Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Míle jsou opravdovým veteránským svátkem

Největší veteránskou akcí pro předválečné automobily je bezpochyby vzpomínkový závod 1000 mil československých. Tento závod se uskutečnil třikrát v letech 1933 až 1935.

První etapa vedla tradičně přes Vysočinu do Brna a dále přes nádhernou Pálavu do Bratislavy. Pátek patřil slovenské etapě, včetně zkoušky pravidelnosti do vrchu na Babu. Po společenském večeru, se posádky vydaly v sobotu ráno na cestu přes Slavkov, Brno, Vysočinu a Přibyslav zpátky do Prahy. Cíl byl tradičně před Národním technickým muzeem v Praze.



Nejde o žádný závod, ale vzpomínkovou jízdu. Ovšem pro opravdové nadšence. První a poslední etapa se jede prakticky nonstop s malou přestávkou na oběd. Poprvé nebyl tradičně u Nedbálků, ale poblíž dálnice v Ostrovačicích v novém komplexu u dálnice. Hotel Nedbálek bohužel zkrachoval.



Ale chtěli jsme říct úplně něco jiného. Na trati vládne kamarádský duch, výsledky nejsou důležité a jdou stranou. Tak třeba rodina Volfů nenechala ve štychu Jirku Rambouska, a pomohli mu opravit jeho Bugatti 57 Galibier hned kousek za Prahou. Když jsme se jich dvakrát nedočkali, tak jsme si mysleli, že už nejedou. A najednou pod hradem Děvín na Pálavě kolem nás obě posádky prosvištěly.



Tady vládne nefalšované kamarádství. Pravidelnost jde stranou někdy to ani nejde. Ne vždy jsou dnes historické automobily stavěny na průměrnou rychlost. První etapu absolvovala paní Markéta Profeldová s replikou Bugatti 25B (vyrobil pan Samohýl ze Zlína) úplně sama. Klobouk dolů. Ale smekáme i před manželem Standou se synem Honzou. Místo oběda začali před Brnem hned přezouvat a kontrolovat Neo-Bugatti. Třetí etapu se trochu prohodili. Markéta si sedla k manželovi Standovi do Bugatti 37 a Honza jel sám. To byli hrdinové letošních mílí.


Dodejmě, že Bugatti 37 z roku 1926 je originální závodní vůz se čtyřválcovým atmosférickým motorem o výkonu 60 k. Ettore Bugatti navrhl tento automobil jako alternativu k závodnímu osmiválci bugytti type 35 z roku 1926. Vidět kohokoliv z rodiny za volantem bugatky je vždy zážitek a my jen čekali, kdy uslyšíme krásným zvuk. Krásný zážitek nám poskytl Bernhard Stolz s Bugatti T 51. Tam, kde jsme stáli, uměl pořádně šlápnout na plyn. Startoval s osmiválcem 2x OHC objemu 2262 ccm o výkonu 169 k. S tímto modelkem, který vyhrál dvanáct velkých cen jezdili mj. Luis Chiron, Achille Varzi, Albert Divo.



Pravidelným účastníkem s Bugatti 57 patří manželé Ladislav A Alena Novákovi z Uherského Hradiště. Původně chtěli vyjet s právě renovovaným modelem 57 Ventoux, ale nakonec dali přednost vyzkoušené technice. Týden před mílem se s tímto vozem zúčastnili Soutěže spolehlivosti kolem Československa.



V mílích každý rok startují většinou ty samé posádky a automobily, ale občas má nějaký premiéru. Letos to byl například krásný Delahaye 135M Coupe Sport Chassis z roku 1939. další novinkou ve startovním poli byl například osmiválvový pětilitrový Horch 855 Spezialroadster z roku 1938.



1000 mil je za námi a můžeme se těšit na další ročník. Ten letošní opět neměl chybu.





JL 16.8.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar