvního výročí úmrtí. Zanechal po osobě ale ohromné dědictví, které zůstane navždy uchováno pro další generace.


V muzeu najednou zjistíte, že Tatra to není jen známá 111, 138 nebo kačena 805, ale i řada dalších méně známých modelů. Jako například Tatra 13 se stala prvním užitkovým vozidlem s páteřovou nosnou rourou. Tatra také vyrobila autobus T 500 (1954 – 57) s 9,8 litrovým vidlicovým osmiválcem.



Nechybí kopie Tatry 815 6x6 (dvanáctiválec, 19 litrů, 410 k), s níž startovaly dvě posádky v Rallye Dakar v roce 1986 nebo originální Tatra 815, kterou v roce 1984 dovedl do vítězného dakarského cíle Karel Loprais společně s Radomírem Stachurou a ing. Tomášem Mückem.


Ještě dnes se pamatuji na záběry vysílané tehdy v televizi. Tatry 138 6x6 úspěšné africké expedice Lambaréne v roce 1968. Cílem studentské výpravy bylo dovézt zdravotnický materiál do Gabunu. Vůz je postaven na vojenském podvozku a opatřen skříňovou nástavbou z Pragy V3S. Asi největším exponátem je další expediční Tatra 815 GTC 6x6 (1987), jejíž cestu provázely nepříjemné události. Nechybějí ani modely 8x8 jako Tatra 813 Kolos z roku 1973. Asi jen málokdo ví, že Tatra vyrobila vidlicový osmiválec objemu 22,3 litru, původně určený do tanku Tiger. K jeho využití ale nikdy nedošlo.
A ještě drobnost. Každé vozidlo stojí zpravidla na povrchu, na kterém se cítí podle přísloví „jako ryba ve vodě“.


V muzeu si můžete „na balkoně“ prohlédnout ještě historické předválečné motocykly různých značek Rybičkovy sbírky, kterou nyní vlastní Moravskoslezský kraj. Určitě vítané zpestření mezi nákladními automobily.


Expozici doplňuje tzv. rozšířená realita. Návštěvník si může zapůjčit tablet a pak mu například přímo před očima vyroste z vystaveného reálného podvozku celé vozidlo. Podobně se může seznámit s interiérem vozu nebo s tím, jak funguje motor. Co se do budovy muzea nevešlo, mohou návštěvníci poznat právě v rozšířené realitě


Obrovským lákadlem pro milovníky techniky je rychlovlak Slovenská strela umístěný v depozitáři vybudovaném v loňském roce. Tento motorový vůz byl dokončen v březnu 1936 a ještě v témže měsíci vytvořil československý rychlostní rekord rychlostí 146 km/h. Depozitář je umístěn v bezprostřední blízkosti nového muzea. Je možné objednat si komentovanou prohlídku s průvodcem, kdy si návštěvník může prohlédnout i interiery tohoto kolejového vozidla. Zajímavostí je, že ve třicátých letech minulého století servis pasažérům během jízdy zajišťovala stejná firma, která poskytovala tuto službu v Orient Expressu.



Jestli se chcete dozvědět víc, potom vyražte do Muzea—Otevřeno je celoročně. Můžeme jen doporučit.My jsme byli unešeni,


ŘÍJEN–DUBEN: úterý–neděle včetně státních svátků 9.00–16-00
KVĚTEN–ZÁŘÍ: úterý–neděle včetně státních svátků 9.00–17.00



JL 4.12.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar