Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Minerva vládla na Rendez Vouz

Již pátý ročník Veteran Rendez Vous uspořádala v pěkném prostředí Chvalské tvrze agentura Smart-Team. Historická vozidla, hudební skupina Taxmeni, dostatek občerstvení bez front, dobrá nálada a k tomu ještě pěkné počasí. Co si přát pro veteránskou akci víc.

Minerva AL

Minerva AL

Rolls Royce

Nash Special

Praga Golden

Aero 50

Praga Alfa

Jaguar SS

Bohužel nakonec všechno dopadlo trochu jinak a největší vinu na černé kaňce jinak velice zdařilé akce nesou někteří majitelé veteránů. Řada z nich totiž přijela jen „na otočku“ a před odpolední Spanilou jízdou to ve Chvalské tvrzi vypadalo jako po vymření. Takový přístup si pořadatelé opravdu nezaslouží, zvláště, když ani nevybírají vstupné, s čímž se dnes už prakticky nesetkáváme.
Předčasný odjezd řady majitelů považujeme za hodně neférový vůči lidem, kteří se na Rendez Vous přišli podívat.
Oproti loňsku také dorazilo méně předválečných vozidel nebo zajímavých kousků, ale s tím nikdo nic nenadělá. Na druhou stranu vše vynahradila společnost Prague Classic Cars Centre a jejich přátelé. Ti přivezli do Horních Počernic opravdové skvosty, jaké nejsou k vidění každý den. Z několika obrázků ostatně můžete posoudit sami – Minerva AL (1931), Rolls Royce 20/25 s unikátní karosérií Boat (1930), Nash Special (1930), Praha Golden (1935) a Praga Grand (1929). Tyto vozy sklidily největší obdiv, stejně jako nádherně zrenovovaná Aero 50 s dvoulitrovým dvoudobým čtyřválcem nebo Bentley 4 ¼ Litre (1938) v původním stavu.
Zastavme se na chvilku u značky Minerva. První prototyp představil Holanďan Sylvain de Jong, majitel továrny na jízdní kola, na výstavě v Antwerpách v roce 1899. Dále se však věnoval výrobě motocyklů, ovšem v roce 1902 přišel na svět další automobil, a o dva roky později se už rozjela jejich výroba naplno.Vozy Minerva poháněly od roku 1910 unikátní šoupátkové motory podle licence patentu Charlese Jale Knighta. Během krátké doby se staly z Minervy nejluxusnější evropské automobily, srovnatelné s vozy Rolls Royce. O tom svědčí skutečnost, že je počátkem 30.let odebíral také Hollywood. Ještě dodejme, že Minerva byla řecká bohyně řemeslníků a umělců, a její soška se objevila také na chladičích některých modelů. Typ AL s karosérií proslulé firmy Vanden Plas poháněl v letech 1930 až 38 řadový osmiválec o objemu 6615 cm³,
Český automobilů průmysl, shodou okolností 100. výročí automobilky Praga, prezentovaly dva skvosty – Grand (1929) a Golden (1935), oba se zajímavou historií. Zatímco luxusní Grand s řadovým osmiválcem 3,5 litru používal Jan Masaryk, tak obrovitý 5,7 metru dlouhý Golden byl v roce 1935 postaven na základě vládní objednávky pro předsedu vlády Jana Malypetra. V letech 1935 až 38 bylo vyrobeno pouze 180 kusů Goldenů. Oba vozy pocházejí z doby, kdy byla značka Praga na výši a převedené automobily se staly ukázkou dovednosti českých lidí.

Jindřich Lasík, 23.4.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar