Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Museum Czech Road Racing v Hořicích stojí za návštěvu

V silničních motocyklových závodech Československo proslavily v zahraniční tři přírodní okruhy. Nejznámější byla Velká cena Československa v Brně, dalším podnikem pak Cena Prachovských skal, resp. Velká cena ČSR v Jičíně a konečně 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích. A právě v Hořicích se na přírodní trati závodí dodnes, dokonce dvakrát.

[*9

„Hořice přišly do prvního kontaktu s motocyklovými závody už v roce 1902, kdy se v českých zemích jel první motocyklový závod z Poděbrad do Poděbrad a jelo se i přes Hořice. Jinak potom samotné Hořice byly organizátorem závodů už od poloviny 20. let a v letech 1936 až 1938 se jely první tři ročníky závodu 300 zatáček," říká Jaroslav Kotrbáček, znalec historie a mimo jiné také kronikář města.

Ale pouze v Hořicích, jen pár kroků od tratě vzniklo v bývalém zámečku velice pěkné Museum Czech Road Racing. Byli jsme tady už dvakrát, protože vedle stálých expozic se jedna každým rokem obměňuje.

Muzeum skvěle dokumentuje historii i současnost motocyklového sportu na přírodních okruzích, zejména 300 zatáček Gustava Havla. Kromě desítek dobových fotografií je k vidění i množství trofejí, programů ze závodů, plakátů, krátkých videí. Ale také třeba dílna z dvacátých let minulého století, kde se připravovaly motocykly, například Rudge Whitworth 500. Stěžejní jsou ovšem historické závodní motocykly, které mají vztah k Hořicím. Uvidíte desítky závodních motocyklů různých značek a různého stáří.

Návštěvníci si také mohou prohlédnout množství trofejí, které získali v minulosti Gustav Havel, Antonín Vitvar, Zbyněk Havrda, František Mrázek nebo Martin Loicht. Vystaveny jsou závodních kombinéz nejlepších našich jezdců, ale i zahraničních hvězd.

Jak jsme se už zmínila, jedna expozice se každoročně obměňuje. Jedna z výstav byla v minulosti například věnována dvoutaktním strojům od českých privátních konstruktérů. Letos si můžete prohlédnout výstavu 120 let na závodní motorce.

Hned u vchodu do místnosti vás uvítá fotografie Narcise Podsedníčka v životní velikosti, který na motocyklu Laurin Klement slavil velké úspěchy. V roce 1901 vyhrál neoficiálně závod Paříž-Berlín, když dojel do cíle v době, kdy ještě nebyli časoměřiči na svém místě. Rok 1902 znamenal vítězství v prvním motocyklovém závodě v Poděbradech a díky anulování horské etapy přišel o prvenství také v závodě z Paříže do Vídně.


Z roku 1903 pak pocházejí motocykly Torpedo-Trojan s jednoválcem 452 cm³ vyrobený v Kolíně. A také Laurin Klement CCD v vidlicovým dvouválcem 615 cm³. Jen o dva roky mladší je další laurinka, typ CCR objemu 815 cm³. Z této doby pochází také LK typ BZ s postranním vozíkem. Další motocykl Torpedo byl vyroben v roce 1908.


První patro je zasvěceno nejen dvěma legendám motocyklového sportu u nás. Františku Šťastnému a Gustavu Havlovi, ale také dalším jezdcům. Prvním z nich byl Antonín Vitvar a po něm přišli Zdeněk Havrda, Frank Mrázek a Bohumil Staša. Uvidíte přímo jejich originální stroje, z nichž některé zapůjčil Oldřich Prokop.

U všech motocyklů v muzeu najdete podrobné popisky a než si všechno prostudujete, tak věřte, že vám hodinka stačit nebude.


Najdete tady i řadu informací právě k závodu 300 zatáček, včetně všech vítězů. A víte proč 300 zatáček? Trať dlouhá 5,15 kilometru s převýšením 90 metrů obsahuje patnáct pravých a jedenáct levých zatáček. Při závodě na dvanáct kol tak jezdci projedou 312 zatáček.

První závod v roce 1936 vyhráli Jan Lucák na Ogaru 250, Antonín Vitvar na Jawě 350 a třídu 600 Schwarz na Arielu. Závody se pak opakovaly ještě v roce 1937 a 1938. Po válce se začalo závodit v roce 1961, zahraniční jezdci přijeli poprvé v roce 1968, v roce 1965 a s malou přestávkou se v Hořicích závodí dodnes.


V květnu, v červnu a v září je Museum Czech Road Racing otevřeno od pátku do neděle, v červenci a srpnu ještě ve čtvrtek. Otevřeno bude od 10.00 do 17.00 hodin, ale jen do 13. září. Podobné místo, které by věnovalo takovou poctu motocyklovému závodění na přírodních okruzích, v Česku nenajdete.






JL 6.7.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar