Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mimořádná výstava v Národním technickém muzeu

V prosinci 1895 se začal psát atypický příběh knihkupce Václava Klementa a strojníka Václava Laurina historie nejúspěšnější české automobilky Škoda. Tedy před 120 lety, respektive 121 roky. Kromě toho letos uplynulo 90 let od spojení LK a Škoda a 150 let od narození Václava Laurina.

V červenci 1894 totiž Václav Klement napsal dopis filiálce drážďanské firmy Germania, sídlící v Ústí nad Labem, požadující opravu jeho velocipédu. Dostalo se mu odpovědi, že příště má napsat dopis ve srozumitelném jazyku, myšleno tedy německy. To Klementa tak rozhořčilo, že začal sám opravovat bicykly, spojil se s Václavem Laurinem a založili společnou firmu a v malé pronajaté dílně v Mladé Boleslavi. Tady společně se dvěma dělníky a jedním učedníkem začali opravovat a vyrábět jízdní kola. V podstatě se jednalo o montáž jízdních kol z dovezených součástek z Anglie. Takhle postupovala řada firem tehdejší doby. Ale na odbyt právě dvakrát dobře nešly, a tak je museli často odvézt hned do zastavárny, aby měli na výplaty. Kupující dostal zástavní lístek a šel kolo vyplatit.

V roce 1898 získali vlastní tovární budovu, kde o rok později rozšířili sortiment o motocykly. Václav Klement přivezl z Paříže motocykl Werner, ale záhy zjistil, že nefunguje, a tak jej vylepšovali tak dlouho, až vyvinuli vlastní. Ale opakovala se situace jako s bicykly. Velký zájem o něj nikdo neprojevoval, a proto s ním objížděli cyklistické závody v zahraniční, hlavně v Německu. Přivezl ale jen 35 objednávek, mnohem větší zájem projevil jistý anglický obchodník, který objednal hned 150 motocyklů, a situace byla zachráněna.

Husarský kousek v propagaci motocyklů se podařil v roce 1905 Václavu Vondřichovi, který na motocyklu Laurin Klement vyhrál ve Francii závod o Gordon Bennetův pohár, což lze považovat za neoficiální mistrovství světa. Všem konkurentům vypálil v Dourdanu rybník.

V roce 1905 (tedy před rovnými 110 lety) začaly z brány mladoboleslavské továrny Laurin & Klement vyjíždět i první automobily. Výrobní program byl bohatý od jednoduchých dvouválců až po pětilitrové osmiválce, osobní i užitkové automobily. V letech 1906 až 1914 byly vyrobeny asi tři tisíce, neboť chyběly peníze na investice. Zatímco za značkou Praga stála společnost Českomoravská, Tatra žila hlavně z výroby železničních vagónů, tak Klement s Laurinem byly osamoceni. V roce 1925 se projevila mimořádná osobnost Václava Klementa, který věděl, že spojením se Škodovými závody v Plzni ztratí vliv na podnik, přesto uzavřel „sňatek z rozumu“.

V tomto roce byla v Lobči podepsaná fúze mezi Václavem Klementem a Josefem Šimonkem, generálním ředitelem společnosti Škoda Plzeň. Bylo domluveno, že do termínu spojení ponesou automobily obě značky – Laurin Klement a Škoda, a nově vyvinuté vozy Škoda.

V letech 1934 až 1936 přišla nová generace osobních automobilů s motorem vpředu a pohonem zadních kol, centrálním rámem a nezávislým zavěšením kol. Jednalo se o řadu Popular, Rapid, Favorit a Superb.

Po druhé světové válce a následném „válečném“ plánování socialistického hospodářství byla výroba omezena na jednu řadu malého osobního automobilu. Od roku 1964 došlo ke změně koncepce, tzv.všechno vzadu, která setrvala výrobě prakticky až do příchodu nové generace Škody Favorit, který se stal velice důležitým mezníkem mladoboleslavské automobily. Také díky jemu došlo k …s koncernem Volkswagen. Škoda totiž měla automobil schopný dalšího rozvoje a vývoje, a včas tak skončila éra automobilů s motorem vzadu. Favorit tak velice dobře zapadal do politiky VW, za chránil tak značku Škoda.


Podle vyprávění Petra Kožíška, kurátory výstavy 120 let automobilů Škoda zpracoval J.L.


Vystavené exponáty


Významné jubileum založení automobilky, která je dnes nejúspěšnějším průmyslovým podnikem České republiky, připomíná Národní technické muzeum menší výstavou ve své dopravní expozici v hlavní budově v Praze na Letné. Výstava, připravená ve spolupráci s firemním ŠKODA Muzeem, bude návštěvníkům NTM přístupná od 16. prosince 2015 do 27. března 2016. Její součástí je pět automobilů, z nichž dva nesou značku Laurin & Klement, dva značku ŠKODA a jeden byl vyrobený v přechodné fázi krátce po fúzi obou společností, kdy měly vozy na svém chladiči obě značky.

Na výstavě jsou tak k vidění: sportovní automobil Laurin & Klement FC (rok výroby 1908), osobní automobil Laurin & Klement S (rok výroby 1911), osobní automobil Laurin & Klement – Škoda 110 (rok výroby 1928), osobní automobil Škoda Rapid (rok výroby 1937) a sportovní automobil Škoda Fabia Super 2000 (rok výroby 2014).

Nechybí ani dopis, který měl odstartovat dráhu Václava Klementa jako výrobce kol vlastní konstrukce. Jednalo se o neuznanou reklamaci kola Germania VI firmy Seidel & Naumann z Ústí nad Labem (Drážďan), ve které hrála roli rozjitřená atmosféra mezi česky a německy mluvícím obyvatelstvem Českého království v době pokračujícího boje za zrovnoprávnění češtiny s němčinou nejen v úředním styku.

Asi nejslavnějším typem sportovních a závodních aut Laurin & Klement byl typ FC vyrobený v letech 1907 až 1909 v celkem 19 kusech. Vůz vystavený na výstavě byl zapůjčen ze soukromé sbírky.

V Národním technickém muzeu můžete ale vidět i další automobily Laurin Klement (Typ RK/M a 105) nebo motocykly Slavia (B, Bz a CCR). Závodní speciál Škoda 130 RS je toho času umístěn v depozitáři.



Informace o sníženém vstupném 18. prosince 2015


18. prosince v den výročí úmrtí prezidenta Václava Havla je vstup do Národního technického muzea pro všechny návštěvníky snížen na 50 Kč. Sleva na vstupném se netýká prohlídky dolů.



Změny otevírací doby v době vánočních svátků 2015/ 2016
24. 12. zavřeno celý den
25. 12. otevřeno 13-18 hod.
31. 12. otevřeno 9-14 hod.
1. 1. otevřeno 13-18 hod.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar