Motocyklová nádhera na Křivonosce
Každý, kdo miluje staré motocykly si musel na Křivonosce připadat jako v ráji. Takové množství nádherných strojů, podotýkáme jen předválečných, se na žádné jiné akci nevidí. Specialitou jsou „řemenáče“, ale nechybějí ani sajdkáry nebo Böhmerlandy.
O většině strojů, které jsme viděli, můžeme prohlásit, že nejde jen o obyčejné motocykly, ale hotová umělecká díla, která vás musí chtě nechtě zahřát u srdce. Už kvůli nim se vyplatí mezinárodní Rallye Křivonosku navštívit. A když pak vidíte „báječné“ muže, ale i půvabné dívky nebo ženy, přímo v akcii, potom nezbývá něž se jim poklonit. Asi právě proto přijíždějí do jižních Čech také motocyklisté s nejmodernějšími stroji všeho druhu, aby se podívali, z čeho že ty jejich nablýskané mašiny vlastně vznikly. Škoda jen, že ne všichni majitelé se obléknou patřičně dobově, ale integrální přilba nebo džíny nám k těm „trubkám“ nějak napasují.
Stroje můžeme rozdělit vlastně na tři skupiny, pokud se nechceme držet věkových kategorií. První tvoří české značky Jawa, ČZ, Praga, Böhmerland, Rössler-Jauernig. Druhou skupinu presentují známé legendární značky jako Ariel, BSA, Indian, DKW, BMW, Norton a třetí pak značky prakticky neznámé The Sun, Campion JAP, San Sou Pap, Quadrant, Dollar, Terrot atd. Jestli si někdo myslí, že české motocykly převažovaly, jako tomu bývá na jiných veteránských akcích, tak se mýlí. Poměr zhruba 50:130 mluví jasně ve prospěch zahraničních strojů.
Nejstarším strojem byla Minerva z roku 1903. Více než motocykly této belgické firmy jsou známé luxusní automobily. Není divu, motocykly se vyráběly zhruba jen devět let, ale přesto firma ovlivnila dosti zásadně motocyklový průmysl dodávkami motorů pro značky Triumph, Ariel, Matchless, Royal Enfiled, celkem pětasedmdesáti výrobcům. Jednoválec byl umístěn k přední části svislého nosného kola a pro pohon se používal kožený řemen. Jen málokdo asi ví, že značka Rössler-Jauernig působila v letech 1902 až 1906 na území Čech. Její motocyky měly už v roce 1903 odpružené přední a zadní kolo a poháněly je jedno- nebo dvouválce o výkonu 2, 2,25 a 4 k. Renomovaná a známá anglická firma Campion Cycle Company vyráběla v počátku minulého století nejen motocykly, ale také dodávala rámy a díly pro jiné výrobce. Zpočátku používala motory Fafnir a Minerva, později Villiers, Precisior nebo JAP 500, který byl k vidění i na Křivonosce. Dlouhou dobu patřila mezi nejvýznamnější výrobce motocyklů ve Francii firma Terrot, kterou založil Francis Charles Terrot v Dijonu. První motocykl nazvaný Motorette z roku 1902 poháněl jednoválec Zedel. Slečna Maleen Hofstadlerová z početné rakouské rodiny, která pravidelně startuje na Křivonosce (čtyři s moto, tři s automobily) předvedla Typ F, vyrobený v roce 1921.
Další velice aktivní francouzskou firmou s bohatou nabídkou (jedno-, dvou i čtyřválce) byl Dollar s motory a rámy vlastní produkce. Některé modely byly vybaveny kardanovým hřídelem, jiné měly motory s vačkovým hřídelem v hlavě válců a objem od 175 až do 500 cm³.
Německé značky zastupovaly například stroje BMW, DKW, NSU, Schüttoff, Wanderer, Victoria nebo Opel, ale také třeba OD, které vyráběl Willi Osker od roku 1927 v Drážďanech, později v Sulzbach-Rosenbergu. Používaly motory objemu 300 až 1000 cm³, především Motosacoche nebo MAG a dalších výrobců. Mezi zvláště vydařený patřil typ SS 500 (2928), který jsme mohli vidět také v letošním roce.
J.Lasík, 12.5.2010
Stroje můžeme rozdělit vlastně na tři skupiny, pokud se nechceme držet věkových kategorií. První tvoří české značky Jawa, ČZ, Praga, Böhmerland, Rössler-Jauernig. Druhou skupinu presentují známé legendární značky jako Ariel, BSA, Indian, DKW, BMW, Norton a třetí pak značky prakticky neznámé The Sun, Campion JAP, San Sou Pap, Quadrant, Dollar, Terrot atd. Jestli si někdo myslí, že české motocykly převažovaly, jako tomu bývá na jiných veteránských akcích, tak se mýlí. Poměr zhruba 50:130 mluví jasně ve prospěch zahraničních strojů.
Nejstarším strojem byla Minerva z roku 1903. Více než motocykly této belgické firmy jsou známé luxusní automobily. Není divu, motocykly se vyráběly zhruba jen devět let, ale přesto firma ovlivnila dosti zásadně motocyklový průmysl dodávkami motorů pro značky Triumph, Ariel, Matchless, Royal Enfiled, celkem pětasedmdesáti výrobcům. Jednoválec byl umístěn k přední části svislého nosného kola a pro pohon se používal kožený řemen. Jen málokdo asi ví, že značka Rössler-Jauernig působila v letech 1902 až 1906 na území Čech. Její motocyky měly už v roce 1903 odpružené přední a zadní kolo a poháněly je jedno- nebo dvouválce o výkonu 2, 2,25 a 4 k. Renomovaná a známá anglická firma Campion Cycle Company vyráběla v počátku minulého století nejen motocykly, ale také dodávala rámy a díly pro jiné výrobce. Zpočátku používala motory Fafnir a Minerva, později Villiers, Precisior nebo JAP 500, který byl k vidění i na Křivonosce. Dlouhou dobu patřila mezi nejvýznamnější výrobce motocyklů ve Francii firma Terrot, kterou založil Francis Charles Terrot v Dijonu. První motocykl nazvaný Motorette z roku 1902 poháněl jednoválec Zedel. Slečna Maleen Hofstadlerová z početné rakouské rodiny, která pravidelně startuje na Křivonosce (čtyři s moto, tři s automobily) předvedla Typ F, vyrobený v roce 1921.
Další velice aktivní francouzskou firmou s bohatou nabídkou (jedno-, dvou i čtyřválce) byl Dollar s motory a rámy vlastní produkce. Některé modely byly vybaveny kardanovým hřídelem, jiné měly motory s vačkovým hřídelem v hlavě válců a objem od 175 až do 500 cm³.
Německé značky zastupovaly například stroje BMW, DKW, NSU, Schüttoff, Wanderer, Victoria nebo Opel, ale také třeba OD, které vyráběl Willi Osker od roku 1927 v Drážďanech, později v Sulzbach-Rosenbergu. Používaly motory objemu 300 až 1000 cm³, především Motosacoche nebo MAG a dalších výrobců. Mezi zvláště vydařený patřil typ SS 500 (2928), který jsme mohli vidět také v letošním roce.
J.Lasík, 12.5.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















