Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Muzeum August Horch najdete ve Zwickau (II)

Při včerejší „návštěvě“ Muzea Horch jsme si přiblížili historii saských firem působících ve Zwickau do vypuknutí druhé světové války. Druhá část expozice sice možná už tak atraktivní není, ale přesto neméně zajímavá.

Po druhé světové válce připadla většina továren společnostiAuto-Union do sovětské zóny, jako například značka DKW, která musela být přemístěna do zcela nových závodů v Düsseldorfu a Ingolstadtu. Po obnově zničených závodů, kdy jen málokdo věřil, že ze Zwickau budou ještě někdy vyrábět automobily, začaly jako první opouštět výrobní haly automobily IFA F8 a F9 s dvoudobými tříválcovými motory (jednalo se v podstatě o předválečné vozy DKW).


Vozy byly však poměrně drahé, a tak bylo třeba začít s výrobou lidového automobilu. Nejdůležitějším mezníkem byl rok 1958, kdy se spojily továrny VEB Kraftfahrzeugwerk Sachsen (do r. 57 Horch) a VEB Automobilwerk Zwickau AWZ (do r. 54 Audi) v národní podnik VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau.


Díky technickému řediteli Dr. Werneru Langovi přišla v roce 1955 na svět šestiválcová limuzína Sachsenring 240 vyrobená do roku 1959 ve 1382 kusech. Z ní byl odvozen přehlídkový otevřený čtyřmístný model s takřka pětimetrovou karosérii z polyesteru. Jeden ze dvou vyrobených vozů byl naposledy použit během přehlídky 7. října 1989


V roce 1958 se rozeběhla sériová produkce lidového vozítka, jehož původ najdeme ve výzkumném závodě FWE Chemnitz. Předchůdce známého Trabanta – model IFA P70 byl prvním automobilem s karosérií z plastu zvaného duroplast, vyráběný velkosériově. Po něm následoval prototyp a nultá série P50, z něhož v roce 1960 vykrystalizoval první Trabant P60 s dvouválcem o objemu 500 cm³ a s výkonem 18 k. Do roku 1963 bylo vyrobena na 3,7 milionů těchto modelů. To co pro občany západního Německa znamenal Broku, to byl pro bývalé NDR právě Trabant.



Vzhledem k politické situaci a nedostačujícím výrobním kapacitám se kromě ČR prakticky do jiné země neexportoval. To platí také o druhé generace s výkonem zvýšeným na 26 k. Jeho produkce skončila 30. dubna 1991 na čísle 3 699 099, ale to již byl vybaven zážehovým čtyřválcem VW 1.1. Tím však výroba automobilů neskončila, ale založením podniku VW Sachsen v roce 1990 pokračuje dále, což dokazují ostatně vystavené vozy VW Polo a VW Passat, milióntý Volkswagen ze Saska. Rozhodně zajímavá je expozice projektů eventuálního nástupce lidového
Trabanta, s nimiž se lze seznámit prostřednictvím fotografií, maket nebo i dvou prototypů.



Už v roce 1960 vznikl vůz P504 se čtyřdobým motorem, o sedm let později P603 poháněný dokonce Wankelovým motorem a se strmou zádí, čímž předběhl VW Golf o sedm let.
Tyto prototypy k vidění nejsou, naopak se lze seznámit s dvouválcovým dvoudobým typem 601 WE II, jehož vývoj přišel v roce 1982 na dva milióny východoněmeckých marek. Z našeho pohledu je zajímavý prototyp P610/1100 z roku 1979, výsledek spolupráce VEB Sachsenring, AWE Eisenach a Škoda. Pod saskou karosérií se ukrýval čtyřválec Škoda o výkonu 45 k při 5000/min





JL 2.4.2020


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar