Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mirek Kotlařík radí jak kupovat veterána (II)

Možností, jak získat veterána existuje mnoho, záleží hlavně na investici, jakou je do koupě dotyčný schopen nebo chce dát. Po automobilech tak do půl milionu korun by se mohl nejdříve porozhlédnout v naší republice.

Teprve u dražších vozidel se vyplatí hledat v zahraničí, třeba po internetu nebo v odborných časopisech. Začátečník, který není příliš sběhlý, by měl vše raději konzultovat s odborníky z různých firem, které se u nás zabývají dovozem historických vozidel ze zahraničí, nebo jejich renovací. Určitě si tím ušetří jak spoustu času, tak hlavně peněz. Důležité je, aby nekupoval „zajíce v pytli“, což se mu může stát hlavně při prodeji přes internet. Na fotografiích vypadá každý automobil skvěle, ale skutečnost bývá mnohdy úplně jiná.
V každém případě by si měl vozidlo nejdříve pořádně prohlédnout „in natura“, pokud možno s nějakým odborníkem. Důležité je rozpoznat dobrý a špatný stav vozidla. Důkladná prohlídka se rozhodně vyplatí, tady platí přísloví: jednou měř, dvakrát řež –dvojnásob. Podle zjištěných závad lze odhadnout na kolik nás renovace může přijít. Prostě prohlédnout auto nejen zvnějšku, ale podívat se mu pořádně na zoubek. Často se totiž pod nádherným lakem skrývá úplně prohnilá karosérie. S takovými auty se lze setkat často v Americe, hlavně u těch cenově levnějších.
„Tam umějí udělat prvotřídní laky, ale zbytek za moc nestojí. Perfektně zrenovují jen drahá auta, u laciných je to s odbornou prací podstatně horší. Často je auto sice zrestaurované, ale tak, že je třeba ho udělat celé znovu. Do Jaguara dají klidně motor z Forda, nebo do vozu Rolls Royce z roku 1931 zamontují vidlicový osmiválec GM ze sedmdesátých let. Několikrát jsme se o tom sami přesvědčili. Od sta tisíc dolarů jsou vozy udělané špičkově, do sta tisíc nic moc“, říká Josef Štangl a dobře ví, o čem mluví. „Měli jsme tu dokonce jeden velice cenný Horch, ale motor měl z Volhy, přední nápravu z Gazu a já nevím, co ještě všechno“ říká pan Josef Štangl, jehož firma Veterán Car Štangl restauruje historické automobily a většinou velmi zajímavých cenných modelů.
Jakmile si vozidlo koupíte, tak byste se měli poohlédnout po literatuře a dokumentaci, aby jste o voze získali co nejvíce informací.
Stav vozidla nelze rozhodně podcenit. Předem musíte vědět, jestli chcete s autem hned jezdit a sedět doma v klidu, anebo vozidlo postupně dávat do pojízdného stavu a zároveň mu porozumět. V tu chvíli je však třeba si uvědomit, zda na dobrou renovaci stačíte sám. Když si koupíte veterána rozloženého v bednách, potom musíte být všeuměl. To znamená lakýrník, čalouník, klempíř, mechanik, elektrikář, prostě ovládat všechny profese. Vozidlo sice poskládáte dohromady, ale ne vždy s odpovídajícím výsledkem. A nebo si nechat vozidlo celé renovovat odbornou firmou, kam by mohl případě docházet a seznamovat se s konstrukcí a technikou svého „rodícího“ automobilu.
„Nikomu nedoporučujeme, aby si vozidlo celé renovoval sám. Udělat kvalitní renovaci je hodně těžké a výsledek často neodpovídá vynaložené námaze , o originálu ani nemluvě. Třeba jen tím, že nebyl dodržen technologický postup. Zručný mechanik si dokáže na vozidle leccos opravit a udělat, ale celkovou renovaci vraku asi jen těžko zvládne jeden člověk. Na druhou stranu zachovalý veterán v původním stavu a s původním čalouněním a lakem, má také něco do sebe. Nechceme nikoho podceňovat, ale renovace vlastními silami a hlavně nevhodně zvoleného modelu, může několikanásobně převyšovat cenu vozidla. Třeba jen za každý náhradní díl, který si objednáte v zahraničí zaplatíte víc, než ten kdo odebírá často a ve větším množství.
Měli jsme tady na prodej třeba Pagodu 230 SL asi za 900 000 Kč, krásně udělanou. Zákazníkovi se to však zdálo hodně peněz, tak si ji koupil v Německu asi za 600 000 korun. Dodnes doslova utopil v renovaci půldruhého miliónu korun, dva roky na voze dělá a ještě se nesvezl. Navíc je auto v této cenové relaci neprodejné.
Problém spočívá v tom, že lidé nesprávně odhadnou typ vozu a reálné náklady na jeho renovaci. Prostě umět uvažovat ekonomicky. S takovými případy se setkáváme často. Doporučujeme každému, ať je to začátečník nebo už o veteránech něco ví, aby se předem poradil s odborníky. Ceny historických vozidel se také velmi liší podle země původu. Třeba u nás přijde Aero 50 přibližně na jeden milion korun, Tatra 87 skoro na tři miliony, ale v Německu jsou ceněny méně. Tam jsou naopak drahá jejich auta, ale zase lacinější anglická nebo francouzská. A tak je to podobné ve všech evropských zemích.
Kdo si chce ušetřit práci se sháněním vozidla, renovací a rovnou si koupit pojízdného veterána po renovaci, může například navštívit některou z firem, která se prodejem zabývá. Tam mu zpravidla vozidlo ukáží, předvedou, doloží všechny doklady včetně legálního původu. Deklarují skutečný stav, zajistí servis, kontrolu a podobně.
Poslední, co musí nový majitel pouze udělat – dát vozidlo na značky. Při dovozu ze zahraničí je třeba předložit originální osvědčení o vozidle a kupní smlouvu, z níž je jasné, jak k veteránu přišel. Po renovaci musí vozidlo přistavit na testaci, aby jej poté mohl na odboru dopravy příslušného krajského magistrátu přihlásit k provozu. Tam mu vystaví veteránskou SPZ a průkaz historického vozidla. Na jednu SPZ může provozovat i několik historických vozidel, přičemž povinné ručení platí pouze z vozidla s nejvyšším objemem, i když s ním třeba vůbec nejezdí. Na testaci, kde majitel garantuje technický stav, se musí sice dostavit s vozidlem každý rok, ale už se jej netýkají technické prohlídky v STK.
Každému majiteli historického vozidla doporučuji, aby byl organizován v některém z klubů, protože pak je nejlépe informován o všech změnách, hlavně legislativních. Současný trend ukazuje, že se kupují auta ve výborném technickém stavu, po renovaci a pojízdná. Navíc hodnota historických vozidel se neustále vyvíjí. Některé historické automobily stoupnou na ceně o sto procent za deset let, jiné typy dokonce během jednoho roku.


Miroslav Kotlařík,9.12.2010


Desatero rad

1. důkladně zvážit finanční možnosti jakého veterána si mohu dovolit
2. upřednostňuji automobil v původním stavu a pojízdný anebo si jej nechám renovovat specializovanou firmou
3. chci automobil předválečný, poválečný nebo modernější do roku 1983
4. zajímá mě určitá značka, model, typ a to buď české nebo zahraniční výroby
5. nejdříve zmapovat nabídku historických vozidel v ČR – inzeráty, burzy, specializované firmy
6. pokud mě nabídka v ČR neuspokojí, poohlédnout se v zahraničí
7. kupovaného veterána nejdříve důkladně prohlédnout, pokud možno společně s odborníkem
8. rozhodnout se pro částečnou nebo úplnou renovaci
9. přistavit vozidlo k posouzení před testační komisi (www.mdcr.cz, www.autoklub.cz
10. přihlášení
vozidla na zvláštní „veteránskou“ SPZ

Přihlášení vozidla
1. přistavit vozidlo před testační komisi
2. při individuálním dovozu doložit legální získání historické vozidla
3. přihlásit vozidlo na odboru dopravy příslušného magistrátu, který přidělí průkaz historického vozidla a zvláštní SPZ
4. zaplatit povinné ručení

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar